Nyhetssaker

Oslo-bilister betaler mest bompenger, Østfold øker mest

Nettavisen logo

Nettavisen

150 ord

økonomi og næringsliv

1 måned siden

Oslo-bilistene betaler fortsatt mest i bompenger

Hovedpunkter

  • Oslo har høyest bompengebelastning med 509 kroner per kjøretøy i måneden.
  • Østfold hadde størst økning i bompenger i 2024, spesielt Fredrikstad og Sarpsborg.
  • Sandnes og Stavanger har nest høyest bompengebelastning, men med større økning enn Oslo.
  • Oslo hadde en økning på kun 1 prosent i bompenger fra 2023 til 2024.

Vurderinger (AI)

Opplysendende5
Dybde4
Positivitet5
Anbefaling6

Sammendrag

I 2024 betaler Oslo-bilister i snitt 509 kroner i bompenger per måned, noe som er høyest i landet. Sandnes og Stavanger følger etter med henholdsvis 479 og 472 kroner. Selv om Oslo har den høyeste belastningen, var økningen i bompenger lav, kun 1 prosent. Østfold opplevde den største økningen, spesielt i Fredrikstad og Sarpsborg, som følge av ny bompengeinnkreving rundt Nedre Glomma. Fredrikstad hadde en økning på 83 prosent, mens Sarpsborg hadde en økning på hele 184,5 prosent.

Liknende artikler

900 kroner

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Bompenger øker kraftig for elbiler i julen

Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.

Bompenger står ubrukt: – Senk takstene

Nettavisen logonettavisen.no

27 dager siden

NAF: Ubrukte bompenger i Oslo – krever lavere takster

Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.

Du får storsmell

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

29 dager siden

Bompengeoversikt: Her koster vinterferien mest for bilistene

Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.

Topp ti skylder 891.000 kroner

e24 logoe24.no

8 dager siden

Ubetalte bompenger: Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner

Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene sliter med å kreve inn pengene fordi mange utenlandske sjåfører ikke registrerer seg hos AutoPASS eller Epass24. Manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre hindrer effektiv innkreving. Rumenske kjøretøy er blant verstingene, og skylder alene 12,2 millioner kroner i Oslo i 2024. Samferdselsministeren understreker at regjeringen jobber med å sikre like konkurransevilkår i transportbransjen, og at EETS-direktivet kan være en løsning.

Bompenge-stopp: Lørdag blir det gratis

Nettavisen logonettavisen.no

15 dager siden

Bompengeinnkreving på riksvei 7 stanser: Gratis å kjøre fra lørdag

Bompengeinnkrevingen på riksvei 7 gjennom Hallingdal opphører, fordi veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden. Lokalpolitikere ønsket å fortsette innkrevingen for å finansiere ytterligere veiforbedringer, men dette krever godkjenning fra Stortinget. Frp er fornøyd med at bommen fjernes, mens andre frykter forsinkelser i veiarbeidet. Bilister med AutoPASS betaler i dag 68,80 kroner for strekningen.

Massiv bompenge-smell: – Det er en sorgens dag

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Kristiansand: Nye bomstasjoner møter motstand og skaper frykt for økte kostnader

Kristiansand har innført ni nye bomstasjoner som del av Byvekstavtalen, med mål om å redusere biltrafikken og fremme kollektivtransport. Dette betyr at bilister må betale bompenger for å kjøre til områder som Sørlandsparken. Tiltaket har utløst sterke negative reaksjoner fra innbyggerne, som frykter økte kostnader. Styrelederen i Sørlandsparken Næringsforening hadde allerede i fjor uttrykt bekymring for konsekvensene for ansatte og kunder. Ordføreren forsvarer bomstasjonene som en nødvendig finansieringskilde for samferdselsinvesteringer i regionen.

Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner i bompenger

VG logovg.no

8 dager siden

Ubetalte bompenger: Utenlandske bilister skylder Norge millioner

Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene får kun betalt i overkant av halvparten av bompengene fra utenlandske kjøretøy. Samferdselsministeren og bompengeselskapene peker på manglende registrering og manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre som hovedårsaker. Flere mener et EU-direktiv om bompenger kan være løsningen. NRK har tidligere omtalt manglende innbetaling fra rumenske kjøretøy i Oslo, der ett kjøretøy alene skylder over 122.000 kroner.

Stort sprik i busspriser – 506 kroner skiller den billigste og dyreste

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Store prisforskjeller på bussbilletter i norske byer

En undersøkelse viser store forskjeller i priser for 30-dagers bussbillett i norske storbyer. Trondheim har de dyreste billettene for både studenter og voksne, mens Tromsø og Porsgrunn/Skien har de billigste. Fylkesvaraordfører i Trøndelag forklarer de høye prisene i Trondheim med en stor sone 1, som inkluderer flere kommuner. Det diskuteres om man skal redusere sonen for å senke prisen. MDG ønsker et nasjonalt månedskort til 499 kroner, men staten ser utfordringer med dette. Staten bidrar med midler til kollektivtrafikk, men det er uenighet om hvorvidt dette er nok for å senke prisene.

«Fant» 55 millioner kroner: Tror bommene forsvinner før sommeren

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Overskudd på 55 millioner kan fjerne bom før sommeren

Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad. Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter. En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.

Elbil-lading i Oslo opp 75 prosent: – Veldig ufornuftig

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Elbillading i Oslo kraftig opp, møter kritikk

Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.