Den norske restauranten Campo de' Fiori selger en hawaiipizza for 1495 kroner som en provokasjon mot den tradisjonelle italienske pizzaen. Eieren, Fabio Pezzoli, forklarer at ananas ikke hører hjemme på italiensk pizza, men innrømmer at det smaker godt.
Han understreker at ananasen må være fersk. Matforsker Annechen Bahr Bugge påpeker at pizza har utviklet seg mye siden den opprinnelige italienske varianten, og at ananas kan bli trendy igjen.
Hun mener striden rundt ananas på pizza handler om trender og matkultur, ikke at ananas i seg selv er kontroversielt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Restauranten Lupa Pizza i Norwich har satt prisen på sin hawaiianske pizza til 1400 kroner på leveringsappen Deliveroo. Målet er å skremme bort kunder fra å bestille pizzaen med ananas, som eieren ikke er fan av. Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet. Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen. Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. En undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker ananas på pizza.
3 måneder siden
Pizzarestauranten Lupa Pizza i England har satt en pris på 1400 kroner for sin Hawaiian pizza, som inneholder ananas. Dette er et resultat av restaurantens sterke misnøye med ananas som pizzafyll. Restauranten har startet en avstemning for å avgjøre om pizzaen skal forbli på menyen. En undersøkelse viser at 53 prosent av briter liker ananas på pizza, men ingen har kjøpt pizzaen hos Lupa Pizza på grunn av den høye prisen. Tidligere president på Island har også uttalt seg negativt om ananas på pizza.
1 måned siden
Pizzarestauranten Bubba Pizza i Melbourne har skapt oppsikt med sin nye pizza som inneholder appelsinbåter, i tillegg til tomatsaus, mozzarella og skinke. Mottakelsen har vært blandet, med sterke reaksjoner på nettet, der den blir kalt «blasfemi». Samtidig er det noen som er nysgjerrige på den nye smaken. Appelsinpizza er ikke et nytt fenomen, og andre land har også sine spesielle pizzatoppinger, som banan i Sverige og lakris på Island. Enkelte mener at italienerne kommer til å starte tredje verdenskrig på grunn av denne pizzaen.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
3 måneder siden
Et humoristisk innlegg på X om den norske retten «Spaghetti à la Capri» har skapt debatt blant italienere, som mener retten er en fornærmelse mot italiensk matkultur. Italias ambassadør til Norge understreker viktigheten av autentiske ingredienser og riktig tilberedning, og anbefaler ferske råvarer fremfor ferdigmat. Han advarer også mot overdrevent inntak av ultraprosessert mat. Orkla, som står bak «Spaghetti à la Capri», påpeker at retten ikke er ment å være en autentisk italiensk opplevelse, men et enkelt og smakfullt pastamåltid med litt nostalgi.
4 måneder siden
En fersk undersøkelse viser at de fleste nordmenn hevder å ikke spise Grandiosa i julen, men salgstallene forteller en annen historie. Coop har hatt stor suksess med kampanjer der Grandiosa selges til redusert pris, og salget øker betydelig i førjulstiden. Til tross for at mange sier de ikke spiser pizzaen i julen, selges det store mengder, spesielt i forbindelse med kampanjer. Historiske data viser en økning i salget på rundt 20 prosent i juletiden, noe som tyder på at mange foretrekker raske og praktiske måltider i den travle førjulstiden.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.
2 måneder siden
Mutti pizzasaus Classica er kåret til årets matbløff av en svensk forbrukerforening, grunnet villedende merking. Forbrukere reagerer på at sausen er dyrere enn Muttis finhakkede tomater, samtidig som den inneholder mindre tomat og tilsatt vann. Mutti forklarer at pizzasausen er mer bearbeidet for å oppnå en tykkere konsistens, og at de vil forbedre merkingen. En kokk anbefaler å lage pizzasaus selv fra knuste tomater for å spare penger og oppnå bedre smak.
4 måneder siden
Grandiosa original er for tiden dyrest hos lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra, med en pris på 63,40 kr. Dette er den høyeste prisen registrert i 2024. Supermarkedkjeden Meny selger den samme pizzaen billigere med 30 prosent rabatt. Coop opplyser at 63,40 kr er normalprisen, men at Grandiosa ofte er på tilbud. Kiwi og Rema 1000 har kampanjer på andre Grandiosa-varianter, henholdsvis uten paprika og Hjertepizza.
3 måneder siden
En artikkel i DinSide undersøker hvorfor Big One frossenpizza er billigere i Sverige enn i Norge. Dagligvareinfluenser Anders Nordstad hevder at prisforskjellen ikke skyldes landbrukspolitikk, men markedets betalingsvilje og merkevarestyrke. Han mener lavere kjøpekraft og svakere merkevare i Sverige fører til lavere pris. Økonom Odd Gisholt tror derimot at prisforskjellen skyldes store innkjøp og lavere avgifter i Sverige, og mener importvernet gjør norske landbruksprodukter for dyre. Orkla Foods Norge opplyser at det er kjedene, og ikke leverandørene, som bestemmer prisene.