Kenneth Ringvold opplevde at en søppelbil fra Oslo kommune rygget inn i bilen hans, og forårsaket skader for nesten 100. 000 kroner.
Til tross for at renovasjonsarbeiderne rapporterte hendelsen, unnlot kommunen å svare på Ringvolds henvendelser i over en måned. Han måtte betale 6000 kroner i egenandel for å få bilen reparert, og måtte låne penger privat.
Først etter at TV 2 hjelper deg kontaktet kommunen, ble saken meldt til forsikringsselskapet. Kommunen beklaget manglende oppfølging og Ringvold forventer nå å få tilbakebetalt egenandelen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Glenn-Ruben Larsen opplevde at hans lastebil brant opp i oktober, noe som har ført til en langvarig og frustrerende forsikringsprosess. Han betaler 53.000 kroner i måneden for et utbrent kjøretøy, mens han venter på oppgjør fra Fremtind. Larsen mener forsikringsselskapet har tilbudt for lav erstatning og har forsinket prosessen på grunn av sykdom og juleferie. Han har klaget på tilbudet og mener at selskapet ikke har tatt hensyn til oppgraderinger på bilen. Fremtind beklager manglende informasjon, men sier saken er komplisert og under utredning. Larsen har brukt sparepengene sine på en ny lastebil for å holde bedriften i gang.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
25 dager siden
Toni Bibaj leide en bil fra Hertz og ble fakturert 25.000 kr for en skade på mediaskjermen. Bibaj hevder at skaden var der før han leide bilen, men Hertz krever full betaling fordi han ikke meldte fra om skaden ved henting. Forbrukerrådet støtter Bibaj og sier at Hertz må bevise at skaden oppstod under hans leieperiode. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, ble deler av beløpet refundert. Bibaj har reparert den gamle skjermen for 185 kr.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
18 dager siden
Frode Molund Haugen kjøpte en Oura-ring fra Elkjøp, men den sluttet å fungere kort tid etter. Haugen opplevde at Elkjøp forsøkte å reparere ringen, selv om det er kjent at disse ringene ikke kan repareres. Etter flere frustrerende besøk og lang ventetid, kontaktet Haugen TV2 hjelper deg. Med hjelp fra Forbrukerrådet, har Elkjøp nå godtatt å heve kjøpet og refundere pengene til Haugen. Elkjøp beklager at saken har tatt lang tid og bekrefter at Oura-ringer normalt erstattes, ikke repareres.
1 måned siden
Mange bilister opplever skader på dekk og felger som følge av dårlige veier, og sliter med å få erstatning for disse skadene. Veimyndighetene fraskriver seg ofte ansvar og skyver ansvaret over på forsikringsselskapene, noe som gjør det vanskelig for bilistene å få dekket sine utgifter. Bileiere ender ofte opp med å måtte betale egenandel på forsikringen selv, og møter liten forståelse hos de ansvarlige for veivedlikeholdet.
4 måneder siden
Jørgen (18) kjøpte en brukt Audi A4 Allroad, men oppdaget raskt alvorlige feil med girkassen. Bilen hadde en historikk med flere tidligere hevinger og verkstedbesøk, men selger, Bil Ringen, unnlot å informere om dette. Etter gjentatte forsøk på å løse saken, nektet selger å svare på henvendelser om heving av kjøpet. Jørgen har brukt 30.000 kroner på advokat og forsikring, og saken er nå sendt til Forliksrådet. En bilmekaniker bekrefter at feilene sannsynligvis har eksistert over tid, og advokaten mener det er grunnlag for hevingskrav.
3 måneder siden
Joakim Pettersen opplevde å måtte betale dobbelt for leie av bil til førerprøven da den første ble avlyst på kort varsel. Dette førte til en debatt om trafikkskolers og Statens vegvesens ansvar ved avlysninger. FrP-representant Erlend Wiborg engasjerte seg i saken, og samferdselsministeren har nå besluttet å innføre en prøveordning med kompensasjon for kandidater som opplever avlysninger grunnet sykdom hos sensor. Ordningen vil gi kompensasjon tilsvarende to kjøretimer og skal innføres i 2025. Statens vegvesen anslår at dette vil koste 1,5 millioner kroner årlig, og foreslår en økning i gebyret for oppkjøring for å dekke kostnaden.
2 måneder siden
Familien til Jonas Aarseth Henriksen har fremmet et erstatningskrav på to millioner kroner etter drapet i Nes i Ådal. Bistandsadvokat Marijana Lozic representerer Henriksens mor, far, samboer og søster. Kravet inkluderer oppreisning for de nærmeste etterlatte og erstatning for økonomisk tap. Henriksen drev selskapene Henriksen Solutions AS og Brønnspesialisten AS, som også krever erstatning for skader på eiendeler. Selskapenes advokat Kjersti Fossum Engnæs opplyser at de vil kreve rundt 50.000 kroner for påførte skader på kjøretøy og andre eiendeler.