En DinSide-ansatt, Martin Blekkerud, er oppgitt over at Freia har endret limet på Melkerull-innpakningen. Han beskriver hvordan det nye limet gjør det vanskelig å åpne pakken, og at det ødelegger hans årlige juletradisjon med å lage konfekt.
Blekkerud kritiserer Freia for å ha gjort det vanskelig å åpne sjokoladen. Mondelez, som eier Freia, forklarer at de byttet lim for to år siden etter å ha mottatt klager på at rullene åpnet seg for lett i butikk.
De har testet flere limtyper, og det nåværende limet tilfredsstiller kvalitetskravene deres. Freia beklager at enkelte kunder er misfornøyde, men sier de må følge kvalitetsavdelingens krav.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Tine vil ikke endre emballasjen på sine økologiske melkekartonger, til tross for kritikk fra blant andre Katarina Flatland. Flatland mener kartongene er vanskelige å åpne uten saks, og at dette gjør produktet dårligere. Tine hevder at de ikke har mottatt tilbakemeldinger fra kunder om at dette er et problem, og at de innførte den klassiske åpningen for å redusere klimaavtrykket. De vil beholde skrukorken på vanlig melk, da forbrukerne ønsker dette.
2 måneder siden
Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger. Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet. Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.
2 måneder siden
Rema 1000 fikk kritikk for å selge en 6-pakning Kvikk Lunsj dyrere enn seks enkeltstående sjokolader. Kunder reagerte negativt på det de oppfattet som et 'kvantumstillegg'. En dagligvareekspert påpekte at slike feilprisinger kan skade kjedens troverdighet. Etter å ha blitt konfrontert av TV 2, justerte Rema 1000 prisen og forklarte at det skyldtes en automatisk justering for å matche konkurrentenes kampanjepriser på enkeltsjokolader.
3 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
3 måneder siden
Katarina Flatland uttrykker frustrasjon over Tines økologiske lettmelk uten plastkork, og beskriver den som upraktisk. Hun måtte bruke saks for å åpne kartongen, og sier hun vil bytte til Rørosmjølk som har skrukork. Flatland støtter reduksjon av plast, men mener det ikke må gå på bekostning av brukervennlighet. Tine fjernet korken for å redusere klimaavtrykket, og lanserte den nye kartongen i 2020. De er spent på hvordan den har blitt mottatt.
1 måned siden
Brukere har reagert på en endret, kornete konsistens i Decubal leppepomade, noe som har skapt forvirring. Produsenten, Karo Healthcare, avviser at formelen er endret, men bekrefter nytt design. De forklarer at temperatursvingninger, spesielt kulde, kan påvirke konsistensen. Selv om dette ikke utgjør noen helserisiko, oppfordres kunder som opplever problemet til å returnere produktet til apoteket.
4 måneder siden
Tine opplever problemer med å levere nok julegrøt på grunn av økt etterspørsel og priskrig i butikkene. Til tross for en daglig produksjon på opptil 80 000 beger, klarer ikke meieriet på Tretten å holde tritt med etterspørselen. Priskrigen har presset prisene ned til under 3 kroner per beger, noe som har ført til tomme hyller i flere butikker. Tine er kritisk til priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet, som de anser som et kvalitetsprodukt med en god normalpris.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
3 måneder siden
Freia bekrefter at Non Stop-posene har blitt mindre, fra 180 til 150 gram. Selskapet Mondelez forklarer at dette skyldes de høye kiloprisene på kakao og kakaosmør. De understreker at de ikke ønsker å gå på akkord med kvaliteten ved å redusere innholdet av kvalitetsråvarer. Prisen i butikkene vil fortsatt være opp til de enkelte kjedene. Rema 1000 bekrefter at de har mottatt den nye posen, og forklarer at økte innkjøpspriser fører til høyere priser i butikk. Sjokoladeindustrien opplever et prissjokk på grunn av tørke og sykdom på kakaotrær i Vest-Afrika.
2 måneder siden
Avisen Rjukan Arbeiderblad (RA) melder om at marsipanen mangler i Twist-poser over hele landet. Mondelez' kommunikasjonsavdeling bekrefter at dette skyldes produksjonsutfordringer, men lover at marsipanen vil komme tilbake. Som kompensasjon fylles posene med flere av de andre sjokoladebitene. RA omtalte først saken etter å ha oppdaget at biten manglet i deres lokale. Twist ble lansert av Freia i 1957 etter en forespørsel fra Ethiopian Airlines, som ønsket en sjokolade i små porsjonsposer.