Aker Solutions, i samarbeid med SLB Capturi, har blitt tildelt en kontrakt verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet, som har som mål å fange og lagre CO₂ fra avfallsforbrenning.
Prosjektet er finansiert av den norske stat, Oslo kommune og Hafslund Celsio. Karbonfangstanlegget skal fange CO2 fra Hafslund Celsios forbrenningsanlegg, som brukes til å produsere fjernvarme og strøm.
Anlegget skal være operativt innen tredje kvartal 2029. Prosjektet anses som en viktig milepæl for karbonfangstindustrien og for å redusere utslipp.
3 måneder siden
Aker Solutions er tildelt en kontrakt verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet, hvor CO₂ skal fanges og lagres permanent i Nordsjøen. Prosjektet finansieres av den norske stat, Oslo kommune og Hafslund Celsio, med en total investeringsramme på 9,5 milliarder kroner. Byrådsleder Eirik Lae Solberg fremhever at karbonfangst er avgjørende for å nå Oslos klimamål. Prosjektet ble tidligere satt på vent på grunn av høye kostnadsanslag, men er nå i gang igjen og planlegges å være operativt innen tredje kvartal 2029.
3 måneder siden
Aker Solutions har sammen med SLB Capturi fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud for Hafslund Celsio. Anlegget skal fange CO2 fra avfallsforbrenning og lagre det midlertidig i Oslo Havn. Kontrakten er verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for Aker Solutions. Hafslund Celsio har tatt en endelig investeringsbeslutning for prosjektet, som er ventet å være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet anses som en viktig milepæl for karbonfangstindustrien og for å redusere utslipp.
3 måneder siden
Aker Solutions har fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg ved Hafslund Celsios forbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget skal fange CO₂ fra avfallsforbrenning og er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet. Prosjektet ble satt på vent i 2023 på grunn av budsjettoverskridelser, men er nå gjenopptatt med en kostnadsramme på 9,5 milliarder kroner. Staten bidrar med 4,4 milliarder kroner i støtte. Anlegget forventes å fange 350.000 tonn CO₂ årlig og skal være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet er viktig for å redusere Oslos klimagassutslipp og har stor demonstrasjonsverdi for karbonfangst fra avfallsforbrenning.
3 måneder siden
Aker Solutions har blitt tildelt en betydelig kontrakt, verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner, for å levere et karbonfangstanlegg til Hafslund Celsios forbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo. Sammen med SLB Capturi skal Aker Solutions stå for leveransen av anlegget, som skal fange karbon fra avfallsforbrenningen som brukes til å produsere fjernvarme og strøm. Dette er en viktig milepæl for karbonfangst i Norge.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Aker Solutions har fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg ved Hafslund Celsios forbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget skal fange CO₂ fra avfallsforbrenning og er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet. Prosjektet ble satt på vent i 2023 på grunn av budsjettoverskridelser, men er nå gjenopptatt med en kostnadsramme på 9,5 milliarder kroner. Staten bidrar med 4,4 milliarder kroner i støtte. Anlegget forventes å fange 350.000 tonn CO₂ årlig og skal være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet er viktig for å redusere Oslos klimagassutslipp og har stor demonstrasjonsverdi for karbonfangst fra avfallsforbrenning.
3 måneder siden
Aker Solutions har sammen med SLB Capturi fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud for Hafslund Celsio. Anlegget skal fange CO2 fra avfallsforbrenning og lagre det midlertidig i Oslo Havn. Kontrakten er verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for Aker Solutions. Hafslund Celsio har tatt en endelig investeringsbeslutning for prosjektet, som er ventet å være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet anses som en viktig milepæl for karbonfangstindustrien og for å redusere utslipp.
3 måneder siden
Aker Solutions har blitt tildelt en betydelig kontrakt, verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner, for å levere et karbonfangstanlegg til Hafslund Celsios forbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo. Sammen med SLB Capturi skal Aker Solutions stå for leveransen av anlegget, som skal fange karbon fra avfallsforbrenningen som brukes til å produsere fjernvarme og strøm. Dette er en viktig milepæl for karbonfangst i Norge.
3 måneder siden
Det omstridte karbonfangstprosjektet på Klemetsrud er i gang igjen etter å ha blitt satt på vent i 2023 på grunn av store kostnadsoverskridelser. Hafslund Celsio, som står bak anlegget, informerer om oppstarten på en pressekonferanse der både energiminister Terje Asland og byrådsleder Eirik Lae Solberg deltar. Prosjektet har gjennomgått en kostnadsreduserende fase og er nå anslått å koste 9,5 milliarder kroner. Målet med anlegget er å fange karbon fra søppelforbrenning.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i å utvide CO2-lageret Northern Lights etter fullførelsen av første fase. Utvidelsen inkluderer ny infrastruktur som lagringstanker, pumper, kai, transportskip og flere brønner, med planlagt oppstart i andre halvdel av 2028. Prosjektet har mottatt betydelig støtte fra både den norske regjeringen og Europakommisjonen, inkludert 1,5 milliarder kroner fra Connecting Europe Facility (CEF) i fjor. Northern Lights, som drives av Equinor i samarbeid med TotalEnergies og Shell, er en del av det norske Langskip-prosjektet for karbonfangst og -lagring.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i en ny fase for å utvide CO₂-lageret Northern Lights, med forventet drift i andre halvdel av 2028. Utvidelsen inkluderer nye lagringstanker og transportskip. Stockholm Exergi har inngått en avtale med Northern Lights om årlig lagre 900.000 tonn biobasert CO₂ fra et svensk biomassekraftverk fra 2028. Fase én av Northern Lights starter i sommer og vil lagre CO₂ fra Heidelberg Materials og Klemetsrud. Europakommisjonen har bidratt med 1,5 milliarder kroner til prosjektet, som er en del av det norske Langskip-prosjektet.
29 dager siden
Oljefondet investerer 16 milliarder kroner i havvindprosjekter under bygging i Danmark og Tyskland. Fondet kjøper 49 prosent av andelene i prosjektene «Thor» og «Nordseecluster» av det tyske energiselskapet RWE. RWE beholder majoriteten av eierskapet og vil fortsette å operere vindparkene. Avtalen ble signert i mars og forventes gjennomført i tredje kvartal 2024. Oljefondet understreker at prosjektene har langsiktige og kontraktsfestede inntekter som vil sikre stabil inntjening. Prosjektene forventes å være ferdigstilt innen henholdsvis 2027 og 2029.
2 måneder siden
Ocean-Power planlegger å bygge et flytende gasskraftverk ved Kråkøya i Nærøysund. Kraftverket skal forsyne oljeplattformer på Haltenbanken med strøm ved hjelp av CO2-fangst og lagring. SV støtter prosjektet fordi det reduserer klimagassutslipp uten å øke strømprisene på fastlandet, og vil fremme saken i Stortinget. Ordføreren i Nærøysund ser store muligheter for lokalt næringsliv og arbeidsplasser. NVE må godkjenne prosjektet før bygging kan starte, med mål om produksjon i 2029. Anlegget er ett av fire planlagte gasskraftverk langs kysten.
2 måneder siden
Equinor uttrykker bekymring over Senterpartiets utspill om Melkøya-anlegget i Hammerfest, da det kan føre til at Stortinget stanser eller endrer det pågående prosjektet. Prosjektet, som skal kutte utslipp og forlenge levetiden til gassanlegget, er allerede 30 prosent ferdig og har en kostnadsramme på 16 milliarder kroner. Equinor understreker at det er gjort betydelige investeringer, rundt fem milliarder kroner, og at flere bedrifter har ansatt personell og tildelt kontrakter. Selskapet mener forutsigbarhet er avgjørende og at man må kunne stole på forvaltningsvedtak. De påpeker også at prosjektet er et svar på Stortingets pålegg om utslippskutt i oljebransjen.
6 dager siden
Den nye T-banelinjen mellom Majorstuen og Fornebu i Oslo kan bli omtrent 1 milliard kroner dyrere enn tidligere beregnet. En ny usikkerhetsanalyse anslår sluttkostnaden til 27,2 milliarder kroner, noe som er 1 milliard mer enn i forrige analyse. Økningen skyldes at de underjordiske stasjonene blir dyrere enn antatt, mens tunnelen forventes å bli billigere. Budsjettet for prosjektet er satt til 27,5 milliarder kroner, med en buffer på 31,2 milliarder. Fornebubanen, som er drøyt 8 kilometer lang, skal etter planen stå ferdig i 2029.