De største byene i Norge har de siste tre årene hatt et mindreforbruk på 1,6 milliarder kroner i sine byvekstavtaler med staten. Disse midlene, som er ment for å redusere veksten i biltrafikken, er nå trukket tilbake av staten.
Byene forklarer mindreforbruket med vanskeligheter med å forutse prosjektgjennomføring, mens politikere mener pengene kunne vært brukt andre steder i landet. Det er likevel enighet om at behovet for midlene er til stede, og at de kan tildeles igjen ved behov.
Byvekstavtalene skal reforhandles, og det er lagt opp til en mulig forlengelse til 2036.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Til tross for rekordhøye bompengeinntekter i Oslo-området, står 930 millioner kroner ubrukt. Inkludert statlige og lokale midler er det totale ubrukte beløpet 1,6 milliarder kroner. Mindreforbruket skyldes forsinkelser i prosjekter under Oslopakke 3, spesielt Fornebubanen, ombyggingen av Majorstuen stasjon og nytt signalsystem. Både Frp og MDG reagerer på situasjonen. Frp ønsker å bruke pengene til å redusere bompengebelastningen, mens MDG mener det mangler ambisjoner for kollektivsatsingen. Byrådet avviser kritikken og hevder at pengene vil bli brukt, men at utgiftene er fordelt annerledes enn forventet.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
3 måneder siden
Oslo og Bergen har klart å stanse veksten i biltrafikken, mens Trondheim og Nord-Jæren opplever økning til tross for statlige midler. Bybanen i Bergen og kollektivsatsing i Oslo har bidratt til nullvekst. Samtidig øker trafikken i flere andre byer og distrikter, og det er et økende krav om at ubrukte midler fra byvekstavtalene kan brukes for å bedre kollektivtilbudet og redusere bilbruken utenfor storbyene. En forsker understreker at både gode kollektivtilbud og restriktive tiltak er nødvendig for å oppnå nullvekst. Samferdselsdepartementet åpner for flere byvekstavtaler i fremtiden.
3 måneder siden
En undersøkelse viser store forskjeller i priser for 30-dagers bussbillett i norske storbyer. Trondheim har de dyreste billettene for både studenter og voksne, mens Tromsø og Porsgrunn/Skien har de billigste. Fylkesvaraordfører i Trøndelag forklarer de høye prisene i Trondheim med en stor sone 1, som inkluderer flere kommuner. Det diskuteres om man skal redusere sonen for å senke prisen. MDG ønsker et nasjonalt månedskort til 499 kroner, men staten ser utfordringer med dette. Staten bidrar med midler til kollektivtrafikk, men det er uenighet om hvorvidt dette er nok for å senke prisene.
3 måneder siden
Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad. Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter. En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.
3 måneder siden
Kommunene i Norge opplever nå en betydelig økonomisk belastning knyttet til bosetting og integrering av flyktninger. Tidligere kunne kommunene tjene penger på å ta imot flyktninger, men nå må de dekke en stor del av kostnadene selv. Statens dekningsgrad for integreringskostnader har falt, og kommunene må nå betale en større andel av utgiftene. Dette har ført til at flere kommuner vurderer å redusere antall flyktninger de tar imot. Regjeringen har lovet økte tilskudd for 2025, men det er usikkert om dette vil dekke kommunenes faktiske utgifter. Manglende integrering og økte kostnader til sosialhjelp bidrar også til den økonomiske belastningen for kommunene. Kommunepolitikere frykter at den gode dugnadsånden kan smuldre opp dersom staten ikke bidrar mer.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler forvirringen rundt EUs bygningsenergidirektiv og dets potensielle konsekvenser for norske boligeiere. Det har vært debatt rundt tre ulike versjoner av direktivet, hvorav 2010- og 2018-utgavene anses som uproblematiske da Norge allerede oppfyller kravene. 2024-utgaven, som har skapt mest bekymring, krever at landene reduserer energiforbruket i boligmassen, men ansvaret ligger hos staten. Likevel vil det være behov for omfattende oppgraderinger av boliger, og Huseierne anslår at dette kan koste 0,5-1,5 millioner kroner per bolig. Det understrekes at det er behov for gode støtteordninger for å motivere boligeiere til å gjennomføre nødvendige tiltak.
4 måneder siden
Kommunene opplever økte utgifter til fastlegeordningen, til tross for økt statlig finansiering. En rapport viser at kommunene brukte 1,2 milliarder kroner ekstra i 2023, en økning på 400 millioner fra 2021. Sandnes kommune er et eksempel, med betydelige utgifter til innleie av leger. Selv om det er en nedgang i antall personer uten fastlege, sliter mange kommuner med rekruttering. Fastlegene ønsker mer normale arbeidsuker, noe som øker kommunenes kostnader. KS mener mer penger ikke er løsningen, og etterlyser en gjennomgang av legenes oppgaver. Regjeringen hevder at ordningen er styrket og ser en positiv utvikling i rekrutteringen.
29 dager siden
Bodø, Ålesund, Haugesund og Fastlands-Karmøy mottar totalt 132 millioner kroner fra staten, fordelt over fire år, for å fremme miljøvennlig byutvikling og bedre fremkommelighet. Samferdselsdepartementet opplyser at pengene skal brukes til grønn byutvikling og en enklere reisehverdag for innbyggerne. Tiltaket finansieres gjennom en tilskuddsordning for klima- og miljøvennlig byutvikling i byområder utenfor byvekstavtalene. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreker regjeringens satsing på byene. I Bodø planlegges det sykkelvei, i Ålesund forlenges et sykkelfelt, mens Haugesund og Karmøy vurderer kryssing på Breidablikk.
1 måned siden
En gjennomgang utført av NRK avslører at stadig flere kommuner opplever økonomiske vanskeligheter, med et samlet underskudd på nesten 4 milliarder kroner i 2024. Flere ordførere beskriver situasjonen som krevende og understreker behovet for omstilling og effektivisering. I Melhus vurderte politikerne å ta opp lån for å sikre lønnsutbetaling, mens Harstad har vært nødt til å redusere i helse- og velferdstjenester. Kommunenes sektororganisasjon (KS) påpeker at presset på tjenestene er større enn befolkningsveksten skulle tilsi, og at dette representerer en langsiktig utfordring for kommunesektoren.