Kevin Sjøthun Nyheim mottok en faktura fra Onepark for en bompassering i Trysil, selv om han befant seg i Balestrand. Onepark forklarte at kameraet hadde problemer med å lese skiltet på en varebil på grunn av snø og slaps, og at de hadde gjettet seg frem til et lignende skiltnummer.
Sjøthun Nyheim reagerte sterkt på dette og mente det var en form for svindel. Onepark beklaget feilen og sa at de vanligvis tar tapet når skilt ikke kan leses, men at systemet hadde tolket skiltet feil i dette tilfellet.
Selskapet krediterte fakturaen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En bilist i Innlandet mottok et varsel om parkering i Rogaland, selv om bilen hans stod hjemme. Feilen skyldtes at EasyParks kamerasystem feiltolket bilskilt i snøvær. Selskapet innrømmer at slike feil kan skje, men understreker at kundene ikke blir belastet for parkeringer de ikke har utført. Kunder kan selv stoppe feilaktige parkeringer i appen eller kontakte kundeservice for hjelp. EasyPark anbefaler også å holde bilskiltene rene for å unngå feilavlesning.
3 måneder siden
Kunder ved Manglerud senter har opplevd å få uventede og høye parkeringsfakturaer, noen opp til 6000 kroner, for parkering de ikke har hatt. Feilen skyldes et strømbrudd som har påvirket kameraene i parkeringshuset, noe som har ført til at kunder har blitt registrert for å ha parkert i flere dager. Selv om parkeringsselskapet One Park beklager feilen og har lovet å rette opp i feilaktige belastninger, har hendelsen skapt irritasjon og mistillit blant kundene. Selskapet oppfordrer kunder som har blitt feilaktig belastet til å kontakte kundeservice for refusjon.
3 måneder siden
John Erik Nilsen fra Svolvær mottok en faktura for to fergeturer på strekningen Hareid–Sulesund, et sted han aldri har besøkt. Fakturaen kom fra Skyttel AS på vegne av Fjord 1. Nilsen kontaktet selskapet og fikk vite at feilen skyldtes at en annen bil hadde samme registreringsnummer. Nilsen mener systemet med automatisk registrering ikke er optimalt og oppfordrer andre bileiere til å være obs på feil. Skyttel AS bekrefter at feilavlesninger kan skje ved både automatisk og manuell registrering, men at det ikke er vanlig. Fjord 1 sier at slike feil kan skje med all skiltgjenkjennbar teknologi, men at systemene stadig forbedres.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
1 måned siden
Robert Nyhus reagerer på en parkeringsfaktura fra Onepark, der et gebyr på 59 kroner utgjorde størstedelen av kostnaden for 20 minutters parkering. Han kalte det «grådighet». Forbrukerrådet støtter Nyhus og påpeker at gebyrer ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved fakturering. Riverty, som krever inn betalingen, stoppet videre inndriving av gebyret for Nyhus, men understreker at lovligheten av slike gebyrer ikke er endelig avgjort. Onepark fastholder at 'Pay Later' ikke er et gebyr, men et produkt, og at de er i dialog med Forbrukartilsynet om saken.
1 måned siden
En bilist i Narvik forsøkte å unngå bomavgift på Hålogalandsbrua ved å dekke til bilskiltet med snø. Statens vegvesen oppdaget dette under en kontroll og ilagt bilisten et gebyr på 3000 kroner. Bompengeselskap Nord har tidligere advart mot å bruke slike metoder for å unngå bompenger, da det kan føre til bøter som overstiger kostnaden for bompasseringen.
4 måneder siden
Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.
4 måneder siden
Skistar solgte ved en feil sesongkort med 90 prosent rabatt under Black Friday i både Norge og Sverige. Kunder fikk kjøpt sesongkort for rundt 1000 kroner, istedenfor den vanlige prisen på 10.000 kroner. Selskapet annullerte kjøpene og tilbakebetalte pengene, og forklarte at det skyldtes en teknisk feil i bookingsteg 2. Skistar understreker at det ikke var en planlagt kampanje. Selskapet er nå anmeldt til det svenske forbrukertilsynet ARN, som skal vurdere saken.