E24 har avdekket at Verisure internt advarer mot rovprising og prisdiskriminering, særlig ved tilbakevinning av kunder fra konkurrenter som Homely. Homely anklager Verisure og Sector Alarm for prisdumping og konkurranseadvokater mener deres 'winback'-strategi kan være konkurransehemmende.
Advokater antyder at selskapene bruker marginer fra eksisterende kunder til å subsidiere aggressive tilbud.
Konkurransetilsynet har tidligere bøtelagt Verisure for markedsdeling, men det er usikkert om de vil etterforske påstander om kollektiv dominans i alarmmarkedet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Alarmgründer Nadir Nalbant anklager Verisure og Sector Alarm for å misbruke sin markedsposisjon gjennom selektiv prisdumping. Han hevder de tilbyr svært lave priser til kunder som bytter til Homely, mens lojale kunder betaler kunstig høye priser. Nalbant mener Konkurransetilsynet må gripe inn, selv om tilsynet ikke anser selskapene som dominerende. Konkurransetilsynet følger med på markedet og vurderer å bruke sitt nye verktøy for å undersøke konkurransesituasjonen. Både Verisure og Sector Alarm avviser beskyldningene.
19 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
2 måneder siden
Flere Verisure-kunder har opplevd ubehagelige overraskelser ved oppsigelse av sine alarmavtaler. De må betale opptil 3000 kroner for å beholde elektroniske dørlåser de allerede har betalt rundt 4000 kroner for. Kundene føler seg dårlig informert om at utstyret ikke er deres eiendom. Verisure hevder at vilkårene er kommunisert gjennom avtaler og velkomstsamtaler, og at kostnaden ved oppsigelse dekker service for å sikre at låsen fungerer uten alarmsystemet. Kundene beskriver situasjonen som urimelig.
1 måned siden
Blivakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal advarer mot Googles nye prisverktøy, som gir konkurrenter mulighet til å tilby kunder lavere priser via Google-annonser. Brandsdal anslår at Blivakker har tapt 150–200 millioner kroner på dette. Han frykter at verktøyet kan bryte med markedsføringsreglene og avventer en juridisk avklaring fra Forbrukertilsynet. Konkurrenten Lyko mener Google-prisene kan regnes som individuell prissetting. Blivakker har kuttet priser for å matche konkurrentene, men mener dette ikke er en bærekraftig løsning.
4 timer siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
1 måned siden
Artikkelen viser hvordan nettbutikker opererer med ulike priser avhengig av om kunden kommer via Prisjakt eller direkte. E24 har funnet prisforskjeller på kontaktlinser hos Lenson og Lensit. Privatøkonom Endre Jo Reite mener dette favoriserer ressurssterke kunder med digital kompetanse, mens andre taper. Prisjakt er kritisk til praksisen og oppfordrer nettbutikkene til å tilby den laveste prisen til alle. Mister Spex, som eier Lensit, bekrefter bruk av dynamisk prising og kanalspesifikke kampanjer, men avviser at det er et forsøk på å manipulere statistikk.
3 måneder siden
To privatpersoner har anmeldt to kraftselskaper for å ha tatt ulovlig høye strømpriser. Anmeldelsen gjelder spesifikt 12. desember 2024, da strømprisen steg til 13 kroner per kilowatt i Sør- og Sørvest-Norge. De mener kraftselskapene utnyttet en situasjon med fulle vannmagasiner og lite import for å ta urimelig høye priser. Kraftselskapene ønsker ikke å kommentere saken, men understreker at de vil svare politiet på spørsmål. Forbrukerrådet mener det skal mye til for at pristiltaksloven er brutt, og en strømanalytiker forklarer den høye prisen med spesielle værforhold og vedlikeholdsarbeid på kraftverk.
12 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.
2 måneder siden
Flere aktører har redusert vedprisene, noe en prissjekk bekrefter. Store prisforskjeller finnes mellom billigste og dyreste utsalgssteder. Norsk Vedsentral fremhever salg av norsk ved og lanserer en kampanje med reduserte priser til lageret er tomt, samtidig som de beskriver "cowboy-tilstander" i bransjen, der store aktører bruker ved som lokkevare. Økt konkurranse fra svenske og baltiske aktører bidrar til pressede priser og en "chicken-race" i bransjen.