NHO har kontaktet Forbrukertilsynet angående bekymringer knyttet til Googles «Automated Discounts» (GAD), etter henvendelser fra flere medlemsbedrifter. Disse bedriftene frykter at GAD kan føre til villedende priser og dermed vridning av konkurransen.
GAD skaper prisforskjeller avhengig av om kunden kommer direkte til nettbutikken eller via en Google-annonse. NHO ber tilsynet om en rask vurdering av om GAD er i strid med markedsføringsloven, spesielt med tanke på kravet om at førpriser skal reflektere den laveste prisen de siste 30 dagene.
Forbrukertilsynet har saken til vurdering og forventer å gi et svar i løpet av uken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Gründer Per Skøien advarer om at Googles nye prisverktøy, Google Automated Discounts (GAD), kan føre til et konkursras blant små og mellomstore nettbutikker. Verktøyet, som bruker AI for dynamisk prising, kan gi lavere priser for forbrukerne, men Skøien frykter at det på sikt vil redusere konkurransen og føre til høyere priser. Blivakker anslår allerede et betydelig omsetningstap som følge av GAD. Forbrukertilsynet vurderer nå lovligheten av tjenesten, og hele netthandelsbransjen venter spent på utfallet. Skøien oppfordrer norske myndigheter til å gripe inn for å beskytte små og mellomstore aktører.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Googles nye verktøy «Automated Discounts» (GAD), som tillater nettbutikker å tilby ulike priser basert på markedsovervåking og kundenes atferd. Dette fører til prisforskjeller for samme produkt, avhengig av om kunden kommer via Google-annonse eller direkte. Høyskolelektor Karl Philip Lund mener dette kan endre netthandelen og straffe lojale kunder. Virke advarer mot svekket tillit, mens Forbrukertilsynet undersøker påvirkningen på førpris-regler. Lyko bruker verktøyet, ser risiko for økt Google-makt, men finner det vanskelig å unngå.
1 måned siden
Blivakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal advarer mot Googles nye prisverktøy, som gir konkurrenter mulighet til å tilby kunder lavere priser via Google-annonser. Brandsdal anslår at Blivakker har tapt 150–200 millioner kroner på dette. Han frykter at verktøyet kan bryte med markedsføringsreglene og avventer en juridisk avklaring fra Forbrukertilsynet. Konkurrenten Lyko mener Google-prisene kan regnes som individuell prissetting. Blivakker har kuttet priser for å matche konkurrentene, men mener dette ikke er en bærekraftig løsning.
1 måned siden
Forbrukertilsynet har konkludert med at nettbutikker som benytter Google Automated Discounts, bryter prisreglene. Direktør Bente Øverli uttaler at dette kan føre til økonomiske reaksjoner fra tilsynet.
1 måned siden
Forbrukerrådet reagerer på at Circle K Lilleaker over tid har hatt et tilbud med halv pris på vafler og pølser. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at salg som varer mer enn et par uker kan gi et feilaktig inntrykk av prisfordelen. Circle K sentralt, ved Kjetil Foyn, opplyser at den aktuelle stasjonen er selvstendig, men at de vil gjennomgå rutinene sine for å sikre at regelverket følges. Iversen forklarer at unntak finnes, som tidsbegrensede tilbud eller rabatter knyttet til kundeklubb, og foreslår at bensinstasjonen heller markedsfører seg med «alltid lave priser».
22 dager siden
Konkurransetilsynet vurderer å tillate en prisportal for dagligvarer som viser historiske priser, men er skeptisk til sanntidsinformasjon, da de frykter dette vil redusere konkurransen mellom kjedene. Uten prisgjennomsiktighet er det vanskelig for forbrukere å sammenligne priser og vurdere tilbud. Konkurransetilsynet mener konkurransen i dagligvarebransjen er for svak og ønsker flere aktører på markedet, samt at tollvernet endres. Forbrukerrådet synes tilsynets signaler er interessante og ser potensiale i en slik løsning.
1 måned siden
Forbrukerrådet advarer om at dagligvarekjeders økende bruk av egne merkevarer (EMV) i frysedisken kan føre til dårligere konkurranse og færre valgmuligheter for kundene. En sjekk av Nettavisen viser at Rema 1000 har en EMV-andel på over 90% for fryste grønnsaker. Forbrukerrådet frykter at dette kan føre til et EMV-monopol, selv om EMV i utgangspunktet kan bidra til å presse priser. De påpeker at dagligvarekjedenes kontroll over grossister og transport forsterker problemet. Rema 1000 og Kiwi forsvarer sine strategier med at EMV gir lavere kostnader og et bredere utvalg, men Forbrukerrådet oppfordrer Konkurransetilsynet til å undersøke utviklingen.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
8 dager siden
Regjeringens forslag om en fast strømpris på 40 øre per kilowattime, kalt Norgespris, møter kritikk fra NHO og flere høringsinstanser. De frykter at ordningen vil føre til dyrere strøm for næringslivet, som ikke omfattes av prisen, og dermed øke kostnadene for bedrifter. NHO-sjef Ole Erik Almlid mener Norgespris er feil svar og understreker behovet for mer kraftproduksjon og energieffektivisering i Norge. Konkurransetilsynet deler denne bekymringen og påpeker at økt forbruk blant husholdningene kan presse opp prisene for næringslivet. Statssekretær Elisabeth Sæther i Energidepartementet mener derimot at Norgespris vil redusere utryggheten blant husholdningene og at tiltaket har begrenset effekt på markedet. Samtidig viser en NVE-rapport at kraftproduksjonen vil øke lite fram mot 2029, noe som bekymrer NHO med tanke på industriens behov og klimamål. Flere aktører etterlyser bedre utredning av konsekvensene av Norgespris, som ifølge forskere og næringsliv kan skape nye utfordringer for krafttilgangen og næringslivet.
3 måneder siden
NHO uttrykker bekymring for konsekvensene av Donald Trumps handelspolitikk og en potensiell handelskrig mellom USA, Kina og EU. De frykter at Norge kan bli utestengt fra viktige handelsavtaler og at norske varer kan bli utkonkurrert. NHO mener løsningen er tettere samarbeid med EU og en styrking av EØS-avtalen. De peker på at mange norske bedrifter ønsker tettere bånd til EU, og at regjeringen må implementere EU-direktiver raskere. NHO ser også et potensial i et EU-medlemskap på lang sikt, men fokuserer nå på å utnytte EØS-avtalen best mulig. Flere bedrifter opplever at viktige EU-programmer faller utenfor EØS-avtalen, noe som skaper utfordringer for norsk næringsliv.