Aldri før har så mange søkt om erstatning etter feilbehandling hos tannlegen. I 2024 gjaldt en av tre erstatningssaker tannlegefeil, ifølge Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Marianne Didriksen Skille fra Bodø fikk 100.
000 kroner i erstatning etter en feilbehandling som førte til at tannbrua hennes knakk. NPE mottok over 1000 søknader om tannlegefeil i fjor, hovedsakelig knyttet til rotbehandling og krone-/brobehandling.
Dårlig journalføring er et problem som kan føre til at pasienter får erstatning de ellers ikke ville fått. Tannlegeforeningen jobber med å forbedre journalføring og kvaliteten på tannbehandling, men understreker at feil kan skje i kirurgiske inngrep.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) utbetalte i 2024 rekordhøye 1,3 milliarder kroner i erstatning, der en tredjedel gikk til pasienter som hadde opplevd feilbehandling hos tannlegen. Marianne Didriksen Skille er en av dem som har fått erstatning etter at en tannbro knakk kort tid etter innsetting. Hun mottok 100 000 kroner for å dekke kostnadene ved ny behandling. Antallet klager på tannbehandling har økt kraftig de siste årene, fra 597 i 2020 til 1095 i 2024. NPE-direktør Kristin Cordt-Hansen mener økningen kan skyldes økt bevissthet om erstatningsordningen, men også at enkelte tannleger har mange saker på grunn av feilbehandling. Dårlig journalføring hos tannleger fører til at flere pasienter får medhold i klagesaker.
2 måneder siden
Marianne Didriksen Skille (50) opplevde en mislykket tannbehandling som resulterte i en knekt tannbro og store utgifter. Hun følte seg rundlurt av tannlegen som la skylden på henne. En ny tannlege avdekket at tannbroen var feilkonstruert og ikke fulgte retningslinjene. Skille søkte erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og fikk til slutt 100.000 kroner. Saken hennes er en av rekordmange klager på tannbehandling i 2024, der en av tre som har fått erstatning, har fått det på grunn av mangelfull tannbehandling. Skille advarer andre mot å stole blindt på tannlegers vurderinger og anbefaler å søke en ny vurdering ved tvil.
3 måneder siden
Siv-Anita Sundal ble feilaktig diagnostisert som lett psykisk utviklingshemmet i 2005, en diagnose hun bar frem til 2018. Hun saksøkte staten for medisinsk uaktsomhet og sviktende helsehjelp, men tapte i det norske rettssystemet. Deretter tok hun saken til den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD), som avviste saken uten å finne brudd på menneskerettighetene. Sundal uttrykker stor skuffelse over utfallet, da hun ønsket en beklagelse og oppreisning. Saken har kostet henne betydelige summer, og hun har opprettet en Spleis for å håndtere den økonomiske belastningen. Advokaten hennes kritiserer mangelen på gode overvåkingsorganer for medisinske feilvurderinger og mener Sundal burde fått beklagelse og erstatning.
4 måneder siden
En ny tannhelsereform utvider retten til billigere tannlege til å inkludere 28-åringer fra 1. januar. Offentlige tannleger melder om sprengt kapasitet og frykter at de ikke vil klare å ta imot alle nye pasienter. De kritiserer manglende involvering og finansiering fra politikerne, og mener at ordningen vil føre til lange køer og dårligere tilbud for alle. Private klinikker kan bidra, men statens takster er for lave. SV har bevilget 100 millioner ekstra for å styrke tannhelsetjenesten, men tannlegene er skeptiske til om dette er nok.
27 dager siden
Akershus universitetssykehus (Ahus) bekrefter at de opererte feil pasient etter en forveksling. Hendelsen skjedde fordi to pasienter med samme fornavn ble forbyttet; den ene skulle på sårkontroll, mens den andre skulle opereres. Sykehuset erkjenner at fullt navn og fødselsdato ikke ble tilstrekkelig kontrollert før operasjonen. Ahus har meldt saken til Helsetilsynet, og Statsforvalteren fører tilsyn med sykehuset. Pasienten som ble feiloperert, bestrider sykehusets versjon av hendelsen og hevder inngrepet har hatt negative konsekvenser for livskvaliteten. Sykehuset har iverksatt tiltak for å hindre gjentakelse.
2 måneder siden
Silje Arntzen forteller om en dramatisk fødsel på Sykehuset Kalnes, preget av feil, manglende lytting og alvorlige komplikasjoner. Hun opplevde å bli glemt, måtte selv minne helsepersonell om nødvendige undersøkelser, og følte seg ikke trodd når hun meldte om sterke smerter. Under fødselen ble en stor rift oversett, og en fistel ble oversett på MR-bilder. Arntzen måtte gjennom flere operasjoner og sliter fortsatt med fysiske og psykiske ettervirkninger. Sykehuset beklager hendelsene og sier de har tatt saken alvorlig. Arntzen har søkt om pasientskadeerstatning og håper hennes historie kan bidra til forbedring i helsevesenet.
1 måned siden
Ragnhild Misvær Mofoss betalte 62.000 kroner for linsebytte hos Memira, men opplevde komplikasjoner og fikk varig synsskade. Hun advarer nå andre mot inngrepet. Overlege Kristian Fossen ved UNN bekrefter at de behandler mange pasienter med komplikasjoner etter slike operasjoner, og kritiserer aggressiv markedsføring. Han understreker at inngrepet innebærer risiko, inkludert potensiell blindhet, og at mange komplikasjoner må behandles i det offentlige helsevesenet. Memira svarer at de vurderer pasienter nøye og avviser mange, og at de fleste pasienter er fornøyde med resultatet.
4 måneder siden
Elisabeth Raasholm Larby, etter 20 års kamp for feilbehandling av endometriose, vant en rettssak mot staten. Dommen slo fast at hun hadde rett til erstatning for forsinket og mangelfull behandling. Staten anket imidlertid dommen, og argumenterer for at knapp journalføring skal vektlegges mer enn pasientens forklaring. Larby mener dette er en trussel mot pasienters rettssikkerhet, og at det legger et urimelig ansvar på pasientene. Pasientombudet understreker at det er helsepersonellets ansvar å føre korrekte journaler. En jussprofessor mener statens anke kan belønne helsepersonell som ikke følger journalføringsplikten.
2 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter at nødnumrene var nede flere ganger høsten 2024. Problemene rammet nødnumrene 110, 112 og 113 i august, september, oktober og november. Nkom mener Telenor har gjort flere feil og hatt mangelfull risikovurdering. Totalt har Telenor hatt 22 overtredelser av lov og forskrift. Bare i november ble nesten 1500 nødanrop berørt. Telenor har frist til 17. mars for å gi tilbakemelding før et endelig vedtak fattes.
4 måneder siden
Statsforvalter Valgerd Svarstad Haugland trekker seg etter at det er avdekket to alvorlige avvik ved Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Det ene avviket gjelder manglende behandling av 123 klagesaker om tvangsmedisinering, noe som har gått ut over pasienters rettssikkerhet. Det andre avviket omhandler brudd på offentleglova. Klagesakene, som gjelder perioden fra 2019 til sommeren 2023, ble lagt til side i strid med gjeldende rutiner. Statsforvalteren opplyser at de nå kontakter de berørte pasientene og har endret praksis for å unngå lignende hendelser i fremtiden. Haugland sier hun ikke lenger har tillit fra statsråden og tar konsekvensen av dette.