Til tross for rekordhøye bompengeinntekter i Oslo-området, står 930 millioner kroner ubrukt. Inkludert statlige og lokale midler er det totale ubrukte beløpet 1,6 milliarder kroner.
Mindreforbruket skyldes forsinkelser i prosjekter under Oslopakke 3, spesielt Fornebubanen, ombyggingen av Majorstuen stasjon og nytt signalsystem. Både Frp og MDG reagerer på situasjonen.
Frp ønsker å bruke pengene til å redusere bompengebelastningen, mens MDG mener det mangler ambisjoner for kollektivsatsingen. Byrådet avviser kritikken og hevder at pengene vil bli brukt, men at utgiftene er fordelt annerledes enn forventet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
3 måneder siden
De største byene i Norge har de siste tre årene hatt et mindreforbruk på 1,6 milliarder kroner i sine byvekstavtaler med staten. Disse midlene, som er ment for å redusere veksten i biltrafikken, er nå trukket tilbake av staten. Byene forklarer mindreforbruket med vanskeligheter med å forutse prosjektgjennomføring, mens politikere mener pengene kunne vært brukt andre steder i landet. Det er likevel enighet om at behovet for midlene er til stede, og at de kan tildeles igjen ved behov. Byvekstavtalene skal reforhandles, og det er lagt opp til en mulig forlengelse til 2036.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler en konflikt rundt Oslos økonomiske situasjon, der Stortinget har vedtatt økt skatteutjevning som fører til at Oslo må spare penger. Forslag om å utsette eller utrede en særskilt støtteordning for Oslo ble nedstemt av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV. Dette har ført til kritikk fra opposisjonen, som mener at de rødgrønne politikerne forsøker å unndra seg ansvar for situasjonen. Artikkelen peker også på at store investeringsprosjekter i Oslo, som Fornebubanen og Ny vannforsyning, bidrar til kommunens økonomiske utfordringer.
2 måneder siden
Oslo kommune står overfor betydelige kutt i tjenestene etter et underskudd på 976 millioner kroner i fjor. Finansbyråd Hallstein Bjercke (V) peker på en skattesvikt på nesten 3 milliarder kroner som en hovedårsak, delvis forårsaket av endringer i utbytteskatten. Byrådet planlegger derfor effektivisering og budsjettkutt, noe som vil påvirke kommunale tjenester. Samtidig kritiseres byrådet av opposisjonen for å prioritere valgløfter som kutt i eiendomsskatten, samtidig som store prosjekter som Fornebubanen fortsetter.
3 måneder siden
Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad. Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter. En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
1 måned siden
MDGs gruppeleder i Trondheim bystyre, Thomas Sakshaug, kritiserer pengebruken på 1,2 milliarder kroner for ski-VM, og kaller det en uklok investering. En meningsmåling viser at nordmenn er splittet i synet på Trondheims pengebruk, med størst skepsis i aldersgruppen 30-65 år. Sakshaug mener pengene burde vært brukt på andre områder i kommunen, og stiller spørsmål ved prioriteringen av hoppbakken. Han påpeker også at næringslivet ikke opplevde stor omsetningsvekst under arrangementet. Mildvær og behovet for kunstig snøproduksjon aktualiserer spørsmålet om klimaendringenes innvirkning på fremtidige vinterarrangementer.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
1 måned siden
Regjeringen har brukt 454 millioner kroner på å utvikle en felles dataplattform for departementene, men prosjektet har ennå ikke gitt resultater. Lederen for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Peter Frølich, kritiserer regjeringen for dårlig prosjektstyring og manglende åpenhet rundt pengebruken. Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung forsvarer prosjektet og hevder at det er stram styring og at kostnadsrammen følges. Frølich mener pengene i stor grad har gått til konsulentrapporter og en ny etat for digitalisering. Stortinget vil nå undersøke saken nærmere for å finne ut hvor pengene har blitt av.