En flypassasjer opplevde en 11 timers forsinkelse på en flyreise fra Amsterdam til Bergen. Flyselskapet KLM nektet å betale erstatning, og hevdet at forsinkelsen skyldtes ekstraordinære omstendigheter.
AirHelp, et selskap som spesialiserer seg på å kreve erstatning for flypassasjerer, tok saken til retten. Hordaland tingrett konkluderte med at kombinasjonen av værforhold og vedlikeholdsarbeid utgjorde ekstraordinære omstendigheter, og at KLM hadde iverksatt rimelige tiltak for å minimere konsekvensene for passasjeren.
Dermed ble flyselskapet fritatt for erstatningsansvar.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
I november 2023 ble en KLM-flygning fra Amsterdam til Trondheim kansellert på grunn av værvarsel, noe som førte til en forsinkelse på 13,5 timer for en passasjer. Passasjeren krevde kompensasjon, men KLM avviste kravet. Trøndelag tingrett ga passasjeren medhold, og mente at flyselskapet burde ha vurdert værforholdene nærmere før kanselleringen, da annen flytrafikk gikk som normalt. Passasjeren ble tilkjent 400 euro i erstatning, og KLM ble dømt til å betale sakskostnader.
4 måneder siden
Mats Drægni (14) opplevde betydelige forsinkelser på sin flyreise fra Trondheim til Sogndal på grunn av uvær. Flyet måtte mellomlande i Bergen, hvor han fikk hotell og matpenger. Den opprinnelige direkteflyvningen ble erstattet med en rute via Oslo, noe som medførte at han mistet sin norsk tentamen. Til tross for forsinkelsene, tar 14-åringen situasjonen med ro. Avinor bekrefter at det vil være etterslep i flytrafikken etter kanselleringer og forsinkelser.
1 måned siden
Ann Hege Pedersen, Rema 1000-kjøpmann i Lakselv, kritiserer Widerøe etter at to kanselleringer strandet henne og andre passasjerer i Tromsø. Uten hjelp fra flyselskapet leide de en bil og kjørte selv til Lakselv. Pedersen mener Widerøe nedprioriterer Finnmark og prioriterer kommersielle ruter fremfor FOT-ruter, noe Widerøe avviser. Widerøe beklager situasjonen og forklarer kanselleringene med værforhold, tekniske problemer og at besetningen overskred sin arbeidstid. Flyselskapet understreker at kanselleringer er kostbare, og at de forsøker å minimere konsekvensene for passasjerene. De viser også til at en prioritering av en rute til Bodø var for å unngå å kansellere ti andre flyginger.
4 måneder siden
Rullebanen på Torp flyplass er fortsatt stengt etter at et KLM-fly nødlandet lørdag på grunn av en hydraulikkfeil. Flyet, som var på vei fra Oslo til Amsterdam med 182 personer om bord, står delvis ute i rullebanen. Dette har ført til at flere flyginger er kansellert, og det er forventet at rullebanen vil være stengt til klokken 18:00. Omlag 5000 passasjerer er berørt av kanselleringene. Politiet har avsluttet sitt arbeid på stedet, og flyet er frigitt i samråd med Statens Havarikommisjon. Lufthavnen og flyselskapet jobber med å fjerne flyet fra rullebanen.
15 dager siden
Avinor avviser ansvar for køkaoset som oppstod på Oslo lufthavn den 13. mars, og som førte til at rundt 80 passasjerer har krevd erstatning. Årsaken var et uanmeldt tilsyn som skapte lange sikkerhetskøer. Avinor viser til at flysikkerhet prioriteres og at de ikke kan bemanne opp på kort varsel ved slike tilsyn. De ber passasjerer som har lidt tap om å kontakte flyselskapet sitt. En av de berørte passasjerene har tatt saken videre til Transportklagenemnda etter å ha fått avslag på erstatningskravet.
1 måned siden
Etter køkaoset på Gardermoen, der passasjerer mistet fly, vil ikke Avinor gi refusjon, og viser til flyselskapene. Forbrukerrådet påpeker at passasjerene kan havne i en vanskelig situasjon, da det ikke finnes en «flyplassansvarslov». Rådet mener likevel Avinor bør ta ansvar for utgiftene. Norwegian tilbød ombooking, mens SAS råder passasjerer med krav om å kontakte Avinor. Avinor begrunner avslaget med en umeldt kontroll og understreker at flyselskapene er ansvarlige for passasjerenes reiser.
4 måneder siden
Uvær i Nord-Norge har ført til betydelige forsinkelser og innstillinger for Widerøes flyginger. Spesielt er flyvninger til og fra destinasjoner i Finnmark og Troms berørt. Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, bekrefter at været er årsaken til problemene, men de har foreløpig ikke full oversikt over hvor mange passasjerer som er rammet. Flere flyginger er innstilt, inkludert ruter til Sørkjosen og Hammerfest. Det er også meldt om forsinkelser på opptil en time for flyginger i de tre nordligste fylkene. Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel for Nord-Helgeland og Salten på grunn av kraftig vind og mye snø.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
3 måneder siden
Flytrafikken i Norge opplever store forsinkelser søndag kveld, etter en helg med mye snø. Bergen er hardest rammet, med flere stengninger av Flesland flyplass for brøyting. Dette har ført til forsinkelser som har forplantet seg til andre flyplasser i landet, inkludert Oslo, Trondheim og Stavanger. Snøværet har skapt store utfordringer for både fly-, bane- og veitrafikk gjennom hele helgen, og det er fortsatt snøvær i Bergen søndag.
4 måneder siden
Mange nordmenn ble strandet på flyplassen i Las Palmas etter at flyplassen fikk problemer med internettilkoblingen. Reisende opplevde lange køer og mangel på informasjon. TUI-passasjerer ventet i åtte timer før de fikk tilbud om hotell. Flyet, operert av Norwegian, måtte til slutt dra uten alle passasjerene for å overholde besetningens hviletidsbestemmelser. TUI beklager situasjonen og jobber med å finne hjemreiser for de berørte, noen via København. Passasjerene vil få informasjon så snart løsninger er klare.