Et Widerøe-fly fra Svolvær til Bodø ble forsinket etter at en gruppe asiatiske turister lagde bråk om bord. Uenigheten startet da noen av turistene ikke rakk innsjekkingen og ble nektet å ta med bagasjen.
Dette førte til høylytte protester og filming av kabinpersonalet. En av turistene nektet å legge bort kameraet, og kapteinen valgte å be alle passasjerene forlate flyet.
De bråkete passasjerene ble nektet ombordstigning, og flyet kunne deretter ta av med forsinkelse. Politiet ble tilkalt, men situasjonen løste seg uten deres innblanding.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Pål Bakke og en kameratgjeng fra Ålesund skulle på den årlige Kiel-turen. Ved innsjekk på Vigra flyplass ble Bakke og fem andre passasjerer nektet ombordstigning på flyet til Oslo, som skulle mellomlande i Kristiansund. Dette til tross for at det var ledige plasser ombord. De tre andre kompisene fikk reise, men er frustrerte over hendelsen. Bakke måtte dra hjem med kofferten, mens kompisene er på vei til Kiel. SAS har ikke gitt noen forklaring på hvorfor passasjerene ble nektet ombordstigning.
3 måneder siden
Et fly på vei fra Istanbul til Oslo måtte lande i Budapest etter at en passasjer oppførte seg sjikanerende og upassende. Passasjeren skal ha tatt kabinansatte på rumpa og forsøkt å beføle dem, og nektet å rette seg etter advarsler fra besetningen. Dette førte til at flyet måtte lande i Budapest, der politiet ventet for å fjerne den aktuelle passasjeren. Hendelsen har ført til betydelige forsinkelser for de andre passasjerene, og mange har mistet sine videre flyforbindelser.
2 måneder siden
Rune Aanderaa ble nektet å fly med Widerøe etter å ha drukket en pils på flyplassen i Kristiansund. Aanderaa mener han ble urettmessig behandlet og hevder at kabinpersonalet trakasserte ham. Widerøe hevder at Aanderaa ble bortvist grunnet aggressiv oppførsel under ombordstigning, ikke på grunn av alkoholinntak. Politiet ble tilkalt og foretok en promilletest som viste 0,34 i promille. Aanderaa har engasjert advokat og klaget til flyselskapet. En kollega som var til stede bekrefter Aanderaas versjon av hendelsen.
20 dager siden
En mann i 60-årene ble bortvist fra Tromsø lufthavn etter å ha mistet flyet sitt grunnet en forsinkelse. Mannen lot sin frustrasjon gå utover de ansatte, og politiet ble tilkalt. Etter å ha vært verbalt ufin, ble han bortvist fra flyplassen frem til neste morgen.
4 måneder siden
Pål Bakke ble nektet ombordstigning på et SAS-fly fra Ålesund til Oslo, til tross for å ha en billett. Han skulle på guttetur til Kiel, men ble stoppet ved gaten og fikk beskjed om at han hadde en standby-billett. Dette skjedde selv om kompisene hans, som kom seg om bord, rapporterte om flere ledige seter. Bakke mottok kompensasjon og taxi hjem, men er skuffet over manglende forklaring fra SAS. Flyet hadde også en mellomlanding i Kristiansund, og det var fortsatt ledige seter etter dette. SAS har bekreftet å ha mottatt en henvendelse fra TV 2 om saken, men har foreløpig ikke gitt noen kommentar.
1 måned siden
Etter køkaoset på Gardermoen, der passasjerer mistet fly, vil ikke Avinor gi refusjon, og viser til flyselskapene. Forbrukerrådet påpeker at passasjerene kan havne i en vanskelig situasjon, da det ikke finnes en «flyplassansvarslov». Rådet mener likevel Avinor bør ta ansvar for utgiftene. Norwegian tilbød ombooking, mens SAS råder passasjerer med krav om å kontakte Avinor. Avinor begrunner avslaget med en umeldt kontroll og understreker at flyselskapene er ansvarlige for passasjerenes reiser.
1 måned siden
Et United Airlines-fly på vei fra Los Angeles til Shanghai måtte returnere etter to timer fordi piloten hadde glemt passet sitt. Flyet, med 257 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer, ble omdirigert til San Francisco. En passasjer fortalte at piloten var tydelig frustrert over situasjonen. Flyselskapet bekreftet hendelsen og ordnet et nytt mannskap. Passasjerene fikk kompensasjon, men mange var likevel opprørte. Hendelsen førte også til forsinkelser for et fly i motsatt retning. En luftfartsekspert beskriver hendelsen som pinlig og uakseptabel for et selskap som United Airlines.
4 måneder siden
Mange nordmenn ble strandet på flyplassen i Las Palmas etter at flyplassen fikk problemer med internettilkoblingen. Reisende opplevde lange køer og mangel på informasjon. TUI-passasjerer ventet i åtte timer før de fikk tilbud om hotell. Flyet, operert av Norwegian, måtte til slutt dra uten alle passasjerene for å overholde besetningens hviletidsbestemmelser. TUI beklager situasjonen og jobber med å finne hjemreiser for de berørte, noen via København. Passasjerene vil få informasjon så snart løsninger er klare.
4 måneder siden
En teknisk feil på flyplassen i Las Palmas førte til at flere Norwegian-passasjerer ikke fikk sjekket inn og ble etterlatt. Også andre flyselskaper, som SAS, opplevde problemer. En tipser melder om kaos ved innsjekkingen, mens Amedia-direktør Erik Sønstelie beskriver manglende informasjon og manuell innsjekk med kulepenn og papir. Flypersonalet måtte i tillegg avvise passasjerer på grunn av overbooking, noe som forverret situasjonen for de reisende.
16 dager siden
Avinor avviser ansvar for køkaoset som oppstod på Oslo lufthavn den 13. mars, og som førte til at rundt 80 passasjerer har krevd erstatning. Årsaken var et uanmeldt tilsyn som skapte lange sikkerhetskøer. Avinor viser til at flysikkerhet prioriteres og at de ikke kan bemanne opp på kort varsel ved slike tilsyn. De ber passasjerer som har lidt tap om å kontakte flyselskapet sitt. En av de berørte passasjerene har tatt saken videre til Transportklagenemnda etter å ha fått avslag på erstatningskravet.