Pizzarestauranten Bubba Pizza i Melbourne har skapt oppsikt med sin nye pizza som inneholder appelsinbåter, i tillegg til tomatsaus, mozzarella og skinke. Mottakelsen har vært blandet, med sterke reaksjoner på nettet, der den blir kalt «blasfemi».
Samtidig er det noen som er nysgjerrige på den nye smaken. Appelsinpizza er ikke et nytt fenomen, og andre land har også sine spesielle pizzatoppinger, som banan i Sverige og lakris på Island.
Enkelte mener at italienerne kommer til å starte tredje verdenskrig på grunn av denne pizzaen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Restauranten Lupa Pizza i Norwich har satt prisen på sin hawaiianske pizza til 1400 kroner på leveringsappen Deliveroo. Målet er å skremme bort kunder fra å bestille pizzaen med ananas, som eieren ikke er fan av. Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet. Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen. Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. En undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker ananas på pizza.
3 måneder siden
Den norske restauranten Campo de' Fiori selger en hawaiipizza for 1495 kroner som en provokasjon mot den tradisjonelle italienske pizzaen. Eieren, Fabio Pezzoli, forklarer at ananas ikke hører hjemme på italiensk pizza, men innrømmer at det smaker godt. Han understreker at ananasen må være fersk. Matforsker Annechen Bahr Bugge påpeker at pizza har utviklet seg mye siden den opprinnelige italienske varianten, og at ananas kan bli trendy igjen. Hun mener striden rundt ananas på pizza handler om trender og matkultur, ikke at ananas i seg selv er kontroversielt.
1 måned siden
En brødskive med peanøttsmør, grillpølser og sennep har skapt debatt i Facebook-gruppen «Rate My Plate». De fleste brukerne reagerer med avsky, men noen få er nysgjerrige på å smake. Artikkelen påpeker at peanøttsmør ofte brukes i uvanlige kombinasjoner, som peanøttsmør og syltetøy eller peanøttsmør på burger. Det er usikkert om denne spesielle brødskiven vil bli en trend.
2 måneder siden
Coca-Cola har annonsert en ny smak, Orange Cream, som skal lanseres i USA og Canada. Smaken, som kombinerer appelsin og vanilje, har skapt debatt på internett. Noen brukere uttrykker begeistring og nostalgi, og sammenligner den med tidligere Coca-Cola-varianter. Andre er derimot skeptiske og negative til den nye smaken. Coca-Cola Norge har bekreftet at de ikke har planer om å lansere Orange Cream i Norge. Lanseringen føyer seg inn i rekken av kreative smaksvarianter fra både Coca-Cola, Fanta og Pepsi, som alle har eksperimentert med uvanlige smaker for å tiltrekke seg forbrukere.
3 måneder siden
En australsk småbarnsfar ved navn Josh delte et bilde av en pølse servert på brødskive med tuttifrutti-strø, noe som utløste sterke reaksjoner i sosiale medier. Mange kommenterte at det var ekkelt og grusomt. Det viser seg at retten, kalt «fairy snag», er inspirert av animasjonsserien Bluey, der den er en del av handlingen. Til tross for den innledende kritikken, har «fairy snag» blitt en internasjonal trend, og mange Bluey-fans tester ut retten. Reaksjonene er blandet, med noen som uttrykker avsky, mens andre lar seg inspirere. Retten har fått mye oppmerksomhet på plattformer som TikTok, Instagram og Reddit, og viser hvordan spesielle matkombinasjoner kan engasjere og provosere.
3 måneder siden
Pizzarestauranten Lupa Pizza i England har satt en pris på 1400 kroner for sin Hawaiian pizza, som inneholder ananas. Dette er et resultat av restaurantens sterke misnøye med ananas som pizzafyll. Restauranten har startet en avstemning for å avgjøre om pizzaen skal forbli på menyen. En undersøkelse viser at 53 prosent av briter liker ananas på pizza, men ingen har kjøpt pizzaen hos Lupa Pizza på grunn av den høye prisen. Tidligere president på Island har også uttalt seg negativt om ananas på pizza.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
3 måneder siden
Den britiske burgerrestauranten Zahut's Burgers har skapt oppsikt med sin nye burger, «The Bonnie Blue», oppkalt etter pornoskuespilleren Bonnie Blue. Burgeren består av flere kjøttstykker, ulike oster og sauser. Lanseringen har ført til blandede reaksjoner i sosiale medier, der noen ser på den som pervers, mens andre hyller den som et markedsføringsstunt. Bonnie Blue er kjent for sin angivelige rekord med 1057 sexpartnere på 12 timer, noe som har gjort henne til en kontroversiell figur. Restauranten antyder også at burgeren kan sette verdensrekorder.
2 måneder siden
En fersk test av 11 nye frossenpizzaer viser at kvaliteten varierer sterkt. Et testpanel bestående av italienske restauranteiere og kokker har vurdert pizzaene. Panelet reagerer spesielt på den gjennomgående søte smaken i mange av pizzaene, og stiller spørsmål ved hvorfor produsentene tilsetter så mye sukker. To av pizzaene utmerker seg positivt med god smak og utseende, deriblant en pinsa-variant. Enkelte pizzaer med 'nduja-pølse får også god kritikk. Flere av pizzaene får kritikk for å være for søte, ha for lite topping og en ubalansert smak. Testpanelet etterlyser mer smak og karakter i flere av produktene.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.