Forbrukerrådet har avdekket at et stort antall barnematprodukter i norske butikker ikke overholder Verdens helseorganisasjons (WHO) krav til ernæringsinnhold og markedsføring. I en ny rapport konkluderes det med at 38 av 43 undersøkte produkter har mangelfull eller villedende markedsføring, mens 20 bryter kravene til ernæring og ingredienser.
Rådet retter også kritikk mot bruken av merkingen «uten tilsatt sukker», da produksjonsprosessen kan føre til dannelse av sukkerstoffer. Forbrukerrådet påpeker at mange produkter inneholder selgende ord og uttrykk som ikke er godkjente.
Helsedirektoratet arbeider for tiden med nye kostråd, og Forbrukerrådet håper deres funn vil bidra til klarere retningslinjer for barnemat.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
24 dager siden
En ny rapport fra Forbrukerrådet avslører at de fleste barnematprodukter i det norske markedet ikke overholder kravene fra Verdens helseorganisasjon (WHO). Produktene kritiseres for villedende markedsføring, deriblant fremheving av «sunne» produkter med høyt sukkerinnhold. Helsedirektoratet har reagert og oppfordrer matvareindustrien til å ta ansvar og forbedre produktene. Rapporten er nå sendt til både Helsedirektoratet og Mattilsynet for videre oppfølging og tiltak.
4 måneder siden
Forbrukerrådet slår alarm om utbredt bruk av kosttilskudd blant norsk ungdom, der sosiale medier spiller en stor rolle i å påvirke unge til å bruke slike produkter. En rapport viser at et stort flertall av ungdom bruker kosttilskudd, ofte uten å være klar over innhold og mulige helserisiko. Forbrukerrådet kritiserer markedsføringen av kosttilskudd i sosiale medier og krever strengere regulering. Eksperter påpeker at et normalt kosthold er tilstrekkelig for de fleste, og at mange kosttilskudd mangler dokumentert effekt og kan inneholde ukjente stoffer.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
4 måneder siden
Flere ribbeprodukter solgt som tynnribbe i butikker som Rema 1000 og Kiwi, viser seg å være sideflesk med lite bein, ifølge en sjekk utført av Nettavisen. TV 2-kokk Wenche Andersen kritiserer praksisen og mener det er villedende for forbrukerne. Produktet er merket som 'tynnribbe' med stor skrift, mens 'sideflesk' er oppgitt med liten skrift. Tradisjonelt skal tynnribbe ha mye bein og ikke inneholde kotelettkam. Det avsløres også at Nordfjords tynnribbe er tilsatt nesten fem prosent vann, også dette opplyst med liten skrift. Andersen understreker viktigheten av ærlig merking og at forbrukerne skal kunne stole på produsentene.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at flere nordmenn har kjøpt Halloween-godteri fra den kinesiske nettbutikken Temu. Forbrukerrådet advarer mot dette, da godteriet kan inneholde stoffer som ikke skal være i kontakt med mat, og mangler innholdsdeklarasjon. Temu er populær i Norge, men følger ikke europeiske standarder. Miljødirektoratet fant også et helseskadelig stoff i et Temu-produkt, langt over lovlig grense. Flere forbrukerorganisasjoner i EU har klaget på Temu for manglende informasjon. Til tross for bekymringer, har ikke norske myndigheter planer om å forby Temu.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
1 måned siden
Forbrukerrådet og ernæringseksperter kritiserer den økende proteintrenden, der matvareprodusenter markedsfører produkter med ekstra protein uten at det gir reell helsegevinst. Flere selskaper har lansert nye oster med proteinfokus, men proteininnholdet er identisk med vanlig lettost, og stikkprøver viser at disse produktene er dyrere. Ekspertene understreker at folk flest får i seg tilstrekkelig protein gjennom et normalt kosthold og oppfordrer forbrukerne til å være kritiske og ikke la seg lure av markedsføringstriks.
3 måneder siden
NHO Mat og Drikke har bedt helsemyndighetene vurdere tilsyn med kostholdspåstander fra kommersielle aktører i sosiale medier. De er bekymret for at mange nordmenn legger om kostholdet og spiser mindre ultraprosessert mat, og mener det er for mange ulike råd og perspektiver i kostholdsdebatten. Ernæringsekspert Maja Skogstad kritiserer forslaget og mener NHO forsøker å begrense forbrukernes mulighet til å ta informerte valg. Hun mener NHO heller burde produsere mer ren mat, enn å kontrollere de som kritiserer ultraprosessert mat. NHO avviser at forslaget er et forsøk på sensur og hevder det handler om å sikre like spilleregler for alle som fremsetter påstander om helse og kosthold. Helseministeren og mataktørene skal fortsette diskusjonen om temaet.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at en stor andel ungdom mellom 13 og 18 år drikker energidrikk ukentlig, noe som bekymrer Forbrukerrådet. De etterspør en 16-årsgrense for kjøp av energidrikk, som ble vedtatt av Stortinget i fjor, men ennå ikke er innført. Salgstall viser en økning i energidrikkesalget, og Forbrukerrådet er kritisk til den omfattende markedsføringen rettet mot ungdom. Regjeringen har foreslått å forby markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge, men Forbrukerrådet mener det også må gjøres noe med tilgjengeligheten av energidrikk.
21 timer siden
En trebarnsmor er oppgitt over en ny lov om markedsføring av usunn mat. Hun mener loven ikke går langt nok da den utelater emballasje.