Jan Henrik «Gladkokken» Syversens restaurant fikk en negativ anmeldelse av Aftenposten Vink, som ga stedet terningkast tre. Anmelderne var skuffet over lokalet, prisene og maten, og mente at prisene ikke samsvarte med kvaliteten.
«Gladkokken» mener anmeldelsen var uflaks og antyder at Aftenpostens anmeldere er negative til ham fordi han selv har erfaring med matanmeldelser.
Han påpeker at restauranten har fått bedre anmeldelser fra andre aviser, og at den dårlige anmeldelsen førte til økt besøk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Restaurant Bente i Oslo fikk en svært negativ anmeldelse i Aftenposten, noe som har ført til kraftig kritikk fra eier Lennart Pedersen. Han mener matanmeldere er forutinntatte og driver med uthenging, og etterlyser en debatt om anmeldernes rolle. Aftenposten avviser kritikken og sier de jobber for å gi leserne ærlige vurderinger av Oslos restauranter. Tidligere anmeldelser og gjesteomtaler av restauranten er svært delte, med både positive og negative tilbakemeldinger. Pedersen mener presset i bransjen er stort og at matkritikere ikke forstår konteksten de trer inn i.
3 måneder siden
Jan Henrik «Gladkokken» Syversen (45) er en kokk og matinfluenser som har bygget opp en stor følgerskare de siste ti årene. Han er aktuell i «Farmen kjendis» og har nylig åpnet en restaurant med samme navn som bloggen sin. Syversen er opptatt av å spre matglede og lære bort enkel hjemmelaget mat. Han er stolt av å ha åpnet restaurant, gitt ut kokebok og lansert egen vin i 2024. Han beskriver seg selv som ekstrovert, ærlig og ikke redd for konflikter. Syversen er engasjert i å lage oppskrifter til en ny kokebok for barn med Kaptein Sabeltann. Han er glad i å spandere på andre og mener livet skal nytes. Han angrer sjelden på det han gjør, men er redd for å angre på det han ikke har gjort. Syversen er kritisk til dagens regjering og mener de ødelegger for norsk næringsliv.
4 måneder siden
En kartlegging viser store prisforskjeller på ribbe mellom ulike spisesteder, hvor prisen på de dyreste stedene er tre ganger høyere enn de billigste. En Michelin-kokk forklarer at det ikke nødvendigvis er stor forskjell i smak på kjøttet, men at dyrere ribbe ofte kommer fra griser med bedre levekår og at lavprisrestauranter bruker enklere tilbehør. Kokken kritiserer nordmenns fokus på pris fremfor kvalitet på julemat og mener vi burde prioritere bedre råvarer.
8 dager siden
TV-profil Jan Tore Kjær reagerer kraftig på de høye prisene på norsk sjømat etter å ha betalt 895 kroner for seks sjøkreps. Han mener det er «fullstendig galskap» at sunn og lokal sjømat koster så mye, mens billigere mat ofte er mindre næringsrik og masseprodusert. Kjær delte sin frustrasjon på Instagram, hvor sjømatleverandøren VAAG svarte med forståelse og forklarte at høye priser skyldes blant annet at fiskerne betaler mye for råvarene, og at bare en liten del av sjøkrepsen er spiselig halekjøtt. VAAG peker også på økt internasjonal etterspørsel som en årsak til prisøkningen, men lover å jobbe for bedre priser i 2025.
2 måneder siden
Rema 1000 fikk kritikk for å selge en 6-pakning Kvikk Lunsj dyrere enn seks enkeltstående sjokolader. Kunder reagerte negativt på det de oppfattet som et 'kvantumstillegg'. En dagligvareekspert påpekte at slike feilprisinger kan skade kjedens troverdighet. Etter å ha blitt konfrontert av TV 2, justerte Rema 1000 prisen og forklarte at det skyldtes en automatisk justering for å matche konkurrentenes kampanjepriser på enkeltsjokolader.
17 dager siden
En Frp-politiker i Alta har reagert på kvaliteten på søndagsmiddagen levert til eldre og uføre i kommunen, etter å ha blitt kontaktet av en misfornøyd bruker. Kritikken går på at maten, som skulle være oksesteik, var av dårlig kvalitet. Flere brukere har over tid klaget på kvaliteten, og en tidligere bruker forteller at han heller ga maten til reven. Kommunen beklager den dårlige kvaliteten på søndagens middag og refunderer kostnaden. De opplyser at de mottar få klager per måned, men vil fortsette å levere middager av god kvalitet.
3 måneder siden
Nevzat Arikan, en utelivstopp i Oslo, er sterkt kritisk til de økte prisene for uteservering på Grünerløkka. Han mener prisene er for høye, forskjellsbehandler næringen og truer med juridisk kamp. Bydelsleder Geir Jensen (MDG) erkjenner at prisene er høye, men forklarer økningen med at de ikke har justert prisene i takt med inflasjonen tidligere. Arikan hevder at de høye prisene tvinger ham til å redusere uteserveringen og bidrar til å «drepe næringen». Oslo Handelsstands Forening støtter kritikken og viser til en serveringsbransje i krise, med nedgang i kortbruk og flere konkurser, og tror på et kommende priskutt.
4 måneder siden
Kvitnes Gård i Hadsel kommune er isolert etter et snøras som har stengt fylkesvei 822. Restauranten, som er kjent for sin gourmetmat, risikerer å tape flere hundretusener dersom veien ikke åpnes før helgen, noe som er kritisk i julebordsesongen. Kokk Halvar Ellingsen kritiserer fylkeskommunen i Nordland for manglende tiltak mot skredfare, som han mener er et kjent problem i området. Fylkeskommunen svarer at rassikring er på prioriteringslisten, men peker på høye kostnader og mange utsatte punkter i fylket. Ellingsen stiller også spørsmål ved fylkeskommunens pengebruk, blant annet til en ny stadion for Bodø/Glimt.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.