Flere hamburgerkjeder, inkludert McDonald's, Burger King og Max Hamburger, bruker smelteost i sine cheeseburgere, selv om de markedsføres som 'ost' eller 'cheddarost'. McDonald's bruker 'smelteost med cheddar' for smak og smelteopplevelse.
Burger King har erkjent manglende oversikt over krav knyttet til 'cheddarost'. Max Hamburger bruker 'smelteost med cheddar' med høyere cheddarandel.
Etter mediehenvendelser har noen kjeder korrigert beskrivelsene, men feilaktig informasjon kan fortsatt forekomme på bestillingstjenester.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Max Burgers sjef, Richard Bergfors, har anmeldt Aftonbladet etter en avsløring om kritikkverdige forhold ved flere av burgerkjedens restauranter. Aftonbladet publiserte en reportasje basert på intervjuer med ansatte og dokumentasjon som beskriver blant annet bruk av skurebøtter til milkshake og for lang oppbevaring av varm mat. Bergfors avviser påstandene og sier at de ikke stemmer overens med virkeligheten. Han understreker at Max prioriterer matsikkerhet og renslighet, og beklager at mange er skuffet over påstandene.
1 måned siden
Santa Maria har endret merkingen på sin «Nacho cheese style dip», noe som har redusert den deklarerte andelen cheddar fra fire til én prosent. Produsenten forklarer dette med en endring i definisjonen av ingrediensen «ost», som tidligere omfattet både ost og ostearoma. Mattilsynet understreker at matvaremerking må være korrekt og ikke villedende, særlig når ingredienser fremheves. Santa Maria opplyser at de har mottatt få henvendelser fra forbrukere angående endringen, men noen har reagert.
1 måned siden
EU har vedtatt et forbud mot røykaroma i matvarer på grunn av økt kreftfare, og dette vurderes også i EØS-EFTA-landene. Forbudet innføres gradvis med ulike overgangsperioder for forskjellige matvaretyper. Dette får konsekvenser for flere produkter, deriblant McDonald’s Big Tasty-burger, som må endre oppskrift for å unngå røykaroma. McDonald’s Norge bekrefter at de jobber med en ny oppskrift for å sikre at burgeren fortsatt smaker godt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av Østavind-ost i norske dagligvarebutikker. Etterspørselen økte kraftig etter «Kongsgård/Jarlsberg-skandalen», men nå meldes det om leveringsutfordringer. Tine avviser at det er mangel på ost, men bekrefter at en overgang til nytt design og vekt (fra 430g til 450g) har skapt et midlertidig vakuum i leveransene. Coop bekrefter også dette, og forsikrer at situasjonen er under bedring. Det nye designet er ment å gjøre osten mer synlig i butikkhyllene.
1 måned siden
En journalist har forgjeves lett etter Jarlsberg Lettere i stykke. Osten er fjernet fra Menys sortiment på grunn av lavt salg, men finnes fortsatt hos Coop og Oda. Ferdig oppskåret Jarlsberg er dyrere enn hele stykker. Butikkjeder bytter stadig ut produkter, og flere kjente matvarer har forsvunnet.
2 måneder siden
Tine har lansert «Norvegia proteinrik», en ost markedsført med fokus på proteininnhold. Til tross for navnet, inneholder den like mye protein som vanlig Norvegia lettost. Forbrukerrådet og ernæringsfysiologer kritiserer markedsføringen for å være misvisende, da forbrukere kan tro osten er et mer proteinrikt alternativ. Den faktiske nyheten er en lengre lagringstid som gir osten en smidigere konsistens og mer smak. Likevel koster «proteinosten» mer enn andre lettoster med samme proteininnhold. Synnøve Finden har også en lignende strategi med sin «proteinost».
2 måneder siden
Kavli har lansert en ny ostedipp med 35 prosent cheddar, noe som får ros fra Gladkokken Jan Henrik Syversen. Tidligere undersøkelser har avdekket lav osteandel i flere lignende produkter. DinSide gjennomførte en blindtest hvor Kavlis nye dipp ble sammenlignet med Santa Marias klassiker, med Gladkokken som smakspanel. Til tross for det høye ostinnholdet, foretrakk Gladkokken smaken av Santa Marias dipp, da Kavlis variant hadde en antydning av tubeostsmak. Han foreslår å tilføre jalapeno og salt for å forbedre smaken, og påpeker at oppvarming kan forbedre både smak og konsistens.
27 dager siden
Dyrevernsorganisasjonen Anima har startet en kampanje rettet mot McDonalds for å få dem til å slutte å bruke hurtigvoksende kylling, kjent som «turbokylling». Anima mener McDonalds har stor påvirkningskraft og kan fungere som et eksempel for andre restauranter. McDonalds svarer at de kontinuerlig jobber med dyrevelferd, og at deres leverandører over tid vil bytte til saktevoksende kylling. Anima ønsker en dialog med hurtigmatkjeden for å fremskynde utfasingen av Ross 308-kyllingen, og understreker at deres dør er åpen for å komme til enighet.
21 dager siden
Franske Burger King overrasket mange ved å lansere kyllingnuggets med kaviar, til tross for skepsis om en mulig aprilspøk. Kaviaren er av en eksklusiv type, men prisen er relativt overkommelig. Stuntet har generert betydelig oppmerksomhet, og selv om Burger King Norge ikke har umiddelbare planer om å introdusere retten, lar de seg inspirere. Trenden med kaviar på nuggets er ikke ny, med Rihanna som en av de som har bidratt til å popularisere den. McDonald's ser positivt på kundenes eksperimentering med å kombinere kaviar og nuggets på egenhånd, men har ingen planer om å tilby det selv.
3 måneder siden
Meny har en kampanje med hamburgere og tilbehør, men uten hamburgerbrød. Bloggeren 'Gjerrigknarken' kritiserer dette som et prisgrep, da brødene selges separat til en høyere pris. Meny forklarer at brødene ikke er inkludert i tilbudet fordi de ikke oppbevares kjølig, men dette avvises av kritikeren som mener det er en dårlig unnskyldning. Tilbudet gjelder kun for 'Meny mer'-kunder og rabatten gis som Trumf-bonus, noe som krever at kundene selv henter ut bonuspoengene. Det er også et poeng at dette ikke kommer tydelig frem i markedsføringen.