Teater Innlandet har satt opp stykket «Arve Leksnes» av Knut Nærum, en moderne tolkning av Marve Fleksnes. Stykket følger Arve Leksnes, spilt av Tom Styve, som mister jobben og flytter hjem til sin mor.
Han starter en folkeaksjon mot et planlagt datasenter, men tabber seg ut. Anmelderen mener Styve treffende fanger essensen av Fleksnes, men savner at forestillingen drar komikken og det absurde enda lenger.
Scenografien får kritikk for å være for grå og lite innbydende, men stykket beskrives som en smart komedie med underliggende alvor.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
21 dager siden
«Ikkje ein lyd» av Arne Lygre handlar om Olav som vender heim til øya han vaks opp på, der han møter Kristoffer og andre som skapar eit fellesskap. Stykket er skrive på nynorsk med vestlandske dialektmarkørar, og forma som ein sommarfest der sju hovudpersonar utforskar frykt, redsel, einsemd og glede. Lygre viser tru på det gode i mennesket, og let karakterane møte framande som endrar liva deira. Regissør Johannes Holmen Dahl inviterer publikum inn i dette fellesskapet. Anmeldaren meiner stykket har potensiale, men saknar meir humor og driv, sjølv om det treffer ei nerve i lengselen etter røter og fellesskap.
3 måneder siden
Den Nationale Scene setter opp Holberg-komedien «Den stundesløse», der Kjersti Elvik får mye ros for sin innsats i rollen som tjenestepiken Pernille. Stykket handler om en stresset og selvopptatt mann, og trekker paralleller til dagens mobilbruk. Handlingen følger et klassisk mønster der tjenerskapet spiller hovedpersonen et puss ved hjelp av et narrespill. En replikk om parallellsamfunn oppfattes som problematisk og nedlatende. Forestillingen understreker ensomhet som en konsekvens av å velge seg selv fremfor fellesskapet, men åpner også for en tolkning der mobilen kan fylle tomrommet.
1 måned siden
Rogaland Teater presenterer «Du er bonde», basert på Kristin Auestad Danielsens roman, som skildrer to venninner og deres forhold til odelsretten. Stykket følger to 18-åringer i Gjesdal, der den ene sliter med å akseptere ansvaret for å drive slektsgården. Regissør Maria Drangeid bruker en absurd tilnærming, med elementer som et besøk fra engelen Gabriel og en spontan skogplanting. Scenografien er en detaljert kjellerstue som understreker det hjemlige, men anmelderen savner en dypere utforsking av det tunge ansvaret som følger med odelsretten. Likevel beskrives stykket som underholdende og en god skildring av vennskap.
28 dager siden
«Prosessen mot menneska» ved Det Norske Teatret utforsker kunstig intelligens' rolle i samfunnet gjennom en rettssak der menneskeheten står anklaget. KI-en Omnitron, med Sauda-dialekt, gir menneskene valget mellom død eller digitalisering til en digital versjon av seg selv. Publikum får stille spørsmål til KI-en, men dens generiske svar avslører dens manglende evne til å forstå menneskelige følelser og erfaringer. Anmelderen mener at teaterstykket reiser viktige spørsmål om teknologi og menneskelighet, men kritiserer manuset for å være svakt. KI kommer til kort som scenekunstner, men skaper en interessant samtale rundt menneskets plass i en teknologisk verden.
2 måneder siden
«Arven» er en teaterforestilling som utforsker skeiv historie og identitet gjennom tre generasjoner homofile menn i New York. Inspirert av E.M. Forsters «Howards End», følger stykket Eric og Toby gjennom opp- og nedturer, samtidig som det berører temaer som identitet, aids-epidemien og retten til å fortelle sin egen historie. Forestillingen har gode skuespillerprestasjoner og en imponerende scenografi, men kritiseres for å være for lang og tidvis monoton, med en struktur som mangler fremdrift. Likevel fremheves stykkets evne til å sette mennesket i sentrum og åpne for viktige samtaler om skeiv historie.
1 måned siden
«Overvåkerne» er et norsk pek-og-klikk-spill som beskrives som sprøtt og minner om Lasse Gjertsens tidlige YouTube-videoer. Spillet handler om Henriksen, en hevngjerrig arbeidsmann som planlegger et hevntokt etter å ha fått tilgang til sikkerhetsavdelingens samtaler. Spillet er fylt med galskap og humor, men berører også dypere temaer som superselskaper, religion og klimapolitikk. Anmelderen fremhever stemmeskuespillet som spillets sterkeste side, men påpeker at tempoet kan være litt tregt til tider. Spillet anbefales for sin originalitet og særegne humor.
1 måned siden
Nationaltheatret presenterer Norges første teaterforestilling på kvensk, «Sallikaa lasten tulla minun tykö», fremført av Kvääniteatteri. Stykket omhandler en kvinnes reise gjennom livet, fra ung jente i et læstadiansk miljø til voksen, og hennes gradvise løsrivelse fra religiøs og sosial kontroll. Gjennom skildringer av sorg, humor og frigjøring, utforskes temaer som identitet og retten til å velge sin egen vei. Inger Birkelund og Frida Lydia Hansen Virtanen får anerkjennelse for sine sterke tolkninger av kvinnens liv i ulike aldre. Forestillingen er forankret i Skibotn, men berører allmenngyldige problemstillinger knyttet til det å bryte med et fellesskap.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler Henrik Størens første soloforestilling, der han kombinerer musikalsk humor med standup. Støren får ros for sine introspektive viser og selvironiske tekster, spesielt en låt om OCD. Anmelderen mener at Støren er mindre treffsikker i sin satire om politikere og samfunnsaktuelle temaer. Standup-delen av showet beskrives som sjarmerende, men med behov for dramaturgisk opprydning. Parodiene, spesielt Magnus Carlsen, fremheves som et høydepunkt. Anmelderen konkluderer med at Støren har et stort potensial og kan bli en viktig stemme innen musikalsk humor, spesielt for et yngre publikum.
1 måned siden
Anmelderen hyller "Kilder til begeistring" med Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson som en teateropplevelse i toppklasse, som kombinerer humor og alvor på en mesterlig måte. Forestillingen er basert på Bjarte Arnesons bok og fremhever hverdagsgleder, som en god fotballpasning eller det å skrelle en appelsin. Oftebro roses for sitt eksepsjonelle humortalent og presise kroppsspråk, mens Williamson imponerer med sitt skuespillertalent. Marianne Sævig og Charlotte Frogner anerkjennes for deres regi. Anmelderen uttrykker også bekymring for fremtiden til Oslo Nye Teater og håper at denne forestillingen ikke blir en av de siste på den tradisjonsrike scenen.
19 dager siden
Turnéteatret i Trøndelag imponerer med musikalen «An-Magritt», der Karianna Sommerro får spesielt god kritikk for sin tolkning av hovedrollen. Oppsetningen er et samarbeid mellom Turnéteatret, Opera Trøndelag og Fylkesmusikerne i Trøndelag, og viser teaterets evne til å håndtere store produksjoner. Handlingen er lagt til 1600-tallet under etableringen av Røros, og forteller historien om An-Magritts kamp for rettferdighet og kjærlighet. Smart scenografi og Sommerros innsats bidrar til å løfte forestillingen, selv om enkelte biroller får mindre spillerom. Musikalen fremhever håp og fremtidstro.