Nettavisen har lansert konseptet «Dagens snakkis», som har ført til stor engasjement i kommentarfeltet. Konseptet har løftet kommentarfeltene frem i lyset, og sakene har ofte tronet øverst på mest lest-listene.
Redaksjonen, inkludert politisk redaktør, deltar aktivt i debattene for å skape bedre dialog med leserne. Nettavisen har valgt å fokusere på færre, men større debatter, og har moderert kommentarfeltene for å gjøre det mer oversiktlig.
Til tross for noen få avsporinger, oppfører de fleste leserne seg bra i kommentarfeltene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nettavisen har lansert «Dagens snakkis», et konsept der de presenterer en dagsaktuell sak med åpent kommentarfelt. Konseptet har som mål å samle diskusjoner og gi stemme til flere. Den første saken handlet om Sylvi Listhaug og fikk stor respons med 50.000 sidevisninger og over 100 kommentarer. En kommentar fikk 218 tomler opp, og saken fikk 430 kommentarer på Facebook. Sjefredaktør Gunnar Stavrum er fornøyd med engasjementet og mener konseptet bidrar til en folkelig og opplyst debatt. «Dagens snakkis» var en av de mest leste sakene den dagen, med lang lesetid.
3 måneder siden
Nettavisen innfører «Dagens snakkis», et nytt konsept der redaksjonen velger ut én aktuell sak for debatt hver dag. Dette skjer som en følge av endringer i bruken av kommentarfelt, der avisen tidligere brukte over tre millioner kroner årlig på moderering. Målet er å samle debatten og øke deltakelsen. Selv om de generelle kommentarfeltet endres, vil noen debattsaker og kommentarer fortsatt ha åpne kommentarfelt. Leserne kan også ytre seg gjennom avstemninger, leserinnlegg og bearbeidede kommentarer. Kommentarfeltene på sosiale medier vil fungere som før.
4 måneder siden
Nettavisen forbedrer lesernes mulighet til å kommentere ved å åpne for leserbrev direkte i artikler og på forsiden. Over jul- og nyttårshelgen vil modereringen av kommentarfeltet reduseres, men leserbrev vil fortsatt bli vurdert og publisert. Lesere kan sende inn leserbrev via en lenke, og disse vil bli publisert i tilknytning til de sakene de kommenterer. Alle publiserte leserbrev vil være tilgjengelig på en egen debattside. Selv om modereringen reduseres i ferien, vil redaksjonen fortsatt lese og vurdere alle innlegg.
2 måneder siden
Nettavisen har ansatt Mímir Kristjánsson fra Rødt og Simen Velle fra Fremskrittspartiet som nye spaltister. Kristjánsson, som er stortingsrepresentant, tror Nettavisens lesere deler flere av hans synspunkter enn de er klar over, spesielt innen kraftpolitikk og velferd. Han beskriver seg selv som en fritenker og ønsker å utfordre venstresiden til å tillate et større mangfold i meninger. Velle, en ung og fremadstormende politiker fra Frp, ser frem til å belyse mindre kjente politiske saker. Nettavisens politiske redaktør, Erik Stephansen, er fornøyd med å ha fått profilerte politikere som representerer ulike politiske ståsteder, noe som vil bidra til en bred og åpen debatt.
19 dager siden
Nettavisen har oppnådd lønnsomhet og vekst uten statsstøtte, i motsetning til mange andre medier. Avisen forklarer sin suksess med evnen til å være kostnadseffektiv og et liberalt verdisett. Redaktøren fremhever den norske tillitskulturen og respekten for ulike synspunkter som en viktig faktor for avisens suksess. Selv om avisen er lønnsom, er det bekymringer knyttet til konkurransen fra store teknologiselskaper og behovet for å nå yngre lesere. Nettavisen satser nå på videoinnhold og sosiale medier for å engasjere et yngre publikum.
1 måned siden
Nettavisen opplevde en betydelig økning i opplaget i 2024, med en vekst på tolv prosent. Sjefredaktør Gunnar Stavrum fremhever avisens evne til omstilling og utnyttelse av endringer som nøkkelen til suksessen. Avisen forventer økte inntekter i 2025. Magasinsjef Lars Wærstad understreker viktigheten av å forstå hva leserne ønsker. Redaktør Liv Ingrid Mellemseter peker på totalpakken +Alt, som inkluderer lokalaviser, podkasttjenesten Untold og sportsplattformen Direktesport, som en viktig faktor for abonnentenes lojalitet. Direktesport, med norsk fotball i spissen, er en sentral del av sportstilbudet.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at medier bør være mer åpne om egne feil og kontroversielle saker. VG kritiseres for å unngå debatt om en kommentators habilitet etter en jobbsøknad til Statsministerens kontor. Fredrik Solvang hylles for sin åpenhet og evne til å skape engasjerende debatter i NRK, også om seg selv. Forfatteren mener at mediers evne til selvkritikk og åpenhet er avgjørende for å opprettholde tillit og skape god journalistikk, og at gode ledere er en forutsetning for dette.
1 måned siden
Nettavisen inviterer leserne til nettmøte om skattemeldingen. Her vil et ekspertpanel svare på spørsmål om temaer som fradrag, formue, gjeld, hjemmekontor og kryptovaluta. Leserne kan stille spørsmål i en spørsmålsboks, men må være oppmerksomme på at navnet deres vil være synlig med mindre de endrer dette før innsending. Nettavisen Dine Penger har også publisert en rekke artikler om årets skattemelding, inkludert saker om aksjer, fond og skattefeller.
3 måneder siden
Nettavisen åpner for diskusjon om hvorfor Sylvi Listhaug er en så polariserende politiker. En meningsmåling viser at hun er mindre populær blant kvinner enn menn, men mer populær blant unge. Klassekampen påpeker at venstresiden ønsker å gjøre valget til et spørsmål om Listhaug, og sammenligner Frp med radikale høyrepartier i Europa. Artikkelen inviterer leserne til å dele sine meninger i et åpent kommentarfelt.
2 måneder siden
Nettavisen opplever den største økningen i lesertall blant norske nyhetsaviser i 2025. Tall fra Mediebedriftenes Landsforening viser en økning på 26,6 prosent fra uke 1. Nyhetsredaktør Charlotte Sundberg forklarer at tallene brukes til å vurdere om de treffer leserne med sine nyheter, og at en større markedsandel gir grunnlag for økte inntekter og mer journalistikk. TV 2 og Dagbladet har også hatt en positiv utvikling i starten av året, men Nettavisen leder an i veksten.