Radio Riks Oslo har saksøkt Tono for det de mener er urimelige musikkrettighetsavgifter. Tono krever 691 prosent av radioens kommersielle inntekter, noe som skyldes at de beregner avgiften ut fra potensielle lyttere i nedslagsfeltet, ikke faktiske lyttertall.
Radio Riks mener Tonos vederlagsmodell er lovstridig og at den truer eksistensen til små lokalradioer. De hevder at musikken er 26 ganger dyrere å spille i Oslo enn i London.
Som et alternativ vurderer flere lokalradioer å bruke AI-generert musikk. Tono ønsker ikke å kommentere saken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Radio 5000 Bergen, en av Norges største lokalradioer, vurderer å legge ned på grunn av høye økonomiske krav fra rettighetsorganisasjonen Tono. Tono krever betaling basert på potensielle lyttere, ikke faktiske, noe som fører til urimelig høye regninger for små radiostasjoner. Radio 5000 Bergens krav økte plutselig seks ganger, noe som gjør det vanskelig å drive forsvarlig. Tono har en minstepris som rammer små radiostasjoner hardt, og selv om de åpner for å se på en trappetrinnsmodell, er situasjonen kritisk for mange lokalradioer. Stridens kjerne er Tonos beregningsmodell, som ikke tar hensyn til utviklingen i radiomarkedet.
3 måneder siden
Nevzat Arikan, en utelivstopp i Oslo, er sterkt kritisk til de økte prisene for uteservering på Grünerløkka. Han mener prisene er for høye, forskjellsbehandler næringen og truer med juridisk kamp. Bydelsleder Geir Jensen (MDG) erkjenner at prisene er høye, men forklarer økningen med at de ikke har justert prisene i takt med inflasjonen tidligere. Arikan hevder at de høye prisene tvinger ham til å redusere uteserveringen og bidrar til å «drepe næringen». Oslo Handelsstands Forening støtter kritikken og viser til en serveringsbransje i krise, med nedgang i kortbruk og flere konkurser, og tror på et kommende priskutt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler fremveksten av AI-generert musikk og dens innvirkning på musikkbransjen. AI-tjenester som Suno og Udio gjør det mulig å lage musikk raskt og enkelt, noe som har ført til en økning i antall sanger som lastes opp på strømmetjenester. Radio-E Direkte spiller utelukkende AI-generert musikk for å unngå Tono-avgifter. Samtidig er musikkbransjen i harnisk og saksøker AI-selskapene for brudd på opphavsretten, da AI-modellene er trent på store mengder eksisterende musikk.
2 måneder siden
Bolt saksøker den norske staten etter innføringen av nye regler for drosjenæringen. Reglene, som trer i kraft 1. mars, krever at plattformselskaper som Bolt oppretter en drosjesentral for å operere i Norge. Bolt mener dette vil redusere fleksibiliteten for sjåførene og føre til dyrere tjenester for kundene. Selskapet hevder også at de nye reglene er i strid med EØS-regelverket og at regjeringen ikke har lyttet til deres argumenter. Norgessjefen i Bolt, Thomas Barbo, uttaler at søksmålet er nødvendig for å kunne fortsette å tilby rimelige og tilgjengelige taxitjenester.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
4 måneder siden
Forbrukerrådet har saksøkt Riverty for å kreve inn ulovlige fakturagebyrer på vegne av flere parkeringsselskaper. Gebyrene overstiger selskapets faktiske kostnader, noe som er i strid med finansavtaleloven. Forbrukerrådet mener gebyrene bør ligge rundt ti kroner. Hvis Forbrukerrådet vinner saken, kan kunder som har betalt for høye gebyrer etter 1. januar 2023 kreve pengene tilbake. Riverty har stanset kjøp av de omstridte fakturaene i påvente av en juridisk avklaring. Forbrukerrådet har tidligere vunnet et lignende gruppesøksmål mot DNB for ulovlige gebyrer.
4 måneder siden
Forbrukertilsynet anklager parkeringsselskapene Onepark, Apcoa AS og Aimo Park Norway AS for å kreve ulovlig høye fakturagebyr. Tilsynet truer med en samlet tvangsmulkt på 2,5 millioner kroner i uken dersom selskapene ikke endrer praksis. Forbrukerrådet støtter tilsynets vurdering, og viser til at fakturagebyret ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved å sende ut en faktura. Selskapene har fått frist til 20. januar for å svare på kravet. Aimo Park Norway AS sier de vil vurdere saken, mens de to andre selskapene ikke ønsker å kommentere.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
19 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.