Bokser Augusta Wilhelmsen ble nektet å ta med sine boksehansker i håndbagasjen på Værnes lufthavn, noe som skapte frustrasjon i Bodø bokseklubb. Klubben påpeker at slikt utstyr er viktig for dem, og at regelverket bør være tydeligere.
Avinor beklager hendelsen, innrømmer feiltolkning av reglene, og lover å erstatte hanskene.
De forsikrer også at de vil ta grep for å unngå at lignende situasjoner oppstår igjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
8 dager siden
Norges Fotballforbund (NFF) har erkjent at dommer Sigurd Kringstad burde ha gitt rødt kort for Brice Ambinas takling på Sverre Nypan i kampen mellom Vålerenga og Rosenborg. Ambina selv mente han var heldig som ikke ble utvist og beklaget hendelsen. Dommeren og VAR-teamet valgte opprinnelig å gi gult kort, med begrunnelse om at taklingen ikke hadde et tydelig treffpunkt og at beina var trukket til seg. Flere eksperter og spillere, inkludert Sotra-trener Renate Blindheim og Rosenborgs Yaw Amankwah, kritiserte avgjørelsen og mente det var farefullt spill som burde ha ført til rødt kort. Sverre Nypan, som ble skadet i taklingen, stilte til intervju med ispose på ankelen og uttrykte frustrasjon over VAR-bruken i situasjonen. NFFs erkjennelse følger etter sterk kritikk av dommeravgjørelsen og understreker viktigheten av å beskytte spillerne.
8 dager siden
Under Eliteserie-runden andre påskedag ble Brice Ambinas takling på Rosenborgs Sverre Nypan feilaktig dømt til gult kort av dommer Sigurd Kringstad, uten VAR-innblanding. Både spillere og eksperter mente det skulle vært rødt kort. Norges Fotballforbund (NFF) innrømmet senere feilen. Reaksjonene var sterke, med blant annet Ole Sæter og Ole Selnæs som uttrykte frustrasjon over avgjørelsen og VARs håndtering. I tillegg oppsto det VAR-problemer i Fredrikstad, der en offsideavgjørelse tok nesten fire minutter, og en stempling uten konsekvenser skapte kritikk. Dommersjef Terje Hauge erkjenner at menneskelige vurderinger påvirker avgjørelsene og lover evaluering og forbedring av VAR-systemet. Han påpeker at fokuset i den omstridte situasjonen ble for teknisk, og at det er viktig å lære av hendelsen.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
1 måned siden
Kongehuset beklager etter at en finsk langrennsløper reagerte på manglende garderobeplass under ski-VM i Trondheim. Jasmi Joensuu hevdet at kvinner måtte skifte i samme garderobe som menn fordi kongen hadde overtatt kvinnegarderoben. Kongehuset bekrefter at de brukte en garderobe på stadion, men beklager dersom dette har skapt problemer for utøverne. En polsk utøver bekrefter også garderobesituasjonen. VM-sjef Åge Skinstad sier det fantes andre garderober i nærheten og mener kongehuset ikke har gjort noe galt.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
2 måneder siden
Sportssjef i kombinert, Ivar Stuan, ønsker et VAR-lignende system i hoppdresskontroller etter at Ida Marie Hagen ble diskvalifisert i Seefeld-trippelen. Stuan mener kontrollene mangler transparens, og foreslår videokamera for å sikre rettferdighet. Renndirektør Lasse Ottesen er åpen for å diskutere forbedringer, men er skeptisk til kameraovervåking av hensyn til utøvernes privatliv. Hagen selv forsøker å fokusere på VM, men innrømmer at hendelsen har påvirket henne. Stuan mener også at misunnelse mot Norge kan være en faktor i de strenge kontrollene.
1 måned siden
Under VM ble tre norske utøvere diskvalifisert etter protester fra Østerrike, Slovenia og Polen angående ulovligheter med hoppdressene. Marius Lindvik mistet blant annet sitt VM-sølv. Artikkelen beskriver hendelsen som et hardt slag for Norge, og hevder at utstyr er ekstremt viktig i hoppsporten, der de fleste nasjoner forsøker å tøye regelverket. Det antydes at Østerrikes protest var et forsøk på å svekke Norge, etter at Norge hadde tatt igjen Østerrikes forsprang på utstyrssiden. Artikkelen kritiserer også FIS for å gå for drastisk til verks under kontrollene, og mener Norge burde ha protestert tilbake.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.
2 måneder siden
Norgesgruppen beklager villedende merking av Jacobs Utvalgte Earl Grey te, der nylonposer er markedsført som «silke». Kunder har påpekt feilen siden 2019, men selskapet har gitt villedende svar om at problemet er rettet. Kommunikasjonssjef Kine Søyland innrømmer svikt i kommunikasjonen og lover å endre emballasjen og inkludere informasjon om nylon. Selskapet har brukt standardsvar til kunder mellom 2019 og 2022, og beklager at en mer miljøvennlig løsning ikke har vært prioritert, men lover å inkludere dette i handlingsplanen for 2025. Kunder reagerer sterkt på at selskapet har kjent til problemet lenge, og mener det grenser til lureri.