Artikkelen tar for seg fenomenet med overdreven selvskryt i sosiale medier, spesielt i forbindelse med nyttårsforsetter. Den kritiserer tendensen til å fremstille seg selv som perfekt og vellykket, og deler skryterne inn i kategorier som kostholdspolitiet, treningsfolket, interiørdesignere og godhetsposører.
Artikkelen oppfordrer til å tone ned selvskrytet i 2025 og minner om at mange deltar i denne praksisen.
Den stiller også spørsmål ved motivasjonen bak godhetsposering, og om det gjøres for andre eller for å pynte på eget omdømme.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelen kritiserer det store presset om å forandre seg ved nyttår, og argumenterer for at nyttårsforsetter ofte fører til stress og følelsen av å ikke strekke til. Forfatteren mener at sosiale medier forsterker dette presset. I stedet for å strebe etter store endringer, oppfordres leserne til å senke forventningene, prioritere selvomsorg og fokusere på personlig vekst. Det understrekes at det er greit å ikke ha en perfekt plan, og at det er viktig å gi seg selv rom til å feile og vokse.
28 dager siden
Artikkelen utforsker hvordan sosiale medier og venner bidrar til et økende press om å endre utseendet, spesielt blant unge. Forfatteren deler personlige refleksjoner om hvordan dette presset kan føre til usikkerhet og et jag etter å rette på innbilte «feil». Det argumenteres for at kosmetisk industri tjener på folks usikkerhet, og at det er viktig å være kritisk til denne trenden. Artikkelen oppfordrer leseren til å verdsette naturlighet og fokusere på indre verdier fremfor å gi etter for ytre press, og til å være en kritisk stemme i møte med skjønnhetsidealer.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer hvordan sosiale medier og influensere former unges selvbilde gjennom urealistiske perfeksjonsidealer. Den argumenterer for at unge trenger ekte forbilder som våger å være uperfekte, og at samfunnet må stille spørsmål ved influenseres makt. Forfatteren oppfordrer voksne til å lære barn å skille mellom ekte og iscenesatt, og fremhever markedsføringsbransjens ansvar for å bygge opp, ikke bryte ned, samfunnsverdier. Den understreker viktigheten av å fokusere på karakter og ekte menneskelige verdier fremfor utseende og overfladisk lykke.
3 måneder siden
Artikkelen tar for seg nordmenns nyttårsforsetter om trening, der mange starter med stor iver i januar, men sliter med å opprettholde motivasjonen. SATS melder om økt besøk på treningssentrene i januar. Lene Alexandra Øien advarer mot å gå for hardt ut og understreker viktigheten av å finne indre motivasjon og sette seg delmål. Hun mener at mange gir opp fordi de forventer raske resultater. Øien anbefaler å fokusere på å forbedre eksisterende rutiner og skape gode vaner, samt å gjøre mer av det som gir glede.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer «75 days hard challenge» og lignende dietttrender som spres i sosiale medier, og argumenterer for at slike trender kan føre til kroppspress og vanskelige tanker rundt mat. Forfatteren påpeker at dietter ofte fører til vektøkning på sikt, og at andelen overvektige har økt de siste tiårene. I stedet anbefales en god gammeldags livsstilsendring med langsiktige mål, der man tar vare på både kropp og psyke. Det understrekes også viktigheten av å være kritisk til råd om vektnedgang fra folk uten faglig bakgrunn, og å huske at alle mennesker er forskjellige.
16 dager siden
Artikkelen utforsker det moderne presset om selvforbedring, forsterket av sosiale medier og algoritmer, og beskriver en følelse av å stå utenfor et «selvrealiseringstog». Overveldet av råd og forventninger om å optimalisere alle aspekter av livet, uttrykkes et savn etter en mer bekymringsløs tilværelse, fri fra konstant analyse og justering. Artikkelen konkluderer med at det er viktigere å akseptere seg selv, finne glede i hverdagen og stå i egne feil, enn å strebe etter et uoppnåelig ideal. Det handler om å kjenne seg selv, ikke å optimalisere seg selv.
2 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan sosiale medier og behovet for å dokumentere livene våre digitalt kan gå på bekostning av autentiske opplevelser. Forfatteren argumenterer for at vi ofte blir observatører istedenfor deltakere i våre egne liv, noe som svekker evnen til å være fullt til stede i øyeblikket. Dette fører til at vi blir mer opptatt av andres meninger enn våre egne opplevelser. Artikkelen oppfordrer leserne til å trene på å være mer til stede, fokusere på opplevelser for egen del, og redusere skjermbruk for å gjenvinne autentisiteten i livet.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer nordmenns høye forbruk av møbler og interiør, og omtaler det som «interiørbulimi». Den hevder at unødvendig oppussing og utskifting av brukbare møbler bidrar til en miljøkrise. Artikkelen argumenterer for at gjenbruk og reparasjon er et mer bærekraftig og økonomisk fornuftig alternativ. Den understreker at gjenbruk kan skape personlige hjem, og at kunnskap for møbelrestaurering er lett tilgjengelig. Artikkelen oppfordrer leserne til å ta utfordringen med å velge en mer bærekraftig livsstil innen bolig og interiør.
1 måned siden
Artikkelen oppfordrer influensere og politikere til å være bevisste på hvem som støtter dem, og advarer mot å la seg beruse av applaus fra grupper med skadelige holdninger. Den argumenterer for at selv om meningsmangfold er viktig, bidrar hyppig publisering av ekstreme meninger til normalisering av farlige holdninger. Artikkelforfatteren understreker at meninger og forslag bør komme fra et ønske om å forbedre samfunnet for alle, ikke fra et ønske om personlig vinning. Den avslutter med en oppfordring om å verdsette respekten fra empatiske mennesker høyere enn støtte fra hatefulle.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer fenomenet «mammapolitiet», der mødre kritiserer hverandre for ulike valg knyttet til barn. Spesielt influencere som Sophie Elise Isachsen opplever mye kritikk, ofte for små ting som barnevakt eller ferie. Kritikken kommer ofte fra andre mødre, som kanskje har urealistiske forventninger til seg selv og andre. Dette presset om perfeksjon, forsterket av sosiale medier, kan føre til at mødre føler seg utilstrekkelige og dermed kritiserer andre. Artikkelen oppfordrer til mer fellesskap og støtte blant mødre, og til å akseptere at det finnes mange måter å være en god mor på.