Alarmgründer Nadir Nalbant anklager Verisure og Sector Alarm for å misbruke sin markedsposisjon gjennom selektiv prisdumping. Han hevder de tilbyr svært lave priser til kunder som bytter til Homely, mens lojale kunder betaler kunstig høye priser.
Nalbant mener Konkurransetilsynet må gripe inn, selv om tilsynet ikke anser selskapene som dominerende. Konkurransetilsynet følger med på markedet og vurderer å bruke sitt nye verktøy for å undersøke konkurransesituasjonen.
Både Verisure og Sector Alarm avviser beskyldningene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
E24 har avdekket at Verisure internt advarer mot rovprising og prisdiskriminering, særlig ved tilbakevinning av kunder fra konkurrenter som Homely. Homely anklager Verisure og Sector Alarm for prisdumping og konkurranseadvokater mener deres 'winback'-strategi kan være konkurransehemmende. Advokater antyder at selskapene bruker marginer fra eksisterende kunder til å subsidiere aggressive tilbud. Konkurransetilsynet har tidligere bøtelagt Verisure for markedsdeling, men det er usikkert om de vil etterforske påstander om kollektiv dominans i alarmmarkedet.
18 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
2 måneder siden
Forbrukerrådet anklager Nidar (Orkla) for å lure kundene ved å redusere størrelsen på Nidar Favoritter-posene fra 300 til 200 gram, samtidig som kiloprisen øker. Dette kalles krympflasjon. Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener Nidar burde vært åpne om økte kostnader istedenfor å villede forbrukerne. Orkla på sin side viser til økte kakaopriser og et nytt design på posene, men ønsker ikke å kommentere prisendringen ytterligere. Forbrukerrådet råder folk til å sjekke kiloprisen.
1 måned siden
Kilden Kraft tilbyr en strømavtale kalt «Norgespris», men Forbrukerrådet mener navnet er villedende fordi prisen er langt høyere enn i regjeringens forslag. Forbrukerrådet har meldt Kilden Kraft til Forbrukertilsynet, mens Ap anklager selskapet for å utnytte navnet. Kilden Kraft avviser kritikken og hevder avtalen er lovlig. Saken aktualiserer spørsmålet om selskaper kan bruke samme navn som myndighetene på strømprodukter, og Forbrukerrådet ønsker en snarlig avklaring for å unngå forvirring.
1 måned siden
Professor Bent Sofus Tranøy advarer mot «tollflasjon» i dagligvarekjedene, og mener de vil utnytte Trumps tollpolitikk til å øke prisene mer enn nødvendig. Han viser til at matprisene allerede har steget kraftig, og at den svake konkurransen i markedet gir kjedene mulighet til å øke prisene uten at kundene har reelle alternativer. Virke, som representerer de store dagligvarekjedene, avviser påstandene og viser til Konkurransetilsynets rapport som ikke fant støtte for at kjedene har utnyttet situasjonen til å øke sin lønnsomhet.
24 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
4 måneder siden
Forbrukertilsynet anklager parkeringsselskapene Onepark, Apcoa AS og Aimo Park Norway AS for å kreve ulovlig høye fakturagebyr. Tilsynet truer med en samlet tvangsmulkt på 2,5 millioner kroner i uken dersom selskapene ikke endrer praksis. Forbrukerrådet støtter tilsynets vurdering, og viser til at fakturagebyret ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved å sende ut en faktura. Selskapene har fått frist til 20. januar for å svare på kravet. Aimo Park Norway AS sier de vil vurdere saken, mens de to andre selskapene ikke ønsker å kommentere.
1 måned siden
Artikkelen viser hvordan nettbutikker opererer med ulike priser avhengig av om kunden kommer via Prisjakt eller direkte. E24 har funnet prisforskjeller på kontaktlinser hos Lenson og Lensit. Privatøkonom Endre Jo Reite mener dette favoriserer ressurssterke kunder med digital kompetanse, mens andre taper. Prisjakt er kritisk til praksisen og oppfordrer nettbutikkene til å tilby den laveste prisen til alle. Mister Spex, som eier Lensit, bekrefter bruk av dynamisk prising og kanalspesifikke kampanjer, men avviser at det er et forsøk på å manipulere statistikk.
4 måneder siden
Coop-direktør Philipp Engedal avviser anklagene om ulovlig prissamarbeid og hevder selskapet er uskyldig, til tross for en milliardbot fra Konkurransetilsynet. Han understreker at Coop har høy kundetilfredshet og ser på egne merkevarer som en viktig del av virksomheten. Engedal mener at etablerte aktører har vært for lite innovative, og at Coop bidrar til bedre utvalg. Han er uenig i Konkurransetilsynets konklusjon og vil klage på boten, og mener konkurransen er skjerpet. Coop sjekker nå konkurrentenes priser ved å handle varer, men spiser dem ikke selv.