En bilist i Innlandet mottok et varsel om parkering i Rogaland, selv om bilen hans stod hjemme. Feilen skyldtes at EasyParks kamerasystem feiltolket bilskilt i snøvær.
Selskapet innrømmer at slike feil kan skje, men understreker at kundene ikke blir belastet for parkeringer de ikke har utført. Kunder kan selv stoppe feilaktige parkeringer i appen eller kontakte kundeservice for hjelp.
EasyPark anbefaler også å holde bilskiltene rene for å unngå feilavlesning.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Kunder ved Manglerud senter har opplevd å få uventede og høye parkeringsfakturaer, noen opp til 6000 kroner, for parkering de ikke har hatt. Feilen skyldes et strømbrudd som har påvirket kameraene i parkeringshuset, noe som har ført til at kunder har blitt registrert for å ha parkert i flere dager. Selv om parkeringsselskapet One Park beklager feilen og har lovet å rette opp i feilaktige belastninger, har hendelsen skapt irritasjon og mistillit blant kundene. Selskapet oppfordrer kunder som har blitt feilaktig belastet til å kontakte kundeservice for refusjon.
3 måneder siden
Kevin Sjøthun Nyheim mottok en faktura fra Onepark for en bompassering i Trysil, selv om han befant seg i Balestrand. Onepark forklarte at kameraet hadde problemer med å lese skiltet på en varebil på grunn av snø og slaps, og at de hadde gjettet seg frem til et lignende skiltnummer. Sjøthun Nyheim reagerte sterkt på dette og mente det var en form for svindel. Onepark beklaget feilen og sa at de vanligvis tar tapet når skilt ikke kan leses, men at systemet hadde tolket skiltet feil i dette tilfellet. Selskapet krediterte fakturaen.
3 måneder siden
John Erik Nilsen fra Svolvær mottok en faktura for to fergeturer på strekningen Hareid–Sulesund, et sted han aldri har besøkt. Fakturaen kom fra Skyttel AS på vegne av Fjord 1. Nilsen kontaktet selskapet og fikk vite at feilen skyldtes at en annen bil hadde samme registreringsnummer. Nilsen mener systemet med automatisk registrering ikke er optimalt og oppfordrer andre bileiere til å være obs på feil. Skyttel AS bekrefter at feilavlesninger kan skje ved både automatisk og manuell registrering, men at det ikke er vanlig. Fjord 1 sier at slike feil kan skje med all skiltgjenkjennbar teknologi, men at systemene stadig forbedres.
1 måned siden
En bilist i Narvik forsøkte å unngå bomavgift på Hålogalandsbrua ved å dekke til bilskiltet med snø. Statens vegvesen oppdaget dette under en kontroll og ilagt bilisten et gebyr på 3000 kroner. Bompengeselskap Nord har tidligere advart mot å bruke slike metoder for å unngå bompenger, da det kan føre til bøter som overstiger kostnaden for bompasseringen.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.
4 måneder siden
Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.
15 dager siden
Feilparkerte biler skaper problemer og kaos på Fylkesveg 51 Valdresflye under påskeutfarten. Politiet mottar mange meldinger om feilparkering, noe som fører til redusert fremkommelighet og i noen tilfeller full stans i trafikken. De oppfordrer skifolket til å vise hensyn ved parkering og vurderer tiltak sammen med Vegtrafikksentralen dersom situasjonen ikke bedrer seg.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
14 dager siden
Påsketurister skaper trafikale problemer på Hardangervidda ved å parkere ulovlig. Vegtrafikksentralen melder om biler parkert på begge sider av veien ved Ørteren, noe som fører til trangt veibane. Bilbergingsselskapene har allerede hatt mange oppdrag med feilparkerte biler og oppfordrer folk til å parkere hensynsfullt og bruke sunn fornuft, spesielt med tanke på fremkommeligheten for tungtransport og brøytebiler. Det er vanskelig å få tak i bileiere som er langt oppe på fjellet.
3 måneder siden
Kjelsås og Lyn ski krevde ulovlig parkeringsavgift på kommunale parkeringsplasser ved Linderudkollen og Sognsvann under sine skirenn. Kjelsås ba om Vipps-betaling, mens Lyn opererte med et 'parkeringslotteri'. Bymiljøetaten reagerte og varslet politiet, som stoppet aktiviteten. Bymiljøetaten understreker at parkering på disse plassene skal være gratis og vil ta opp saken med idrettslagene. Daglig leder i Lyn ski beskriver situasjonen som pinlig, mens Bymiljøetaten vurderer ytterligere tiltak dersom dialog ikke fører frem.