31 overleger fra Nordlandssykehuset og Helgelandssykehuset har sendt brev til helseministeren og bedt om at han instruerer Helse nord i PCI-saken. Pasienter med akutt behov for PCI-behandling, som er å blokke ut tette blodårer til hjertet, blir noen ganger fløyet forbi sykehuset i Bodø til Tromsø.
Dette skyldes at PCI-senteret i Bodø kun er åpent på dagtid, mens Tromsø har døgnberedskap. Statsforvalteren har konkludert med at Helse nord har brutt loven i denne saken, noe som kan ha ført til forsinkelser i behandlingen.
Overlegene mener spesielt pasienter fra Helgeland har opplevd forsinkelser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Ambulanseleger i Bodø nekter å følge en instruks fra Helse Nord som gir Tromsø siste ord i beslutninger om behandling av hjerteinfarkt. Legene mener instruksen strider mot helsepersonelloven og vil prioritere pasientens beste ved å fly til nærmeste PCI-senter, selv om det betyr å trosse retningslinjene. Konflikten har oppstått etter at PCI-behandling ble tilgjengelig i Bodø, men med begrensninger. Fylkeslegen har konkludert med at Helse Nord har drevet lovstridig praksis. Legene understreker at de har et profesjonsansvar og rett til å avvike fra retningslinjer for å sikre forsvarlig helsehjelp. De mener en døgnkontinuerlig PCI-tjeneste i Bodø er den beste løsningen.
4 måneder siden
En lege i Bodø har sagt opp sin stilling i protest mot at hjertesenteret i Bodø skal styres fra Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) i Tromsø. Legen mener at dette vil føre til et dårligere tilbud for pasienter i Nordland, og at ledelsen i Tromsø ønsker å legge ned senteret i Bodø. Han reagerer også på at pasienter risikerer å bli sendt forbi Bodø til Tromsø, selv om det er tidsbesparende å behandle dem i Bodø. Helse Nord har tidligere fått kritikk for brudd på spesialisthelsetjenesteloven i forbindelse med denne saken. Klinikksjefen i Tromsø avviser at de vil legge ned avdelingen i Bodø, og sier de ønsker å videreutvikle tilbudet.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler en konflikt mellom sykehusene i Bodø og Tromsø angående behandling av hjerteinfarkt. Jan-Ove Edvardsen overlevde ti hjertestanser under behandling i Bodø, og hans historie illustrerer viktigheten av et lokalt PCI-tilbud. Til tross for dette har Helse Nord besluttet å overføre PCI-tilbudet i Bodø til Tromsø på kveldstid, noe som har ført til kraftige protester fra fagmiljøet i Bodø. Overleger har sendt bekymringsbrev til helseministeren, og hjertesjefen i Bodø har sagt opp i protest. Kritikken går på at pasienter ikke får rask nok behandling ved hjerteinfarkt.
21 dager siden
Norsk hjertekirurgiregister viser at kun 19 prosent av hjertepasientene får operert inn ny hjerteklaff innen fristen på 30 dager. LHL mener dette er et systemisk problem, og en pasient måtte vente i sju måneder. Helseministeren kaller ventetidene uakseptable og viser til iverksetting av tiltak som utvidede åpningstider og bruk av ny teknologi. Ved OUS venter 180 pasienter på operasjon, like mange som i fjor. Klinikksjef ved OUS forklarer at lange ventelister skyldes ettervirkninger av koronapandemien og nedleggelse av hjertekirurgisk avdeling ved Ullevål.
3 måneder siden
Tormod (88) fra Fauske opplevde et hjerteinfarkt, men ventet tre dager med å ringe 113 for å unngå behandling i Tromsø. Han var kritisk til at PCI-senteret i Bodø ikke er døgnåpent og nektet å reise til Tromsø. Han fikk til slutt vellykket behandling i Bodø. Konflikten rundt PCI-tilbudet i Nordland har ført til at Bodø kun har et dagtilbud, mens Tromsø har døgnåpent. Tormod mener konflikten er på «barnehagenivå» og at helseministeren må gripe inn. Både kommuneoverlege og avdelingsoverlege advarer mot å vente med å ringe 113 ved hjerteinfarktsymptomer. Helse Nord opplyser at UNN overtok ansvaret for PCI-senteret i Bodø fra 2. januar.
2 måneder siden
Helseminister Jan Christian Vestre krever strakstiltak etter at ventetidene for hjertepasienter har økt. Nye tall viser at 458 hjertepasienter ikke fikk hjelp innen tidsfristen i januar, over 100 flere enn for ett år siden. Vestre har gitt helseforetakene en uke på å legge frem tiltak, og forventer økt bruk av private klinikker. Frp kritiserer ministeren for å være for ettergivende og mener ledig kapasitet hos private aktører må utnyttes bedre. Helse Midt-Norge opplyser at de har avtaler med private leverandører innen hjertemedisin som de vil benytte.
15 dager siden
Fastleger i Vestre Toten har varslet om uholdbare arbeidsforhold, manglende utstyr og lange ventelister, som de mener setter pasienters liv i fare. En pasient forteller om feilbehandling og alvorlig hjertesykdom som følge av mangelfull oppfølging. Kommunedirektøren avviser at det er fare for liv og helse, men innbyggere har samlet over 650 underskrifter i protest mot situasjonen. En tidligere ansatt i hjemmetjenesten forteller om kritikkverdige arbeidsforhold og høy turnover blant de ansatte. En av legene som varslet har trukket sitt varsel grunnet psykisk belastning.
20 dager siden
Tillitsvalgte ved Akershus universitetssykehus (Ahus) er bekymret for at helseministerens ventetidsløfte fører til forskyving av pasienter mellom ventelister, uten at kapasiteten øker. Ansatte jobber overtid i ekstra poliklinikker for å redusere publiserte ventetider, men mangel på kapasitet for videre behandling skaper interne køer. Psykologer frykter at politisk press for å korte ned ventelistene går utover behandlingskvaliteten. Ledelsen ved Ahus erkjenner en opphopning av pasienter som venter på operasjon, spesielt innen ortopedi. Helseministeren følger situasjonen og erkjenner at tiltakene kan medføre kapasitetsutfordringer.
1 måned siden
Etter avsløringer om alvorlige feil og manglende oversikt i norske sykehus, lovet helseministeren raskt å gjenopprette en nasjonal oversikt. Helsedirektoratet fikk i oppdrag å utrede dette innen 1. mars, men har nå bedt om utsettelse til 1. juli. Direktoratet sier arbeidet er forsinket, men at de er i dialog med departementet. Helse- og omsorgsdepartementet understreker at oppdraget fortsatt har høy prioritet, men svarer ikke på spørsmål om eventuelle strakstiltak eller hva de tenker om utsettelsen.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i antall klager på helsevesenet, der Hege Thoresen er et eksempel på en pasient som kjemper for sine rettigheter. Statsforvalterne har opplevd en økning på nesten 50 prosent i klager sammenlignet med 2022, noe som fører til lange ventetider for mange. Fylkeslege Kristin Cotta Schønberg påpeker at økonomiske nedskjæringer kan være en årsak. Samtidig er det store regionale forskjeller i antall klager og saksbehandlingstid. Pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik uttrykker bekymring over de lange ventetidene, mens flere statsforvaltere etterlyser økte ressurser for å sikre rettssikkerheten til pasientene. Helse- og omsorgsdepartementet sier de tar situasjonen på alvor.