Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden.
Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis.
Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
25 dager siden
Toni Bibaj leide en bil fra Hertz og ble fakturert 25.000 kr for en skade på mediaskjermen. Bibaj hevder at skaden var der før han leide bilen, men Hertz krever full betaling fordi han ikke meldte fra om skaden ved henting. Forbrukerrådet støtter Bibaj og sier at Hertz må bevise at skaden oppstod under hans leieperiode. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, ble deler av beløpet refundert. Bibaj har reparert den gamle skjermen for 185 kr.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
24 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
1 måned siden
Lucia Calikova opplevde en stor overraskelse da hun mottok en regning på over 8000 kroner fra Redgo etter å ha trengt bilberging. Calikovas bil kjørte over en kantstein, og hun hadde ikke veihjelpsdekning i forsikringen. Etter at Bergensavisen kontaktet Redgo, ble det funnet flere feil i fakturaen, og beløpet ble redusert til 5947 kroner. Flere konkurrenter mener likevel at den opprinnelige prisen var for høy. NAF anbefaler bileiere å forsikre seg mot slike hendelser.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
1 måned siden
En kvinne saksøker OK Minilager i Bodø etter at mus og rotter ødela alle hennes eiendeler på lageret. Kvinnen hadde fått forsikringer om at lageret var fritt for skadedyr, men oppdaget store skader da hun skulle tømme lageret åtte måneder senere. Det viser seg at OK Minilager hadde mottatt flere henvendelser om skadedyrproblemer tidligere, uten å informere nye kunder. Kvinnen krever erstatning for tapet, som er taksert til over 1,8 millioner kroner. OK Minilager avviser kvinnens fremstilling av saken og beklager at de ikke har kommet til enighet.
3 måneder siden
Kenneth Ringvold opplevde at en søppelbil fra Oslo kommune rygget inn i bilen hans, og forårsaket skader for nesten 100.000 kroner. Til tross for at renovasjonsarbeiderne rapporterte hendelsen, unnlot kommunen å svare på Ringvolds henvendelser i over en måned. Han måtte betale 6000 kroner i egenandel for å få bilen reparert, og måtte låne penger privat. Først etter at TV 2 hjelper deg kontaktet kommunen, ble saken meldt til forsikringsselskapet. Kommunen beklaget manglende oppfølging og Ringvold forventer nå å få tilbakebetalt egenandelen.
4 måneder siden
Aileen Kleppen Vikene kjøpte en bruktbil som angivelig var EU-godkjent, men et brev fra Statens vegvesen avslørte at kontrollen var falsk. Det viste seg at en tidligere ansatt ved verkstedet Techno Classic hadde utført fiktive kontroller. Både Vikene og bilforhandleren Arena Bil og Bilpleie følte seg lurt. Bilforhandleren nektet først å dekke reparasjonene på et verksted i nærheten av Vikenes hjem, og krevde at hun leverte bilen i Drammen. Forbrukerrådet uttalte at kunden ikke skal ha vesentlig ulempe ved reparasjon. Etter at TV2 hjelper deg tok kontakt, godkjente bilforhandleren reparasjon på et lokalt verksted.