Aileen Kleppen Vikene kjøpte en bruktbil som angivelig var EU-godkjent, men et brev fra Statens vegvesen avslørte at kontrollen var falsk. Det viste seg at en tidligere ansatt ved verkstedet Techno Classic hadde utført fiktive kontroller.
Både Vikene og bilforhandleren Arena Bil og Bilpleie følte seg lurt. Bilforhandleren nektet først å dekke reparasjonene på et verksted i nærheten av Vikenes hjem, og krevde at hun leverte bilen i Drammen.
Forbrukerrådet uttalte at kunden ikke skal ha vesentlig ulempe ved reparasjon. Etter at TV2 hjelper deg tok kontakt, godkjente bilforhandleren reparasjon på et lokalt verksted.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En fersk bruktbileier oppdaget flere feil på sin nylig kjøpte outlet-bil, inkludert motorproblemer og lekkasjer. Forbrukerrådet og NAF kritiserer flere bilforhandlere for å omgå loven ved å selge biler med forbehold som ligner på det tidligere «som den er»-salget. Dette til tross for at det siden 1. januar 2024 ikke er lov å selge bruktbil «som den er». En stor bilforhandler mener det er vanskelig å garantere bilens tilstand, mens en annen hevder å ha strenge retningslinjer og leverer tilstandsrapporter. Flere opplever at det er vanskelig å klage på bruktbilkjøp.
4 måneder siden
Jørgen (18) kjøpte en brukt Audi A4 Allroad, men oppdaget raskt alvorlige feil med girkassen. Bilen hadde en historikk med flere tidligere hevinger og verkstedbesøk, men selger, Bil Ringen, unnlot å informere om dette. Etter gjentatte forsøk på å løse saken, nektet selger å svare på henvendelser om heving av kjøpet. Jørgen har brukt 30.000 kroner på advokat og forsikring, og saken er nå sendt til Forliksrådet. En bilmekaniker bekrefter at feilene sannsynligvis har eksistert over tid, og advokaten mener det er grunnlag for hevingskrav.
3 måneder siden
NAF advarer mot å kjøpe bruktbil fra bilforhandleres «outlet», da mange av disse selges med tvilsomme vilkår som ligner det tidligere forbudte «som den står-salget». Forhandlere forsøker å omgå forbrukerkjøpsloven ved å fraskrive seg ansvar for feil og mangler, noe som gir kjøperne dårligere beskyttelse. NAF har kartlagt at mange outlet-biler selges uten garanti, tilstandsrapport og med redusert reklamasjonsmulighet. De understreker at forhandlere ikke kan fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil. NAF har tatt saken til Forbrukertilsynet og er i dialog med bilbransjen for å endre denne praksisen. Kjøpere oppfordres til å sjekke kontrakten nøye før kjøp.
2 måneder siden
Steinar Hauvik fra Vestnes oppdaget alvorlige feil med understellet kort tid etter kjøp av en brukt Tesla Model X fra 2017 hos Car4Sale. Reparasjonskostnadene er estimert til nesten 150.000 kroner. Car4Sale avviser Hauviks reklamasjon og hevder at dette er slitedeler, samt at reklamasjonsfristen er overskredet. Hauvik har klaget saken inn for Forliksrådet. Forbrukerrådet støtter Hauviks krav og mener reklamasjonsplikten gjelder fra tidspunktet feilen ble bekreftet av verkstedet. Car4Sale mener kjøper burde reklamert tidligere basert på symptomer som dårlig sporing og klunkelyder.
3 måneder siden
Hilde Merete Innhaug kjøpte en brukt Jaguar i-pace for nesten 600.000 kroner, men bilen har vist seg å være et mareritt. Etter kort tid begynte bilen å få problemer med bremsene, lading og batteri, og har vært mye på verksted. Verkstedet har hatt utfordringer med kommunikasjon og deler, og en kostbar reparasjon ble delvis dekket av forsikring. Bilekspert mener Innhaug har vært ekstremt uheldig, og at Jaguar har hatt problemer med deler og batteri. Innhaug er usikker på om hun tør å bruke bilen etter reparasjon på grunn av brannfare, og ønsker helst å slippe å ta den tilbake. Hun har også fått tilbud om å bytte den inn i en nyere bil, men dette vil gi et stort verditap.
4 måneder siden
Christoffer Hellenes kjøpte en ny Nissan Leaf i 2022, men har siden opplevd vedvarende problemer med bilens bomveiassistent, som ikke kan deaktiveres. Til tross for ti verkstedsbesøk og bytte av kjørecomputer, er problemet fortsatt uløst. Hellenes har også opplevd problemer med Bluetooth og DAB-antenne, som ble reparert. Etter å ha kontaktet forbrukerrådet, forsøkte han å heve kjøpet, men bilforhandleren avviste dette og hevdet at det ikke er en feil. Nissan bekrefter at det er en feil og beklager situasjonen, men mener saken er løst etter siste verkstedsbesøk. Forhandleren har ikke kommentert saken.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
3 måneder siden
En bilforhandler betalte ved en feil 400.000 kroner for en bruktbil som skulle koste 40.000 kroner. Selgeren har ikke svart på krav om tilbakebetaling, og bilfirmaet har gått til retten for å få tilbake pengene. Retten har gitt bilfirmaet medhold i krav om arrest i deler av beløpet. Selgeren har gitt bilfirmaet gode tilbakemeldinger på nettstedet Trustpilot. Retten har måtte be namsmannen om hjelp til å få forkynt avgjørelsen for selgeren. Bilfirmaet håper å løse saken raskt.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.