Fredrikstad kommune stopper bompengeinnkrevingen fra Kråkerøy til sentrum fra og med fredag. Beslutningen ble tatt etter at restmidler på cirka 55 millioner kroner fra Bypakke Nedre Glomma fase 1 ble allokert til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.
Dette fremskynder avslutningen av bompengeinnkrevingen betydelig, da den opprinnelig var planlagt å fortsette til oktober 2025.
Kråkerøyforbindelsen åpnet i juni 2011, og bompengeperioden var satt til 15 år.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad. Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter. En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.
2 måneder siden
Bompengeinnkrevingen på riksvei 7 gjennom Hallingdal opphører, fordi veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden. Lokalpolitikere ønsket å fortsette innkrevingen for å finansiere ytterligere veiforbedringer, men dette krever godkjenning fra Stortinget. Frp er fornøyd med at bommen fjernes, mens andre frykter forsinkelser i veiarbeidet. Bilister med AutoPASS betaler i dag 68,80 kroner for strekningen.
3 måneder siden
Riksvei 7 gjennom Hallingdal er snart nedbetalt, men lokalpolitikere ønsker å forlenge bompengeinnkrevingen i fire nye år for å finansiere utbedring av veien videre. Veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden på grunn av høyere trafikk enn forventet. Et flertall i kommunene i Hallingdal støtter forslaget, med begrunnelse i at veien er farlig og trenger utbedring. Fremskrittspartiet er sterkt imot og mener bommen må fjernes når veien er nedbetalt. Saken skal behandles av Stortinget. Det er enighet om at veien trenger utbedring, men uenighet om finansieringsmetoden.
4 måneder siden
I Porsgrunn har et flertall i bystyret vedtatt å opprettholde bompengeinnkrevingen i 2025, til tross for at den eksisterende bypakken utløper. Varaordføreren fra Frp reagerer sterkt og kaller det et svik, da det var forventet en pause i bompengeinnkrevingen. SV og to representanter fra Arbeiderpartiet brøt med flertallet og stemte for fortsatt bompengeinnkreving, med henvisning til folkehelse og miljøhensyn. Frp har klaget vedtaket inn til Statsforvalteren for lovlighetskontroll. Det er også vedtatt fortsatt bompengeinnkreving i Skien og Telemark fylkeskommune.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
1 måned siden
Statsforvalteren har stoppet Ivar Tollefsens planer om å bygge 220 hytter i Kragerø, etter at flere partier ba om en lovlighetskontroll. Kommunestyret hadde tidligere godkjent prosjektet, men Statsforvalteren mener saken ikke var tilstrekkelig belyst før vedtaket ble fattet. Ordføreren fra Rødt er fornøyd med avgjørelsen og fremhever hensynet til naturmangfoldsloven. Det opprinnelige forslaget inkluderte også 220 båtplasser, men dette ble senere redusert til 160. Kragerø kommune er underlagt Robek-listen, noe som krever statlig godkjenning av kommunale låneopptak.
4 måneder siden
Etter flere års debatt har Oslo byråd besluttet å samlokalisere utenlandsfergene til Kongshavn. Dette innebærer at DFDS flytter fra Vippetangen og Color Line fra Filipstad. Byrådet begrunner avgjørelsen med at det frigjør sentrumsnære områder for byutvikling. Vippetangen planlegges omgjort til park og offentlig rom, mens Filipstad skal utvikles til en ny bydel med boliger, arbeidsplasser og rekreasjonsområder. Byrådet vektlegger også at flyttingen er i tråd med Oslos klimamål og vil gi en sammenhengende havnepromenade rundt Akershus festning.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
2 måneder siden
Trondheim kommune opplevde en betydelig økonomisk forbedring i 2024, og snudde et budsjettert underskudd på 250 millioner kroner i oktober til et overskudd på 99 millioner kroner ved årets slutt. Denne forbedringen skyldes flere faktorer, inkludert et ekstraordinært rammetilskudd på 173 millioner kroner fra Stortinget. Finansbyråd Kjetil Ovrid Reinskou (H) understreker at omstilling og kutt i kommunens pengebruk har vært avgjørende. I tillegg bidro en uventet høy gevinst fra kraftfondet positivt. Det blågrønne samarbeidet, som tok over etter valget i 2023, har hatt som mål å redusere pengebruken i de kommunale tjenestene.