Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad.
Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter.
En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Fredrikstad kommune stopper bompengeinnkrevingen fra Kråkerøy til sentrum fra og med fredag. Beslutningen ble tatt etter at restmidler på cirka 55 millioner kroner fra Bypakke Nedre Glomma fase 1 ble allokert til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen. Dette fremskynder avslutningen av bompengeinnkrevingen betydelig, da den opprinnelig var planlagt å fortsette til oktober 2025. Kråkerøyforbindelsen åpnet i juni 2011, og bompengeperioden var satt til 15 år.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
4 måneder siden
Til tross for rekordhøye bompengeinntekter i Oslo-området, står 930 millioner kroner ubrukt. Inkludert statlige og lokale midler er det totale ubrukte beløpet 1,6 milliarder kroner. Mindreforbruket skyldes forsinkelser i prosjekter under Oslopakke 3, spesielt Fornebubanen, ombyggingen av Majorstuen stasjon og nytt signalsystem. Både Frp og MDG reagerer på situasjonen. Frp ønsker å bruke pengene til å redusere bompengebelastningen, mens MDG mener det mangler ambisjoner for kollektivsatsingen. Byrådet avviser kritikken og hevder at pengene vil bli brukt, men at utgiftene er fordelt annerledes enn forventet.
3 måneder siden
Riksvei 7 gjennom Hallingdal er snart nedbetalt, men lokalpolitikere ønsker å forlenge bompengeinnkrevingen i fire nye år for å finansiere utbedring av veien videre. Veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden på grunn av høyere trafikk enn forventet. Et flertall i kommunene i Hallingdal støtter forslaget, med begrunnelse i at veien er farlig og trenger utbedring. Fremskrittspartiet er sterkt imot og mener bommen må fjernes når veien er nedbetalt. Saken skal behandles av Stortinget. Det er enighet om at veien trenger utbedring, men uenighet om finansieringsmetoden.
2 måneder siden
Bompengeinnkrevingen på riksvei 7 gjennom Hallingdal opphører, fordi veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden. Lokalpolitikere ønsket å fortsette innkrevingen for å finansiere ytterligere veiforbedringer, men dette krever godkjenning fra Stortinget. Frp er fornøyd med at bommen fjernes, mens andre frykter forsinkelser i veiarbeidet. Bilister med AutoPASS betaler i dag 68,80 kroner for strekningen.
3 måneder siden
De største byene i Norge har de siste tre årene hatt et mindreforbruk på 1,6 milliarder kroner i sine byvekstavtaler med staten. Disse midlene, som er ment for å redusere veksten i biltrafikken, er nå trukket tilbake av staten. Byene forklarer mindreforbruket med vanskeligheter med å forutse prosjektgjennomføring, mens politikere mener pengene kunne vært brukt andre steder i landet. Det er likevel enighet om at behovet for midlene er til stede, og at de kan tildeles igjen ved behov. Byvekstavtalene skal reforhandles, og det er lagt opp til en mulig forlengelse til 2036.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
2 måneder siden
Trondheim kommune opplevde en betydelig økonomisk forbedring i 2024, og snudde et budsjettert underskudd på 250 millioner kroner i oktober til et overskudd på 99 millioner kroner ved årets slutt. Denne forbedringen skyldes flere faktorer, inkludert et ekstraordinært rammetilskudd på 173 millioner kroner fra Stortinget. Finansbyråd Kjetil Ovrid Reinskou (H) understreker at omstilling og kutt i kommunens pengebruk har vært avgjørende. I tillegg bidro en uventet høy gevinst fra kraftfondet positivt. Det blågrønne samarbeidet, som tok over etter valget i 2023, har hatt som mål å redusere pengebruken i de kommunale tjenestene.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.