For første gang i verden har F-35 jagerfly blitt tanket med 40 prosent biodrivstoff på Ørland flybase i Norge. Dette markerer et viktig skritt mot et grønnere forsvar, da jagerflyene står for en betydelig del av Forsvarets CO₂-utslipp.
Drivstoffet, kalt Sustainable Aviation Fuel (SAF), er laget av karbon og biologiske råvarer. Forsvarsministeren håper på lokal produksjon av biodrivstoff i fremtiden.
Luftforsvaret ser klimaendringer som en større trussel enn krig og understreker viktigheten av å redusere utslipp. Miljøstiftelsen Zero er positive til tiltaket og mener det sender et viktig signal til markedet om økt etterspørsel etter bærekraftig drivstoff.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Forsvaret har testet F-35 kampfly med 40 prosent biodrivstoff, et bærekraftig alternativ laget av biologisk avfall og karbonfangst. Selv om biodrivstoffet er dyrere og kan gi noe kortere rekkevidde, hevder Forsvaret at det ikke påvirker flyenes ytelse. Overgangen til biodrivstoff er et ledd i Forsvarets miljøarbeid, og det forventes en betydelig reduksjon i utslipp. Forsvaret ser også en økt forsyningssikkerhet ved å produsere drivstoffet lokalt. De håper at deres satsing kan bidra til at biodrivstoff blir mer utbredt, også i sivil sektor.
3 måneder siden
Flyprodusenten Boeing satser tungt på utvikling av syntetisk flydrivstoff i Norge, i samarbeid med Norsk e-Fuel. Målet er å produsere e-Fuel basert på CO₂, fornybar kraft, hydrogen og vann. Anlegget i Mosjøen skal være klart i 2032 med en kapasitet på 50 millioner liter årlig. Norwegian er også involvert for å nå sine klimamål, men påpeker at prisen på e-Fuel er svært høy. Miljødirektoratet understreker behovet for omstilling til nullutslippsteknologi i luftfarten, som er en sektor som henger etter i klimakutt. Bærekraftig flydrivstoff utgjorde kun en liten andel av det globale forbruket i fjor.
28 dager siden
De to siste F-35 jagerflyene er på vei fra flyfabrikken i Texas og forventes å ankomme Norge innen to dager. Produsenten Lockheed Martin melder at Norge dermed blir det første landet som fullfører oppkjøpsprogrammet av totalt 52 fly. Forsvarsmateriell forventet opprinnelig de siste tolv flyene innen utgangen av mai, men leveransen skjer nå raskere enn antatt. Leveransen ble satt på pause sommeren 2023 på grunn av forsinkelser med en stor oppgradering.
28 dager siden
Norge mottar de to siste F-35 jagerflyene fra Lockheed Martin, og fullfører dermed sin bestilling på 52 fly. Dette gjør Norge til det første landet som fullfører oppkjøpsprogrammet. Leveransen skjer tidligere enn forventet, etter en pause i 2023 grunnet forsinkelser med en oppgradering. Forsvarsministeren understreker at F-35 er verdens beste jagerfly.
3 måneder siden
Naturvernforbundet og NHO Luftfart har inngått en uventet allianse for å stoppe planene om Nord-Norgebanen. De argumenterer for at jernbaneutbyggingen vil ha for store naturinngrep og klimakostnader, og at det er mer miljøvennlig å satse på fossilfri luftfart. En rapport viser at jernbanen vil koste mellom 256 og 309 milliarder kroner. NHO Luftfart mener at man for en brøkdel av denne prisen kan gjøre all luftfart i Nord-Norge fossilfri. Naturvernforbundet understreker at de ikke er for mer flytrafikk generelt, men mener at kortbanenettet i nord er viktig og bør prioriteres for bærekraftig biodrivstoff.
4 måneder siden
Norge og Storbritannia har inngått en strategisk partnerskapsavtale for å fremme grønn industri og skape flere grønne jobber. Avtalen ble signert under den britiske statsministerens besøk i Norge. Et sentralt element i avtalen er etableringen av et grønt industripartnerskap neste år. Statsminister Jonas Gahr Støre understreker at samarbeidet er viktig for å styrke kompetanse, innovasjon og det grønne skiftet. Avtalen ble undertegnet ved Northern Lights-anlegget for CO2-håndtering i Øygarden.
2 måneder siden
Norwegian kan spare betydelige summer etter at Senterpartiet forlot regjeringen, noe som åpner for innføring av EUs fornybardirektiv. Uten dette direktivet ville Norwegian blitt pålagt å betale utslippskvoter for bruk av dyrere, miljøvennlig drivstoff, noe som ville gitt dem en konkurranseulempe sammenlignet med europeiske konkurrenter. Dette kunne ha kostet selskapet 400 millioner kroner i 2024 og 1,3 milliarder kroner i 2030. NHO Luftfart mener at direktivet vil sikre like konkurransevilkår, mens Norwegian selv understreker at de er avhengige av å forholde seg til samme regelverk som sine europeiske konkurrenter. En luftfartsekspert påpeker at regelverksutjevning vil være positivt for Norwegian på ruter der de konkurrerer med utenlandske selskaper.
3 måneder siden
Norske flyselskaper, som Norwegian og Widerøe, frykter økte drivstoffkostnader fordi Norge ikke har innført EUs fornybardirektiv. Dette direktivet gir europeiske selskaper kompensasjon for bruk av biodrivstoff, noe som gir norske selskaper en konkurranseulempe. Norwegian anslår en merkostnad på 400 millioner kroner uten direktivet. Regjeringen nøler med å innføre direktivet på grunn av politisk motstand, spesielt fra Senterpartiet og Fellesforbundet. EU presser på for at Norge skal innføre reglene og er i dialog med regjeringen om tilpasninger. Widerøe påpeker at direktivet kunne ha redusert utslipp og kostnader i distrikts-Norge.
19 dager siden
Norges første bensinfrie bensinstasjon har åpnet på Marienlyst i Oslo. Den tradisjonelle bensinstasjonen er omgjort til en ladestasjon for elbiler, der alle bensin- og dieselpumper er fjernet og erstattet med hurtigladere. Ordføreren sto for den offisielle åpningen og understreket viktigheten av slike tiltak for å redusere utslipp og forenkle hverdagen for innbyggerne. St1 har tidligere fjernet mange pumper, men dette er første gang de fjerner alle. St1 er i gang med å omprofilere alle sine stasjoner i Norge fra Shell til St1.
4 måneder siden
Norge har besluttet å slutte å finansiere fossil energi i utlandet fra 2025, som en del av et løfte gitt under klimatoppmøtet i Dubai i 2023. Eksportfinansering Norge (Eksfin) vil ikke lenger gi støtte til nye olje- og gassprosjekter uten renseteknologi. Regjeringen understreker at tiltaket er en del av Norges bidrag til den grønne omstillingen og Parisavtalens mål. Beslutningen er en del av en bredere internasjonal innsats, der 41 land har signert en erklæring for ren energi. Tiltaket gjelder ikke investeringer fra Oljefondet eller Equinor, men regjeringen mener det sender et tydelig signal om Norges klimaforpliktelser.