Analytiker Jonathan Parr og Elbilforeningen er uenige om elbilsatsingen i Norge. Parr mener Elbilforeningen gir et naivt inntrykk av utviklingen og at fordelene for elbiler reduseres, noe som vil påvirke etterspørselen.
Han mener også at bruktbilmarkedet, som domineres av fossilbiler, overses i debatten. Christina Bu i Elbilforeningen mener derimot at det er stor interesse for elbiler og at Parr overser det høye antallet elbiler som selges.
Parr tror valget i 2026 kan føre til politiske fordeler for fossilbileiere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe analysesjef Jonathan Parr tolker som et tegn på at elbilmålet er urealistisk. Elbilforeningens leder, Christina Bu, mener derimot at undersøkelsen viser en overraskende sterk posisjon for elbiler, spesielt blant private kjøpere der 98 prosent velger elbil. Hun påpeker at bruktbilmarkedet snart vil flomme over av elbiler, og at teknologiutviklingen raskt vil løse eventuelle rekkevidde-problemer. Bu mener også at kommende avgiftsendringer vil gjøre fossilbiler dyrere og dermed øke elbilandelen ytterligere.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 nordmenn foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe som gjør målet om 100 prosent elbiler i Norge urealistisk. Analysesjef Jonathan Parr i Rebil mener at mange har behov som elbiler ikke dekker, som å trekke tunge tilhengere eller bor i områder med dårlig tilgang på hurtigladere. Han peker også på at bortfall av elbilfordeler har gjort holdningen til elbiler mer negativ. Støtten til elbilfordeler er høyest blant de med god økonomi. Selv om nybilsalget domineres av elbiler, er bruktbilmarkedet fortsatt preget av bensin- og dieselbiler. Usikkerhet rundt rekkevidde er også en faktor som påvirker bilvalget.
19 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) foreslår å kutte avgiftene på ladbare hybridbiler kraftig, noe som i gjennomsnitt vil gjøre dem 214.000 kroner billigere. Som et nytt argument fremhever partiet at en bilpark utelukkende bestående av elbiler utgjør et sikkerhetsproblem, spesielt ved strømbrudd i krisesituasjoner. Frp mener også at folk har ulike behov og at elbiler ikke passer for alle. Elbilforeningen kritiserer forslaget og mener det vil føre til redusert elbilsalg og økte utslipp, samtidig som de påpeker at forslaget vil favorisere fossilbiler. Frp avviser at forslaget går på tvers av Stortingets mål om kun elbilsalg i 2025, og understreker at dette var et mål, ikke et krav. Elbilforeningen minner om at Frp tidligere har støttet målet om full elektrifisering.
1 måned siden
Elbilforeningen hevder at mange elbileiere med firmabil betaler for mye skatt, fordi firmabilbeskatningen er for høy og beregningsgrunnlaget er utdatert. OFV støtter at dagens regler kan være for strenge og bør revideres. Frp tar saken til Stortinget med forslag om endring, mens Finansdepartementet mener dagens regelverk balanserer hensyn og gir forutsigbarhet.
2 måneder siden
Valle kommune vurderer å avslutte sine leasingavtaler for Tesla-biler på grunn av Elon Musks kontroversielle oppførsel og politiske engasjement. Varaordfører Margit Dale (Sp) har tatt initiativ til å si opp avtalen, og mener kommunen bør ta avstand fra Musks handlinger. Saken skal opp i kommunestyret, og ordføreren ser frem til en debatt om etikk i kommunens innkjøp. Blant Tesla-eiere er det delte meninger om Musks innflytelse på merket. En undersøkelse viser at mange mener han påvirker merkenavnet negativt. Tesla Owners Club Norway bekrefter at Musks handlinger har ført til diskusjoner blant medlemmene, og at noen vurderer å bytte merke ved neste bilkjøp.
3 måneder siden
Det er uenighet mellom de borgerlige partiene om strømstøtten. KrF og Frp vil innføre en makspris på 50 øre per kilowattime og doble statens utgifter til strømstøtte. Høyre ønsker å videreføre dagens ordning. Venstre vil i utgangspunktet avvikle strømstøtten, men åpner for å videreføre en ordning ved høye priser, uten makspris. KrF vil også vurdere støtte til næringslivet. Uenigheten gjør det usikkert hvordan strømstøtten vil se ut dersom de borgerlige vinner valget.
4 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.