Artikkelen omhandler konsekvensene av at 2G-nettet slukkes i Norge, spesielt for eCall-systemet i biler. Rundt 700 000 biler vil miste denne livreddende funksjonen. Telenor har utsatt stengningen til 2027, men Telia stenger sitt nett i august 2025.
Bilimportørenes Landsforening frykter tap av liv og krever en konsekvensutredning. I tillegg til biler, er mange trygghetsalarmer, heiser og andre systemer avhengige av 2G-nettet, noe som skaper bekymring i kommunene.
Overgangen til ny teknologi er komplisert og kostbar, og det finnes ingen enkle løsninger for å oppgradere eksisterende utstyr. Flere naboland har utsatt slukkingen av 2G-nettet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Stortinget har vedtatt en utredning av konsekvensene ved å stenge 2G-nettet i Norge. Vedtaket kommer etter bekymringer om beredskap og sikkerhet, da mange systemer som trygghetsalarmer og nødsystemet eCall i biler fortsatt bruker 2G. Telia planlegger å stenge sitt 2G-nett i august, mens Telenor har utsatt stengingen til 2027. Utredningen skal kartlegge hvilke systemer som vil bli berørt. FrP påpeker at Telia stenger nettet før utredningen er ferdig. Bilbransjen er bekymret for eCall-systemet i 700 000 norske biler, mens Telenor mener 2G er utdatert og at debatten mangler oppdaterte tall.
2 måneder siden
Helsevesenet mangler en samlet oversikt over systemer som vil slutte å fungere når 2G-nettet stenges, inkludert trygghetsalarmer og medisinsk utstyr. Telenor utsetter stengningen til 2027, mens Telia stenger i august. Kommuner oppgraderer utstyr, noe som gir bedre kvalitet, men det er bekymring for tjenestebiler som mister eCall-systemet. Stortinget utreder konsekvensene for sikkerhet og beredskap, og vurderer utsettelse.
2 måneder siden
Transportkomiteen på Stortinget har vedtatt å kreve en konsekvensutredning av regjeringens plan om å stenge 2G-nettet. Komiteen, med medlemmer fra flere partier, vil undersøke hvilke sikkerhets- og beredskapssystemer som vil slutte å fungere. Fremskrittspartiet mener nedleggelsen skjer for raskt og at Stortinget overkjører regjeringen i saken. Telenor har utsatt sin 2G-nedleggelse til 2027, mens Telia fastholder stenging i august 2025. Bilbransjen frykter at mange biler vil miste eCall-funksjonen, et automatisk nødsystem som kommuniserer via 2G, og at liv kan gå tapt.
2 dager siden
En tragisk drukningsulykke i Åmli setter søkelys på manglende mobildekning. Store områder i Norge mangler dekning, noe som skaper beredskapsproblemer.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bekymringer knyttet til mulige konsekvenser for Norge etter at USA har økt tollen på varer fra EU. Politikere og representanter fra eksportindustrien frykter at dette kan føre til økte tollsatser også for Norge, noe som vil ramme norsk økonomi og arbeidsplasser. Frp-leder Sylvi Listhaug og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum tror likevel at Norge kan unngå EU-toll, da de mener EU vil tape på å straffe Norge. Statsminister Jonas Gahr Støre oppfordrer til å avvente situasjonen og understreker at det er usikkert hvordan dette vil påvirke Norge. Flere bedrifter uttrykker bekymring for konkurransekraften og frykter tap av arbeidsplasser dersom det innføres tollbarrierer.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler eksperters bekymringer for at Donald Trumps tollpolitikk kan eskalere til en handelskrig, og hvilke konsekvenser dette kan ha for norsk økonomi og forbrukere. Det advares om økt inflasjon, en svakere krone og dyrere importvarer som mobiltelefoner og datautstyr. Handelskrigen kan også påvirke rentenivået i Norge og føre til dyrere biler. De største konsekvensene vil oppstå hvis situasjonen eskalerer og flere land innfører toll på varer.
14 timer siden
En forsker advarer om sårbarhet i det norske kraftsystemet. Dette skjer etter et massivt strømbrudd rammet Spania og Portugal.
1 dag siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
17 timer siden
Passasjerer må alltid sette telefonen i flymodus på flyreiser. Dette skyldes bekymringer for forstyrrelser og unødvendig batteribruk.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.