Nyhetssaker

Parkeringsbot skapte debatt: Selskap innrømmer feil

Nettavisen logo

Nettavisen

623 ord

økonomi og næringsliv

2 måneder siden

Jarle var borte i et kvarter – så fikk han sjokkboten: – Helt latterlig

Hovedpunkter

  • Jarle Nilsen fikk parkeringsbot etter to minutter ved Fokus senter.
  • Boten ble gitt for å ha gått til naboeiendommen, selv om han skulle til Rema 1000.
  • Parkeringsselskapet innrømmer feil og sletter boten.
  • Flere har engasjert seg i debatten om parkeringsreglene på stedet.
  • Selskapet bekrefter at man i utgangspunktet ikke kan gjøre andre ærender enn å handle på Rema 1000, men dette ikke er tydelig skiltet.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet5
Anbefaling7

Sammendrag

Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.

Liknende artikler

Reagerer på rekninga etter parkeringa: – Det syntest eg var mykje

TV2 logotv2.no

5 dager siden

Robert reagerer på parkeringsregning: – Syntes gebyret var for høyt

Robert Nyhus reagerer på en parkeringsfaktura fra Onepark, der et gebyr på 59 kroner utgjorde størstedelen av kostnaden for 20 minutters parkering. Han kalte det «grådighet». Forbrukerrådet støtter Nyhus og påpeker at gebyrer ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved fakturering. Riverty, som krever inn betalingen, stoppet videre inndriving av gebyret for Nyhus, men understreker at lovligheten av slike gebyrer ikke er endelig avgjort. Onepark fastholder at 'Pay Later' ikke er et gebyr, men et produkt, og at de er i dialog med Forbrukartilsynet om saken.

Reagerer på parkeringsselskap: – På grensen til kriminelt

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Onepark sendte feil faktura etter bompassering i Trysil

Kevin Sjøthun Nyheim mottok en faktura fra Onepark for en bompassering i Trysil, selv om han befant seg i Balestrand. Onepark forklarte at kameraet hadde problemer med å lese skiltet på en varebil på grunn av snø og slaps, og at de hadde gjettet seg frem til et lignende skiltnummer. Sjøthun Nyheim reagerte sterkt på dette og mente det var en form for svindel. Onepark beklaget feilen og sa at de vanligvis tar tapet når skilt ikke kan leses, men at systemet hadde tolket skiltet feil i dette tilfellet. Selskapet krediterte fakturaen.

Flere parkeringsselskaper kan få høye bøter

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Parkeringsselskaper risikerer millionbøter for gebyr

Forbrukertilsynet anklager parkeringsselskapene Onepark, Apcoa AS og Aimo Park Norway AS for å kreve ulovlig høye fakturagebyr. Tilsynet truer med en samlet tvangsmulkt på 2,5 millioner kroner i uken dersom selskapene ikke endrer praksis. Forbrukerrådet støtter tilsynets vurdering, og viser til at fakturagebyret ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved å sende ut en faktura. Selskapene har fått frist til 20. januar for å svare på kravet. Aimo Park Norway AS sier de vil vurdere saken, mens de to andre selskapene ikke ønsker å kommentere.

Fikk faktura på flere tusen etter å ha parkert på senteret: – Hva i all verden?

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Feilaktige parkeringsgebyrer skaper frustrasjon på Manglerud senter

Kunder ved Manglerud senter har opplevd å få uventede og høye parkeringsfakturaer, noen opp til 6000 kroner, for parkering de ikke har hatt. Feilen skyldes et strømbrudd som har påvirket kameraene i parkeringshuset, noe som har ført til at kunder har blitt registrert for å ha parkert i flere dager. Selv om parkeringsselskapet One Park beklager feilen og har lovet å rette opp i feilaktige belastninger, har hendelsen skapt irritasjon og mistillit blant kundene. Selskapet oppfordrer kunder som har blitt feilaktig belastet til å kontakte kundeservice for refusjon.

Tre parkeringsselskap kan få høge bøter for fakturagebyr

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Parkeringsselskaper kan få millionbøter for fakturagebyr

Forbrukartilsynet har varslet tvangsmulkt på til sammen 2,5 millioner kroner i uken for parkeringsselskapene Onepark, APCOA AS og Aimo Park Norway AS. Tilsynet mener selskapene bryter loven ved å kreve for høye fakturagebyr. Selskapene har fått et «førehandsvarsel om vedtak» og må svare innen 20. januar om de vil endre praksisen sin. Forbrukerrådet støtter tilsynets syn og mener fakturagebyret bør være maksimalt 10 kroner. Selskapene på sin side mener de følger finansavtaleloven, som sier at fakturagebyret ikke kan overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad.

Fikk faktura på fergeturer han aldri har tatt

TV2 logotv2.no

1 måned siden

Mann fikk feilaktig faktura for fergeturer

John Erik Nilsen fra Svolvær mottok en faktura for to fergeturer på strekningen Hareid–Sulesund, et sted han aldri har besøkt. Fakturaen kom fra Skyttel AS på vegne av Fjord 1. Nilsen kontaktet selskapet og fikk vite at feilen skyldtes at en annen bil hadde samme registreringsnummer. Nilsen mener systemet med automatisk registrering ikke er optimalt og oppfordrer andre bileiere til å være obs på feil. Skyttel AS bekrefter at feilavlesninger kan skje ved både automatisk og manuell registrering, men at det ikke er vanlig. Fjord 1 sier at slike feil kan skje med all skiltgjenkjennbar teknologi, men at systemene stadig forbedres.

Advarer: Fikk sjokkvarsel

Dagbladet logodagbladet.no

1 måned siden

Spøkelsesparkering: Bil feilaktig registrert i Rogaland

En bilist i Innlandet mottok et varsel om parkering i Rogaland, selv om bilen hans stod hjemme. Feilen skyldtes at EasyParks kamerasystem feiltolket bilskilt i snøvær. Selskapet innrømmer at slike feil kan skje, men understreker at kundene ikke blir belastet for parkeringer de ikke har utført. Kunder kan selv stoppe feilaktige parkeringer i appen eller kontakte kundeservice for hjelp. EasyPark anbefaler også å holde bilskiltene rene for å unngå feilavlesning.

Varsler milliongebyrer til parkeringsselskaper

VG logovg.no

2 måneder siden

Milliongebyrer varslet til parkeringsselskaper

Forbrukertilsynet har varslet parkeringsselskapene Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway om milliongebyrer for å ha krevd for høye fakturagebyrer. Ifølge den nye finansavtaleloven fra 2023 skal ikke fakturagebyret overstige selskapenes faktiske kostnader. Tilsynet krever at selskapene endrer praksis, og har varslet tvangsmulkter på henholdsvis 1,3 millioner, 950 000 og 250 000 kroner. Selskapene har uttalt at de mener deres praksis er innenfor loven, og vil svare Forbrukertilsynet innen 20. januar. De vil ikke kommentere saken ytterligere før de har gitt sitt tilsvar.

Forbudt

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

27 dager siden

Unngå parkeringsbot: Viktig å huske på i Sverige

Mange nordmenn som kjører i Sverige, går i den klassiske fella å parkere mot kjøreretningen, noe som er tillatt i Norge, men forbudt i Sverige. Dette anses som en grov feilparkering og kan koste 1300 kroner. Svenske myndigheter begrunner forbudet med at feilparkerte biler er vanskeligere å oppdage i mørket og kan føre til farlige situasjoner. Bøter ilagt i utlandet kan tvangsinnkreves over landegrensene gjennom avtaler mellom de nordiske landene, assistert av Statens innkrevingssentral.

Varsler milliongebyr til parkeringsselskaper: Mener de krever for mye

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Milliongebyr varslet til parkeringsselskaper

Forbrukertilsynet har varslet tre parkeringsselskaper om milliongebyrer for å kreve for høye fakturagebyrer. Tilsynet mener at selskapene tar mer betalt for å sende faktura enn det faktisk koster, noe som strider mot den nye finansavtaleloven fra 2023. Loven sier at fakturagebyret ikke kan overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad. De tre selskapene, Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway, har fått varsel om tvangsmulkter på henholdsvis 1.300.000, 950.000 og 250.000 kroner. Selskapene har uttalt at de mener deres praksis er innenfor regelverket og har frist til 20. januar med å svare Forbrukertilsynet.