Butikkjeder rapporterer om en kraftig økning i panting, spesielt der nye automater er installert. En butikk i Stavanger hadde en økning på 29 prosent i 2024.
Norgesgruppen melder om en snittøkning på over 200 prosent i butikker med nye automater, mens Rema 1000 ser en økning på 36 prosent. Kunder opplever pantingen som enklere og raskere med de nye maskinene.
Økte mengder pant fører også til utfordringer, da ansatte finner mye søppel i maskinene. Nasjonale pantetall viser en økende tendens etter en nedgang i 2021.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av beredskapsutstyr i Norge, hvor vanndunker leder an med opptil 1000 prosent salgsøkning hos Clas Ohlson. Biltema rapporterer også om kraftig vekst, spesielt innen vannlagring i sentrale strøk. Denne økningen tilskrives både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps (DSB) oppdaterte anbefalinger om egenberedskap, som tilsier at husholdninger bør ha forsyninger for en uke, samt økende internasjonal uro. Salget av andre beredskapsartikler som gasskjøkken og radioer har også økt betraktelig, og enkelte butikker melder om utsolgte varer.
26 dager siden
Flere butikker opplever økt salg av beredskapsprodukter. Clas Ohlson melder om en tredobling i salget, hvor strømaggregater har økt med 400 prosent sammenlignet med fjoråret. Denne økningen tilskrives Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sine nye anbefalinger for egenberedskap i norske hjem, samt den spente internasjonale situasjonen. Felleskjøpet bekrefter også trenden, og melder om utsolgte beredskapsvarer. Kundene uttrykker både flauhet og bekymring knyttet til egen beredskap.
3 måneder siden
Et gult farevarsel for is har ført til en kraftig økning i salget av brodder over hele landet. Flere butikkjeder, som Clas Ohlson og Coop, melder om en markant salgsøkning, med opptil en tredobling sammenlignet med tidligere uker. Biltema har sett lokale salgsøkninger, spesielt i Østfold og Haugesund. Butikkene forventer at salget vil fortsette å øke. I tillegg til brodder, er det også en økende trend å pigge sine egne sko, samt økt etterspørsel etter strømiddel og ishakker. Butikkene melder om god tilgang på varer, men forventer lokale variasjoner.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og sveiveradioer har økt kraftig i Norge, både lokalt og nasjonalt. En lokal Clas Ohlson-butikk i Sandefjord melder om at de selger ut vanndunker så fort de får dem inn. Clas Ohlson melder om en nasjonal salgsøkning på 80 prosent i beredskapskategorien i 2024, og Biltema melder om en økning på 280 prosent i salget av vanndunker sammenlignet med fjoråret. Myndighetene anbefaler at folk er forberedt på å klare seg selv i en uke på grunn av en urolig verden.
3 måneder siden
Treningssentre i Norge opplever en markant økning i besøk etter nyttår. Sats rapporterer om en økning på 20 prosent i besøk fra desember til januar, og 12 prosent sammenlignet med januar i fjor. Fresh Fitness har sett en økning på over 10 prosent i januar sammenlignet med 2024, og beskriver januar som sin høysesong. Evo har hatt en økning på 23 prosent i besøkende fra desember til januar, og melder om den høyeste treningsfrekvensen noensinne blant sine medlemmer. Alle de tre store treningskjedene melder om økt aktivitet og positiv utvikling.
2 måneder siden
Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
1 dag siden
Antallet konkurser i Norge har økt kraftig. Nye tall viser en markant oppgang i første kvartal 2025.
12 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.