Toni Bibaj leide en bil fra Hertz og ble fakturert 25. 000 kr for en skade på mediaskjermen.
Bibaj hevder at skaden var der før han leide bilen, men Hertz krever full betaling fordi han ikke meldte fra om skaden ved henting. Forbrukerrådet støtter Bibaj og sier at Hertz må bevise at skaden oppstod under hans leieperiode.
Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, ble deler av beløpet refundert. Bibaj har reparert den gamle skjermen for 185 kr.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
3 måneder siden
Kenneth Ringvold opplevde at en søppelbil fra Oslo kommune rygget inn i bilen hans, og forårsaket skader for nesten 100.000 kroner. Til tross for at renovasjonsarbeiderne rapporterte hendelsen, unnlot kommunen å svare på Ringvolds henvendelser i over en måned. Han måtte betale 6000 kroner i egenandel for å få bilen reparert, og måtte låne penger privat. Først etter at TV 2 hjelper deg kontaktet kommunen, ble saken meldt til forsikringsselskapet. Kommunen beklaget manglende oppfølging og Ringvold forventer nå å få tilbakebetalt egenandelen.
4 måneder siden
Christoffer Hellenes kjøpte en ny Nissan Leaf i 2022, men har siden opplevd vedvarende problemer med bilens bomveiassistent, som ikke kan deaktiveres. Til tross for ti verkstedsbesøk og bytte av kjørecomputer, er problemet fortsatt uløst. Hellenes har også opplevd problemer med Bluetooth og DAB-antenne, som ble reparert. Etter å ha kontaktet forbrukerrådet, forsøkte han å heve kjøpet, men bilforhandleren avviste dette og hevdet at det ikke er en feil. Nissan bekrefter at det er en feil og beklager situasjonen, men mener saken er løst etter siste verkstedsbesøk. Forhandleren har ikke kommentert saken.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
2 måneder siden
Familien til Jonas Aarseth Henriksen har fremmet et erstatningskrav på to millioner kroner etter drapet i Nes i Ådal. Bistandsadvokat Marijana Lozic representerer Henriksens mor, far, samboer og søster. Kravet inkluderer oppreisning for de nærmeste etterlatte og erstatning for økonomisk tap. Henriksen drev selskapene Henriksen Solutions AS og Brønnspesialisten AS, som også krever erstatning for skader på eiendeler. Selskapenes advokat Kjersti Fossum Engnæs opplyser at de vil kreve rundt 50.000 kroner for påførte skader på kjøretøy og andre eiendeler.
3 måneder siden
Joakim Pettersen opplevde å måtte betale dobbelt for leie av bil til førerprøven da den første ble avlyst på kort varsel. Dette førte til en debatt om trafikkskolers og Statens vegvesens ansvar ved avlysninger. FrP-representant Erlend Wiborg engasjerte seg i saken, og samferdselsministeren har nå besluttet å innføre en prøveordning med kompensasjon for kandidater som opplever avlysninger grunnet sykdom hos sensor. Ordningen vil gi kompensasjon tilsvarende to kjøretimer og skal innføres i 2025. Statens vegvesen anslår at dette vil koste 1,5 millioner kroner årlig, og foreslår en økning i gebyret for oppkjøring for å dekke kostnaden.
6 dager siden
En mann fra Steinkjer tok parkeringsselskapet Time Park Service til retten etter å ha blitt belastet 15 kroner for å ha parkert åtte minutter for lenge utenfor Amfi Steinkjer sommeren 2023. Mannen mente han bare skulle betale 4,50 kroner, og Oslo tingrett ga ham medhold 11. april 2024. Han fikk tilbakebetalt 10 kroner, men måtte likevel dekke egne sakskostnader. Mannen krevde også 250.000 kroner i erstatning for tort og svie, men fikk ikke medhold i dette. Begge parter bærer sine egne kostnader, noe som gjør at mannen går i minus på saken, ifølge Trønder-Avisa.
6 dager siden
En mann fra Steinkjer tok parkeringsselskapet Time Park Service til retten etter å ha blitt belastet 15 kroner for å ha parkert åtte minutter for lenge utenfor Amfi Steinkjer sommeren 2023. Han mente han bare skulle betale 4,50 kroner og fikk medhold i Oslo tingrett 11. april 2024. Mannen får tilbakebetalt 10 kroner og 50 øre, men går likevel i minus fordi begge parter må dekke sine egne sakskostnader. Han krevde også 250.000 kroner i erstatning for tort og svie, men dette kravet ble avvist i retten.
2 måneder siden
Gunnar Hemming fra Rørvik saksøkte Tesla etter at lakken på hans nye Model Y ble skadet etter kort tids bruk og én vask. Forbrukerklageutvalget ga Hemming medhold, og mente lakken hadde dårligere holdbarhet enn forventet. Tesla avviser dette, hevder skadene skyldes steinsprut, og har saksøkt Hemming. Saken behandles nå i tingretten i Namsos, hvor begge parter har engasjert lakkeksperter. Tesla ønsker ikke å kommentere saken.
4 måneder siden
Aileen Kleppen Vikene kjøpte en bruktbil som angivelig var EU-godkjent, men et brev fra Statens vegvesen avslørte at kontrollen var falsk. Det viste seg at en tidligere ansatt ved verkstedet Techno Classic hadde utført fiktive kontroller. Både Vikene og bilforhandleren Arena Bil og Bilpleie følte seg lurt. Bilforhandleren nektet først å dekke reparasjonene på et verksted i nærheten av Vikenes hjem, og krevde at hun leverte bilen i Drammen. Forbrukerrådet uttalte at kunden ikke skal ha vesentlig ulempe ved reparasjon. Etter at TV2 hjelper deg tok kontakt, godkjente bilforhandleren reparasjon på et lokalt verksted.