Artikkelen omhandler de nye LFP-batteriene som brukes i elbiler, og hvordan disse skiller seg fra de tradisjonelle NMC-batteriene. LFP-batterier er billigere, men krever andre laderåd.
Mens NMC-batterier ikke bør fullades, viser forskning at LFP-batterier har lengst levetid ved lavt ladenivå. Likevel må LFP-batterier fullades jevnlig for at bilens batteristyringssystem skal fungere korrekt.
Hyppig fullading kan være skadelig for batteriets levetid, men er nødvendig for å nullstille batteristyringssystemet og gi korrekt rekkeviddeinformasjon. Det er viktig å ikke fullade LFP-batterier daglig, men heller lade dem jevnlig for å opprettholde batteriets helse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Bilbergingsselskaper rapporterer om mange utrykninger på grunn av flate batterier, spesielt i kalde perioder. Hyppig småkjøring tapper batteriet, og mange elbileiere er ikke klar over at deres biler også har et lite startbatteri som kan svikte. Eksperter anbefaler å ta jevnlige langturer for å lade batteriet, vedlikeholdslade det et par ganger i vinterhalvåret, eller investere i en startbooster for nødsituasjoner. Ved gjentatte problemer bør batteriet sjekkes og eventuelt byttes ut.
3 måneder siden
Mange opplever startproblemer med bilen i kulden, spesielt elbiler med flatt 12-volts batteri. Dette batteriet er nødvendig for å starte systemene som forsyner elmotoren med strøm. En startbooster fungerer som en powerbank og kan gi nok strøm til å starte bilen. Disse koster fra rundt tusenlappen, men det er viktig å sjekke at den er kraftig nok for din bil. Vedlikeholdslading av batteriet hjemme kan forebygge problemer. Hvis batteriet er seks-syv år gammelt, kan det være lurt å sjekke tilstanden.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen. Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel. Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.
3 måneder siden
En mobilreparatør advarer mot å lade mobilen over natten eller la batteriet gå helt tomt, da dette kan skade batteriet over tid. Det anbefales å holde ladenivået mellom 20 og 80 prosent for å optimalisere batteriets levetid. Både iPhone og Android-enheter har funksjoner som kan aktiveres for å begrense ladingen og forbedre batterihelsen. iPhone-brukere kan aktivere 'optimalisert batterilading', mens Android-brukere kan aktivere en funksjon som begrenser maksimal lading til 85 prosent.
14 dager siden
Mange bilister neglisjerer å sjekke dekktrykket, noe som kan føre til unødvendig slitasje, dårligere kjøreegenskaper og økte kostnader. Artikkelen viser til at korrekt informasjon om dekktrykk finnes på en lapp i bilen, vanligvis plassert på B-stolpen på førersiden, i bilens instruksjonsbok eller på innsiden av tanklokket. Feil lufttrykk fører ikke bare til raskere dekkslitasje, men også dårligere kjøreegenskaper og økt strømforbruk for elbiler. Ved å opprettholde riktig dekktrykk forlenges dekkets levetid, kjøresikkerheten forbedres og energiforbruket reduseres. Artikkelen oppfordrer alle bilister til å sjekke dekktrykket jevnlig.
4 måneder siden
Strømprisene i Sør-Norge har nådd rekordhøyder, med priser over 13 kroner per kWh. NAF advarer om at det nå kan være dyrere å lade elbil enn å fylle diesel. De anbefaler elbileiere å bruke smartlading eller lade om natten for å unngå de høyeste prisene. En times lading på hytta kan koste over 100 kroner uten strømstøtte, men med strømstøtte reduseres kostnaden til rundt 15 kroner. En times lading gir nok strøm til å kjøre omtrent tre mil om vinteren, på grunn av ladetap og økt forbruk.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler de tre mest populære brukte elbilene i Norge: Nissan Leaf, Tesla Model 3 og Volkswagen e-Golf. Disse modellene er populære på bruktmarkedet på grunn av høyt salg som nye. Prisene varierer, med de billigste Leaf-modellene tilgjengelig fra rundt 40 000 kroner, mens en e-Golf starter på 80 000 kroner. Tesla Model 3, kjent for sin lange rekkevidde og firehjulstrekk, kan kjøpes brukt fra 225 000 kroner. Artikkelen fremhever også at både Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf har et rykte for å være driftssikre. Det er et stort utvalg av brukte biler til salgs, spesielt for Tesla Model 3.
4 måneder siden
Elbileiere kan oppleve betydelig redusert rekkevidde når temperaturen synker, noe som kan komme som et sjokk for nye eiere. Tester viser at rekkevidden kan halveres i svært lave temperaturer, som minus 20 grader. Årsaken er økt motstand i batteriet, høyere rullemotstand fra vinterdekk og økt strømforbruk til oppvarming. Eksperter anbefaler å starte kjøreturen med et varmt batteri, noe som kan oppnås ved forvarming mens bilen er tilkoblet lader. Alternativt kan ladingen programmeres til å avsluttes rett før avreise. Disse tiltakene kan bidra til å maksimere rekkevidden i vinterkulda.
6 dager siden
Et lager med rundt 1800 brannfarlige elbilbatterier står utendørs uten brannsikring i Spydeberg, Østfold, og politiet advarer om stor fare for alvorlig personskade. Bransjen mener dette er en varslet katastrofe, delvis på grunn av høye kostnader ved å ta ut og gjenvinne batteriene. Antallet vrakede elbiler øker kraftig, og det finnes allerede minst 2000 lagrede batterier rundt om i Norge. Norske Bilressurser og miljøstiftelsen Zero etterlyser raskere tiltak for å unngå miljø- og sikkerhetsrisiko. Hydrovolt, et stort gjenvinningsanlegg, har kapasitet, men får ikke nok batterier til behandling. Myndighetene jobber med nye krav og samarbeid for bedre batterihåndtering, mens politiet har siktet to bedrifter for forsøpling knyttet til batterilageret. Bransjen håper på en midlertidig panteløsning for å gjøre gjenvinning økonomisk mulig og unngå flere farlige batterilagre.
1 måned siden
Artikkelen argumenterer for at Norge bør satse på batterifabrikker og andre grønne næringer for å sikre fremtidig velferd og konkurransedyktighet. Forfatteren fremhever Corvus Energy som et eksempel på en norsk bedrift som lykkes innen batteriteknologi, samtidig som det advares mot å la Kina dominere markedet. Det kritiseres at Norge investerer mer i fossil energi enn fornybar, noe som gjør landet til en potensiell klimasinke. Forfatteren mener en plan for utfasing av oljen er nødvendig for å frigjøre ressurser til satsing på fremtidens næringer som havvind, solceller og batterier, og understreker at dette vil bidra til å redusere klimagassutslipp.