Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet.
Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen.
Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
24 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
4 måneder siden
Forbrukerrådet har saksøkt Riverty for å kreve inn ulovlige fakturagebyrer på vegne av flere parkeringsselskaper. Gebyrene overstiger selskapets faktiske kostnader, noe som er i strid med finansavtaleloven. Forbrukerrådet mener gebyrene bør ligge rundt ti kroner. Hvis Forbrukerrådet vinner saken, kan kunder som har betalt for høye gebyrer etter 1. januar 2023 kreve pengene tilbake. Riverty har stanset kjøp av de omstridte fakturaene i påvente av en juridisk avklaring. Forbrukerrådet har tidligere vunnet et lignende gruppesøksmål mot DNB for ulovlige gebyrer.
23 dager siden
Pål Davidsen og hans kone opplevde å bli bøtelagt på Møllendal gravplass under et besøk ved konens besteforeldres grav. Klagen ble først avvist av Vestpark grunnet manglende opplysninger om hvem som kjørte bilen. Etter gjentatte henvendelser ble boten annullert. Davidsen retter kritikk mot Vestparks forretningsmetoder og stiller spørsmål ved Bergen kirkelige fellesråds (BKF) samarbeid med selskapet. Som en konsekvens vil BKF nå gjennomgå sine 17 parkeringsavtaler med Vestpark. Gravplassjef Inghild Hareide Hansen innrømmer at saksbehandlingen kunne vært bedre og varsler en fornyelse av avtalene i løpet av 2025.
2 måneder siden
Nav innrømmer å ha gjort feil i beregningen av uføretrygd for Elisabeth Neset Olsen, og etterbetalte henne 95.911 kroner. Nav rapporterte imidlertid hele beløpet som inntekt for 2022, i stedet for å fordele det over de tre årene det gjaldt. Dette førte til at Olsen overskred inntektsgrensen og fikk et tilbakebetalingskrav på 67.516 kroner. Selv om Nav har endret forskriften for å unngå lignende situasjoner, får ikke Olsen tilbakebetalt pengene. Saken er nå henvist til Trygderetten, og Nav vil ikke kommentere saken ytterligere. Olsen har måttet selge eiendeler og låne penger for å dekke utgiftene.
2 måneder siden
Gårdseier Jon Erlend Vinje krever 50.000 kroner fra prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett for utleie av gressletten der bryllupsteltet sto. Etter flere purringer er beløpet sendt til inkasso. Vinje er skuffet over å måtte bruke tid og krefter på dette etter bryllupet. Tidligere måtte også LYD AS sende en faktura på 700.000 kroner til inkasso før betaling. Prinsessens manager, Carina Scheele Carlsen, opplyser at de går gjennom alle fakturaer for å sikre at de stemmer overens med inngåtte avtaler.
4 måneder siden
Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.
1 måned siden
Lucia Calikova opplevde en stor overraskelse da hun mottok en regning på over 8000 kroner fra Redgo etter å ha trengt bilberging. Calikovas bil kjørte over en kantstein, og hun hadde ikke veihjelpsdekning i forsikringen. Etter at Bergensavisen kontaktet Redgo, ble det funnet flere feil i fakturaen, og beløpet ble redusert til 5947 kroner. Flere konkurrenter mener likevel at den opprinnelige prisen var for høy. NAF anbefaler bileiere å forsikre seg mot slike hendelser.
4 måneder siden
En kunde klaget til DNB Eiendom i Skien etter å ha oppdaget at meglerprovisjonen var dobbelt så høy som forventet. Provisjonen var basert på både salgssum og fellesgjeld, mens oppdragsavtalen var uklar på dette. DNB Eiendom tilbød kunden et «fullt og endelig oppgjør» på 44.650 kroner, men krevde at avtalen skulle være konfidensiell. Kunden aksepterte avtalen, men har senere valgt å dele sin opplevelse. DNB Eiendom hevder at feilen ble raskt rettet opp, og at de ikke benytter taushetsplikt i vanlige avtaler, men i enkelttilfeller eller tvistesaker. De har ikke svart på hvor ofte de inngår slike avtaler.
2 dager siden
Flere boligkjøpere i Oslo krever prisavslag etter at stuen i deres nye leiligheter er betydelig mindre enn oppgitt. Utbyggeren avviser kravet og hevder det kun er snakk om en skrivefeil.