Restauranten Lupa Pizza i Norwich har satt prisen på sin hawaiianske pizza til 1400 kroner på leveringsappen Deliveroo. Målet er å skremme bort kunder fra å bestille pizzaen med ananas, som eieren ikke er fan av.
Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet. Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen.
Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. En undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker ananas på pizza.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Pizzarestauranten Lupa Pizza i England har satt en pris på 1400 kroner for sin Hawaiian pizza, som inneholder ananas. Dette er et resultat av restaurantens sterke misnøye med ananas som pizzafyll. Restauranten har startet en avstemning for å avgjøre om pizzaen skal forbli på menyen. En undersøkelse viser at 53 prosent av briter liker ananas på pizza, men ingen har kjøpt pizzaen hos Lupa Pizza på grunn av den høye prisen. Tidligere president på Island har også uttalt seg negativt om ananas på pizza.
3 måneder siden
Den norske restauranten Campo de' Fiori selger en hawaiipizza for 1495 kroner som en provokasjon mot den tradisjonelle italienske pizzaen. Eieren, Fabio Pezzoli, forklarer at ananas ikke hører hjemme på italiensk pizza, men innrømmer at det smaker godt. Han understreker at ananasen må være fersk. Matforsker Annechen Bahr Bugge påpeker at pizza har utviklet seg mye siden den opprinnelige italienske varianten, og at ananas kan bli trendy igjen. Hun mener striden rundt ananas på pizza handler om trender og matkultur, ikke at ananas i seg selv er kontroversielt.
1 måned siden
Pizzarestauranten Bubba Pizza i Melbourne har skapt oppsikt med sin nye pizza som inneholder appelsinbåter, i tillegg til tomatsaus, mozzarella og skinke. Mottakelsen har vært blandet, med sterke reaksjoner på nettet, der den blir kalt «blasfemi». Samtidig er det noen som er nysgjerrige på den nye smaken. Appelsinpizza er ikke et nytt fenomen, og andre land har også sine spesielle pizzatoppinger, som banan i Sverige og lakris på Island. Enkelte mener at italienerne kommer til å starte tredje verdenskrig på grunn av denne pizzaen.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
4 måneder siden
Grandiosa original er for tiden dyrest hos lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra, med en pris på 63,40 kr. Dette er den høyeste prisen registrert i 2024. Supermarkedkjeden Meny selger den samme pizzaen billigere med 30 prosent rabatt. Coop opplyser at 63,40 kr er normalprisen, men at Grandiosa ofte er på tilbud. Kiwi og Rema 1000 har kampanjer på andre Grandiosa-varianter, henholdsvis uten paprika og Hjertepizza.
6 dager siden
En kunde på en pizzarestaurant i Indiana, USA, fikk et uvanlig gebyr på fem dollar kalt «bitching fee» på regningen. Kunden hadde bestilt en pizza og tre Miller Light-øl, men fikk Bud Light i stedet. Servitøren ga Bud Light gratis og hentet en Miller Light til ham, men la likevel til et gebyr for klaging. Kunden hevdet at han bare kommenterte feilen og ikke klaget, men betalte gebyret fordi han syntes det var morsomt. Han delte kvitteringen på Reddit, hvor innlegget har fått stor oppmerksomhet med nesten 110.000 reaksjoner og mange kommentarer. Flere brukere diskuterte gebyret, og noen kritiserte praksisen. Restauranten har ikke kommentert saken, og pizzeriaets navn er ikke oppgitt.
3 måneder siden
En konflikt mellom et hipt spisested i Oslo og to influensere har skapt stort engasjement i norske medier og sosiale medier. Saken, som handler om bruk av lysutstyr under et restaurantbesøk, har blitt gjenstand for debatt og kommentarer fra kjendiser, samfunnsdebattanter og til og med flyselskaper. Artikkelen hevder at den massive oppmerksomheten er særnorsk, og at nordmenn har en lav terskel for å bli sjokkert over slike hendelser. Janteloven og en uskreven norm om å ikke skille seg ut, nevnes som mulige årsaker. Det påpekes også at mediekjøret rundt saken gjør det enkelt for aktører å profittere på oppmerksomheten.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
9 timer siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.