Rederiforbundet og Danmarks statsminister uttrykker bekymring for den kraftige veksten i Russlands skyggeflåte av tankskip. Denne flåten, som består av eldre og uforsikrede skip med uklar eierstruktur, opererer for å omgå sanksjoner og frakter olje og gass globalt.
Veksten i skyggeflåten antas å være en konsekvens av sanksjonene mot Russland, og den øker risikoen for ulykker og miljøskader. Flere av skipene har operert i nærheten av norske farvann.
Rederiforbundet oppfordrer til en gjennomgang av sanksjonene for å unngå utilsiktede konsekvenser, mens Danmark vurderer tiltak som kontroll av forsikringspapirer for å håndtere flåten.
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.
3 måneder siden
Rederiforbundet uttrykker bekymring over den kraftige veksten i Russlands skyggeflåte av tankskip siden krigen i Ukraina. Flåten består av skip med uklar eierstruktur og dårligere standard, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. Rederiforbundet mener at sanksjonene mot Russland har bidratt til denne utviklingen og frykter en todeling av skipsfarten. De oppfordrer til en gjennomgang av sanksjonene for å unngå utilsiktede konsekvenser, samtidig som de understreker at de støtter sanksjonene.
3 måneder siden
Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, har uttrykt bekymring for Russlands skyggeflåte i Østersjøen. Denne flåten består av eldre og uforsikrede tankskip som seiler under andre flagg for å omgå sanksjoner. Skyggeflåten frakter olje og gass globalt og har vokst betydelig det siste året. Danmark vurderer nå tiltak, inkludert kontroll av forsikringspapirer, for å håndtere flåten. Flere russiske skip har også operert nær norske farvann, og Norges Rederiforbund har advart mot de potensielle miljø- og sikkerhetsrisikoene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Rederiforbundet advarer om en alvorlig miljøtrussel fra en voksende russisk skyggeflåte av tankskip som opererer langs norskekysten. Skipene, ofte i dårlig stand og uten forsikring, utgjør en betydelig risiko for miljøet og sikkerheten til andre skip. Minst fem skip fra denne flåten har passert Nordkapp den siste måneden, inkludert tankskipet 'Sirius' som frakter diesel. Skyggeflåten, som nå utgjør 20 prosent av verdens tankskip, opererer ofte utenfor internasjonale kvalitets- og kontrollsystemer. Norges Rederiforbund krever at EU og Norge innfører sanksjoner, etter at USA har gjort det.
3 måneder siden
Rederiforbundet uttrykker bekymring over den kraftige veksten i Russlands skyggeflåte av tankskip siden krigen i Ukraina. Flåten består av skip med uklar eierstruktur og dårligere standard, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. Rederiforbundet mener at sanksjonene mot Russland har bidratt til denne utviklingen og frykter en todeling av skipsfarten. De oppfordrer til en gjennomgang av sanksjonene for å unngå utilsiktede konsekvenser, samtidig som de understreker at de støtter sanksjonene.
3 måneder siden
Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, har uttrykt bekymring for Russlands skyggeflåte i Østersjøen. Denne flåten består av eldre og uforsikrede tankskip som seiler under andre flagg for å omgå sanksjoner. Skyggeflåten frakter olje og gass globalt og har vokst betydelig det siste året. Danmark vurderer nå tiltak, inkludert kontroll av forsikringspapirer, for å håndtere flåten. Flere russiske skip har også operert nær norske farvann, og Norges Rederiforbund har advart mot de potensielle miljø- og sikkerhetsrisikoene.
24 dager siden
Oljeskadefondet slår alarm om sikkerheten til oljetankere etter avsløringer om falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Skip uten forsikring opererer i strid med internasjonale konvensjoner, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. En hendelse i Svartehavet, hvor tankskipet «Volgoneft 212» havarerte og forårsaket oljesøl, illustrerer faren. Sanksjonseksperter oppfordrer det internasjonale samfunnet til å holde Russland ansvarlig og sikre overholdelse av sjøsikkerhetsstandarder, da slike forsikringssvindler undergraver viktige konvensjoner.
3 måneder siden
Nato intensiverer overvåkningen av den såkalte «skyggeflåten» i Østersjøen, etter bekymring for sabotasje og destabilisering. Et skip fra denne flåten sirklet nylig over en gassrørledning, og et annet er arrestert for sabotasje av undersjøiske kabler. «Skyggeflåten» består av rundt 800 skip som frakter russisk olje utenfor det vanlige forsikringssystemet, noe som skaper bekymring for sikkerhet og miljø. Nato svarer med økt tilstedeværelse av fregatter, overvåkningsfly og droner i området.
1 måned siden
Et norsk selskap, Ro Marine, etterforskes for å ha utstedt falske forsikringspapirer brukt av skip i den russiske skyggeflåten. Selskapet mangler tillatelse fra Finanstilsynet, men har likevel forsikret over 250 skip, hvorav mange er knyttet til skyggeflåten og sanksjonert av EU, Storbritannia og USA. Fire personer er siktet i saken. Kontroller i Østersjøen, utført av Nato-land, har blitt lurt av de falske dokumentene, noe som undergraver sikkerheten og øker risikoen for miljøkatastrofer. Eksperter frykter at dette underminerer hele systemet for internasjonal skipsfart, og at selskapet utnytter legitimiteten som Norge gir i internasjonal skipsfart.
4 måneder siden
Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten. Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
3 måneder siden
Nato øker sin tilstedeværelse i Østersjøen som svar på bekymringer om sabotasje mot kritisk infrastruktur og aktiviteten til en stor russisk skyggeflåte. Alliansen oppretter et nytt Baltisk senter for informasjonsdeling og utplasserer fregatter og patruljefly. Dette skjer etter at flere kabler i Østersjøen har blitt kuttet, noe som tilskrives Russland. Det er også stor bekymring knyttet til den russiske skyggeflåten av oljetankskip som frakter olje gjennom Østersjøen. Nato vurderer å innføre ytterligere sanksjoner mot denne flåten, som anslås å bestå av mellom 500 og 1000 skip.
4 måneder siden
Flere russiske oljetankere har vært involvert i ulykker i Svartehavet, noe som har ført til oljeutslipp og en potensiell miljøkatastrofe. To skip sank, mens et tredje sendte ut nødsignal. Ulykkene har ført til at flere land, inkludert Finland, krever forsikringsbevis fra skip i den russiske 'skyggeflåten', som frakter olje i strid med vestlige sanksjoner. EU har også innført nye sanksjoner rettet mot denne flåten. De involverte skipene var gamle 'elveløpere' fra sovjettiden, og det rapporteres at GPS-funksjonen var slått av. Det er erklært unntakstilstand i de berørte områdene, og minst en person har omkommet.
2 måneder siden
Krigsforsker Kåre Dahl Martinsen retter kritikk mot milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn for salg av tankskip som havnet i Russlands skyggeflåte. Martinsen mener profitt har veid tyngre enn å unngå å finansiere Russlands krigføring. En NRK-avsløring viser at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere med tilknytning til skyggeflåten. Rederiforbundet uttrykker bekymring for utviklingen, da denne flåten representerer en trussel mot miljøet og den regulerte skipsfarten. Advokater som bistår ved salg kan bli erstatningsansvarlige ved uaktsom rådgivning, og en sikkerhetsrådgiver påpeker at Russland utnytter smutthull i norske virksomheters regelverk.