Etter at en svensk skole innførte mobilforbud, oppdaget de at elevene hadde problemer med å lese analoge klokker. Elevene var bekymret for å komme for sent til timene fordi de ikke forsto de analoge klokkene i korridorene.
Skolen måtte derfor sette opp digitale klokker som et supplement. En lignende situasjon oppsto ved en norsk skole, der de også oppdaget at elevene manglet kunnskap om analoge klokker etter innføring av mobilforbud.
Rektoren ved den norske skolen mener dette viser at mobilforbud i skolen kan bidra til at elevene lærer seg å lese analoge klokker, men synes det er trist at ungdom ikke lærer dette hjemme.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) oppfordrer videregående skoler til å stramme inn på mobilbruk, i likhet med anbefalingene som allerede gjelder for grunnskolen. Bakgrunnen er bekymring for økende fravær blant elever, hvor en betydelig andel har vært borte fra skolen etter negative opplevelser i sosiale medier. Ministeren mener at mobiler bør oppbevares i mobilhotell i skoletiden, og ikke være tilgjengelig i elevenes lommer eller sekker. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser en dobling i fraværet i videregående skoler sammenlignet med før pandemien, noe som understreker behovet for tiltak.
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
4 måneder siden
En lærer beskriver utfordringene med mobilbruk i videregående skole, til tross for klare regler. Elevene ignorerer forbudet og bruker mobiler og laptoper til underholdning i timene. Læreren føler seg maktesløs og opplever at elevenes konsentrasjon og læringsevne svekkes. Læreren etterlyser en fullstendig mobilfri skole, da dagens retningslinjer ikke fungerer. Læreren mener at elevene trenger hjelp til å fungere uten digitale enheter, og at dagens situasjon skaper en avstand mellom idealer og virkeligheten i klasserommet.
1 måned siden
Nedleggelsen av seks videregående skoler i Innlandet har skapt usikkerhet og bekymring blant elever og foreldre før søknadsfristen. Elever presses til å søke seg til andre skoler, og det er frykt for lange reiseveier, mangel på hybler og kapasitetsproblemer. Samtidig kritiseres fylkeskommunen for manglende forberedelser og en omstridt mediekartlegging av negative medieoppslag. Foreldre melder om manglende informasjon, mens fylkeskommunen forsikrer at de jobber med å løse situasjonen.
3 måneder siden
En rekke lærere og fagfolk melder om en nedgang i skriveferdighetene blant ungdom. Elever gjør barneskolefeil, sliter med grunnleggende grammatikk og blander norske og engelske ord. Mange mener at overgangen til en mer digital og muntlig verden, samt økt bruk av KI-verktøy, bidrar til problemet. Aviser merker også at jobbsøkere skriver dårligere, noe som kan påvirke troverdigheten. Det etterlyses mer regulering av KI-bruk i undervisningen og økt fokus på tradisjonell lese- og skriveopplæring. Nasjonale prøver i skriving ble fjernet i 2016, og det finnes ingen måling av utviklingen i rettskriving.
1 måned siden
Saltvern skole i Bodø har innført et totalt mobilforbud, etter anbefaling fra Utdanningsdirektoratet og ønske fra foreldrene. Rektor rapporterer om økt trygghet blant elevene og en mer avslappet atmosfære i skolen. Elever forteller at de er blitt mer sosiale. Lærerne er positive til forbudet, da de mener det bidrar til mindre uro og økt trygghet blant elevene. Foreldreutvalget for grunnopplæringa understreker viktigheten av at slike tiltak diskuteres lokalt, og at man jobber med holdninger i tillegg til restriksjoner.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler foreldres muligheter for å kontrollere barnas mobilbruk, særlig i skolesammenheng, ved hjelp av verktøy som Google Family Link og Apples Familiedeling. Disse verktøyene tilbyr funksjoner for å begrense skjermtid, overvåke appbruk og filtrere innhold. En undersøkelse viser at norske foreldre er opptatt av nettvett og tar ansvar ved å snakke med barna om sikkerhet på nett. Mange skoler har innført mobilforbud, i tråd med Utdanningsdirektoratets anbefalinger om å regulere mobilbruk for å forbedre læringsmiljøet. Oslo har innført et kommunalt mobilforbud i barne- og ungdomsskolene.
1 måned siden
Artikkelen belyser klespress blant grunnskoleelever, der deling av antrekksbilder fører til frykt for utestenging basert på klesmerke og stil. I Kristiansand bekrefter elever at det er vanlig å sende bilder av antrekk, og at presset for å ha dyre merkeklær er stort. Rektor ved en lokal skole forteller at enkelte foreldre sliter med å imøtekomme barnas ønsker om merkeklær, mens ungdomspolitikere påpeker at klespress kan påvirke unges mentale helse. En undersøkelse viser at mange barn har mobil og er aktive på sosiale medier, noe som bidrar til presset.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.