Stine Clementsen (20) fra Øygarden begynte å lage vannkefir etter å ha sett det på TikTok. Vannkefir er en sprudlende drikk laget av vannkefirkorn og frukt.
Stines første forsøk var eksplosivt, men nå deler hun villig vekk vannkefirkorn med sine følgere. Populariteten har ført til økt etterspørsel etter vannkefirkorn i helsekostbutikker.
Professor Jutta Dierkes bekrefter at vannkefir kan være bra for tarmen, men understreker viktigheten av god hygiene under fermenteringen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En gelé laget av sjøalger, kjent som sea moss gel, har blitt populær blant unge på grunn av påståtte helsefordeler som renere hud og bedre fordøyelse. Produktet markedsføres aktivt på sosiale medier, spesielt TikTok. En 22-åring forteller om positive erfaringer med huden sin etter å ha brukt gelen. En klinisk ernæringsfysiolog avviser imidlertid påstandene og kaller det bortkastede penger, da innholdet av vitaminer og mineraler er for lavt til å ha noen effekt, og at det inneholder for mye natrium. Hun oppfordrer unge til å være kritiske til kostholdstrender og heller fokusere på et sunt og balansert kosthold. Brukeren er enig i at det ikke er en mirakelkur, men mener det kan motivere til sunnere valg.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
2 måneder siden
Rema 1000 har lansert frosne granateplekjerner, som raskt har blitt en hit blant kundene. Produktet, som ofte brukes som topping på cottage cheese eller gresk yoghurt, har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, med mange «løp og kjøp»-videoer. Populariteten har ført til at flere butikker melder om å være utsolgt, men Rema 1000 forsikrer at de jobber med å fylle på lagrene. Artikkelen beskriver også hvordan man enkelt kan rense et granateple under vann for å unngå søl.
2 måneder siden
En ny trend kalt «prompeturer» har spredt seg på sosiale medier, der folk går tur etter måltider for å bedre fordøyelsen. Trenden startet med den canadiske skuespilleren Mairlyn Smith, som legger ut videoer av sine prompeturer på TikTok. Professor i fordøyelsessykdommer, Asle Willhelm Medhus, bekrefter at aktivitet er bra for fordøyelsen, da det strekker ut systemet og gir mer plass. Han forklarer at en gåtur etter et måltid kan bidra til å regulere blodsukkeret ved å forbruke sukker i musklene. Medhus stiller seg positiv til trenden, men understreker at man bør unngå hard trening rett etter å ha spist.
2 måneder siden
En helsetrend med eplesidereddik har spredt seg på TikTok, der brukere hevder det hjelper mot plager som oppblåsthet, akne og vektproblemer. Ernæringsfysiolog Tine Sundfør advarer mot å stole på disse påstandene, da det er lite vitenskapelig bevis for effektene. Hun påpeker at studiene er hovedsakelig gjort på dyr, og at positive resultater kan skyldes økt væskeinntak. Sundfør understreker at man bør være klar over at man fungerer som en «prøvekanin» dersom man følger trenden, da det er begrenset forskning på mulige bivirkninger.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
1 måned siden
Artikkelen utforsker populære tanntrender som «oil-pulling» og «vann-flossing», som spres via sosiale medier. Tannlege Karl Morgan Hegelstad bekrefter at tungeskraping er effektivt mot dårlig ånde, men advarer mot skadelige blekemetoder. Han påpeker at «vann-flossing» ikke erstatter tanntråd. 21 år gamle Aurora Cathrine Bang deler sin tannpleierutine på TikTok, som inkluderer «oil-pulling» med kokosolje. Hegelstad understreker viktigheten av god tannhelse fra ung alder og advarer mot å skade emaljen med feil metoder. Generelt er tannhelsen i Norge god takket være et godt system.
15 dager siden
Ines Nystrand (26) uttrykker frustrasjon over lange køer i Oslo, et problem hun mener forsterkes av virale trender på TikTok. Hun kritiserer folk for å ukritisk følge strømmen. Gard Øksendal, kjent som «Tiktok-tester», erkjenner at influensere bidrar til å skape «hype», men understreker at kvaliteten på produktet er avgjørende for å opprettholde populariteten. Hege Landsvik fra NHH forklarer at frykten for å gå glipp av noe (FOMO) og sosial bekreftelse gjennom sosiale medier forsterker villigheten til å stå i kø. Populære steder som Fåbro Gård, Sats og Los Tacos bekrefter lange køer, spesielt i helgene. Rådene for å unngå kø er å komme tidlig eller å unngå TikTok.
2 måneder siden
Frida Haugland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun oppdaget mugg i en proteinpudding fra ProPud. Hun ble kvalm av smaken og delte en video av hendelsen på TikTok, som raskt fikk mange visninger. Produsenten, Njie, beklager hendelsen og undersøker om årsaken ligger i produksjon, transport eller butikkhåndtering. De forklarer at meieriprodukter er spesielt følsomme, og at selv små skader på emballasjen kan føre til muggvekst. Njie oppfordrer kunder med reklamasjoner til å kontakte butikken der produktet er kjøpt, men tilbyr også bistand for å forenkle prosessen.
1 måned siden
Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.