En ny rapport fra Forbrukerrådet avslører at de fleste barnematprodukter i det norske markedet ikke overholder kravene fra Verdens helseorganisasjon (WHO). Produktene kritiseres for villedende markedsføring, deriblant fremheving av «sunne» produkter med høyt sukkerinnhold.
Helsedirektoratet har reagert og oppfordrer matvareindustrien til å ta ansvar og forbedre produktene.
Rapporten er nå sendt til både Helsedirektoratet og Mattilsynet for videre oppfølging og tiltak.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
27 dager siden
Forbrukerrådet har avdekket at et stort antall barnematprodukter i norske butikker ikke overholder Verdens helseorganisasjons (WHO) krav til ernæringsinnhold og markedsføring. I en ny rapport konkluderes det med at 38 av 43 undersøkte produkter har mangelfull eller villedende markedsføring, mens 20 bryter kravene til ernæring og ingredienser. Rådet retter også kritikk mot bruken av merkingen «uten tilsatt sukker», da produksjonsprosessen kan føre til dannelse av sukkerstoffer. Forbrukerrådet påpeker at mange produkter inneholder selgende ord og uttrykk som ikke er godkjente. Helsedirektoratet arbeider for tiden med nye kostråd, og Forbrukerrådet håper deres funn vil bidra til klarere retningslinjer for barnemat.
4 måneder siden
Forbrukerrådet slår alarm om utbredt bruk av kosttilskudd blant norsk ungdom, der sosiale medier spiller en stor rolle i å påvirke unge til å bruke slike produkter. En rapport viser at et stort flertall av ungdom bruker kosttilskudd, ofte uten å være klar over innhold og mulige helserisiko. Forbrukerrådet kritiserer markedsføringen av kosttilskudd i sosiale medier og krever strengere regulering. Eksperter påpeker at et normalt kosthold er tilstrekkelig for de fleste, og at mange kosttilskudd mangler dokumentert effekt og kan inneholde ukjente stoffer.
3 måneder siden
NHO Mat og Drikke har bedt helsemyndighetene vurdere tilsyn med kostholdspåstander fra kommersielle aktører i sosiale medier. De er bekymret for at mange nordmenn legger om kostholdet og spiser mindre ultraprosessert mat, og mener det er for mange ulike råd og perspektiver i kostholdsdebatten. Ernæringsekspert Maja Skogstad kritiserer forslaget og mener NHO forsøker å begrense forbrukernes mulighet til å ta informerte valg. Hun mener NHO heller burde produsere mer ren mat, enn å kontrollere de som kritiserer ultraprosessert mat. NHO avviser at forslaget er et forsøk på sensur og hevder det handler om å sikre like spilleregler for alle som fremsetter påstander om helse og kosthold. Helseministeren og mataktørene skal fortsette diskusjonen om temaet.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
10 dager siden
KrF ønsker å innføre en merkeordning for matvarer med høyt innhold av sukker, salt og fett, for å veilede forbrukerne til å ta sunnere valg. FrP er skeptisk til påbud og mener god informasjon er veien å gå. En ernæringsfysiolog er usikker på forslaget, og understreker at mange blir villedet av markedsføring. Både KrF og ernæringsfysiologen er enige om at det bør være mer fokus på mat og helse i skolen.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
2 måneder siden
Ernæringsekspert Maja Skogstad kritiserer Gilde og andre matvareprodusenter for å «sunnvaske» usunne produkter ved hjelp av helsepåstander og attraktive forpakninger. Hun fremhever bacon som et eksempel, der produkter med mindre fett ofte inneholder flere tilsetningsstoffer som røykaroma og stabilisatorer. Nortura, som eier Gilde og Prior, svarer at de jobber med å redusere prosesseringsgraden og tilsetningsstoffer, samtidig som de må balansere smak, kvalitet og mattrygghet. EUs forbud mot røykaroma på grunn av helsebekymringer tvinger produsentene til å finne alternative løsninger.
2 måneder siden
Riksrevisjonen retter sterk kritikk mot Helse- og omsorgsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet for manglende samhandling og oppfølging av personer med psykiske lidelser og rusproblemer. Rapporten viser at mangelfull samhandling fører til ineffektiv behandling og flere innleggelser, og at pasienter ofte blir kasteballer i systemet. Riksrevisjonen anbefaler blant annet å stanse nedbyggingen av døgnbehandling og bedre samhandlingen mellom helsetjenestene og NAV. Politikere fra FrP og Rødt reagerer kraftig på rapporten og krever umiddelbare tiltak for å sikre bedre hjelp til denne sårbare gruppen.
1 måned siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen kritiserer barnebuffeten på Kiel-ferja for å kun tilby usunn mat, og mener foreldre er skyld i at barn spiser usunt. Ernæringsrådgiver Thea Falck støtter kritikken og mener barn kan spise det samme som voksne, og reagerer på barnemenyer som ofte består av pommes frites, pølser og nuggets. Kevin Eikrehagen, daglig leder i SkiGeilo, svarer at de fjernet grønnsaker fra barnemenyen grunnet matsvinn, men vil tilby det på forespørsel. Color Line påpeker at barnebuffeten er et tillegg til den vanlige buffeten, hvor sunne alternativer er tilgjengelig.
3 dager siden
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn under 18 år, med en overgangsperiode på seks måneder for næringslivet. Forbudet skal bidra til et sunnere kosthold, redusere sykdom og sosiale helseforskjeller. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre presiserer at det fortsatt er lov å selge produktene, men ikke å markedsføre dem mot barn. Norge blir det første landet i verden med et så omfattende reklameforbud, basert på anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon og en ekspertgruppe. Ungdomsorganisasjoner støtter tiltaket, som skal gjøre det lettere for barn og unge å ta sunne valg. Forbudet er noe mildere enn det opprinnelige forslaget, med unntak for produktplassering i butikker og sponsing med de minst usunne produktene.