Pizzarestauranten Lupa Pizza i Norwich, England, har satt en pris på 1400 kroner for sin Hawaiian pizza med ananas. Dette er et resultat av eierens misnøye med ananas som pizzafyll, og hensikten er å skremme kunder fra å bestille den. Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet.
Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen. En undersøkelse viser at 53 prosent av briter liker ananas på pizza, mens en annen undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker det.
Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. Restauranten har også startet en avstemning for å avgjøre om pizzaen skal forbli på menyen.
3 måneder siden
Pizzarestauranten Lupa Pizza i England har satt en pris på 1400 kroner for sin Hawaiian pizza, som inneholder ananas. Dette er et resultat av restaurantens sterke misnøye med ananas som pizzafyll. Restauranten har startet en avstemning for å avgjøre om pizzaen skal forbli på menyen. En undersøkelse viser at 53 prosent av briter liker ananas på pizza, men ingen har kjøpt pizzaen hos Lupa Pizza på grunn av den høye prisen. Tidligere president på Island har også uttalt seg negativt om ananas på pizza.
3 måneder siden
Restauranten Lupa Pizza i Norwich har satt prisen på sin hawaiianske pizza til 1400 kroner på leveringsappen Deliveroo. Målet er å skremme bort kunder fra å bestille pizzaen med ananas, som eieren ikke er fan av. Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet. Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen. Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. En undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker ananas på pizza.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Restauranten Lupa Pizza i Norwich har satt prisen på sin hawaiianske pizza til 1400 kroner på leveringsappen Deliveroo. Målet er å skremme bort kunder fra å bestille pizzaen med ananas, som eieren ikke er fan av. Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet. Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen. Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. En undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker ananas på pizza.
3 måneder siden
Den norske restauranten Campo de' Fiori selger en hawaiipizza for 1495 kroner som en provokasjon mot den tradisjonelle italienske pizzaen. Eieren, Fabio Pezzoli, forklarer at ananas ikke hører hjemme på italiensk pizza, men innrømmer at det smaker godt. Han understreker at ananasen må være fersk. Matforsker Annechen Bahr Bugge påpeker at pizza har utviklet seg mye siden den opprinnelige italienske varianten, og at ananas kan bli trendy igjen. Hun mener striden rundt ananas på pizza handler om trender og matkultur, ikke at ananas i seg selv er kontroversielt.
1 måned siden
Pizzarestauranten Bubba Pizza i Melbourne har skapt oppsikt med sin nye pizza som inneholder appelsinbåter, i tillegg til tomatsaus, mozzarella og skinke. Mottakelsen har vært blandet, med sterke reaksjoner på nettet, der den blir kalt «blasfemi». Samtidig er det noen som er nysgjerrige på den nye smaken. Appelsinpizza er ikke et nytt fenomen, og andre land har også sine spesielle pizzatoppinger, som banan i Sverige og lakris på Island. Enkelte mener at italienerne kommer til å starte tredje verdenskrig på grunn av denne pizzaen.
1 måned siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
6 dager siden
En kunde på en pizzarestaurant i Indiana, USA, fikk et uvanlig gebyr på fem dollar kalt «bitching fee» på regningen. Kunden hadde bestilt en pizza og tre Miller Light-øl, men fikk Bud Light i stedet. Servitøren ga Bud Light gratis og hentet en Miller Light til ham, men la likevel til et gebyr for klaging. Kunden hevdet at han bare kommenterte feilen og ikke klaget, men betalte gebyret fordi han syntes det var morsomt. Han delte kvitteringen på Reddit, hvor innlegget har fått stor oppmerksomhet med nesten 110.000 reaksjoner og mange kommentarer. Flere brukere diskuterte gebyret, og noen kritiserte praksisen. Restauranten har ikke kommentert saken, og pizzeriaets navn er ikke oppgitt.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
13 timer siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
2 måneder siden
En kunde oppdaget at Meny solgte marsipankake til 251 kroner (etter 30% rabatt), mens Kiwi solgte samme kake for 149 kroner. Gjerrigknarken reagerte på prisforskjellen og mente Meny forsøkte å lure kundene ved å selge dyrere kaker i Valentine-frysedisken. Meny beklaget og forklarte at de hadde forvekslet tilbudskaker med fullpris-kaker. Rema 1000 tilbyr også marsipankake til en lav pris, mens Kiwi ikke lenger har kampanje på disse kakene.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerer kraftig på prisene hun fant hos Kiwi i Porsgrunn, hvor kjøttdeig var betydelig dyrere enn hamburgere, selv om begge inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun stusset også over at butikkens eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde, til tross for at de produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere. Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er presset i pris, og at de jobber for å ha logiske priser.
13 dager siden
Andrea Storbukt Knutsen opplevde å få en pizza med lite kjøtt fra Coop, til tross for at emballasjen viste rikelig med kjøtt. Hun følte seg lurt, noe som svekket tilliten til produktet og butikken. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringsloven setter grenser for avvik mellom bilde og produkt, og oppfordrer forbrukere til å klage. Coop beklager hendelsen og forklarer at transport kan føre til at toppingen forskyves. Kunden er likevel skeptisk til å kjøpe pizzaen igjen.