Artikkelen omhandler Googles nye verktøy «Automated Discounts» (GAD), som tillater nettbutikker å tilby ulike priser basert på markedsovervåking og kundenes atferd. Dette fører til prisforskjeller for samme produkt, avhengig av om kunden kommer via Google-annonse eller direkte.
Høyskolelektor Karl Philip Lund mener dette kan endre netthandelen og straffe lojale kunder. Virke advarer mot svekket tillit, mens Forbrukertilsynet undersøker påvirkningen på førpris-regler.
Lyko bruker verktøyet, ser risiko for økt Google-makt, men finner det vanskelig å unngå.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Gründer Per Skøien advarer om at Googles nye prisverktøy, Google Automated Discounts (GAD), kan føre til et konkursras blant små og mellomstore nettbutikker. Verktøyet, som bruker AI for dynamisk prising, kan gi lavere priser for forbrukerne, men Skøien frykter at det på sikt vil redusere konkurransen og føre til høyere priser. Blivakker anslår allerede et betydelig omsetningstap som følge av GAD. Forbrukertilsynet vurderer nå lovligheten av tjenesten, og hele netthandelsbransjen venter spent på utfallet. Skøien oppfordrer norske myndigheter til å gripe inn for å beskytte små og mellomstore aktører.
1 måned siden
Blivakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal advarer mot Googles nye prisverktøy, som gir konkurrenter mulighet til å tilby kunder lavere priser via Google-annonser. Brandsdal anslår at Blivakker har tapt 150–200 millioner kroner på dette. Han frykter at verktøyet kan bryte med markedsføringsreglene og avventer en juridisk avklaring fra Forbrukertilsynet. Konkurrenten Lyko mener Google-prisene kan regnes som individuell prissetting. Blivakker har kuttet priser for å matche konkurrentene, men mener dette ikke er en bærekraftig løsning.
1 måned siden
Forbrukertilsynet har konkludert med at nettbutikker som benytter Google Automated Discounts, bryter prisreglene. Direktør Bente Øverli uttaler at dette kan føre til økonomiske reaksjoner fra tilsynet.
1 måned siden
NHO har kontaktet Forbrukertilsynet angående bekymringer knyttet til Googles «Automated Discounts» (GAD), etter henvendelser fra flere medlemsbedrifter. Disse bedriftene frykter at GAD kan føre til villedende priser og dermed vridning av konkurransen. GAD skaper prisforskjeller avhengig av om kunden kommer direkte til nettbutikken eller via en Google-annonse. NHO ber tilsynet om en rask vurdering av om GAD er i strid med markedsføringsloven, spesielt med tanke på kravet om at førpriser skal reflektere den laveste prisen de siste 30 dagene. Forbrukertilsynet har saken til vurdering og forventer å gi et svar i løpet av uken.
1 måned siden
Artikkelen viser hvordan nettbutikker opererer med ulike priser avhengig av om kunden kommer via Prisjakt eller direkte. E24 har funnet prisforskjeller på kontaktlinser hos Lenson og Lensit. Privatøkonom Endre Jo Reite mener dette favoriserer ressurssterke kunder med digital kompetanse, mens andre taper. Prisjakt er kritisk til praksisen og oppfordrer nettbutikkene til å tilby den laveste prisen til alle. Mister Spex, som eier Lensit, bekrefter bruk av dynamisk prising og kanalspesifikke kampanjer, men avviser at det er et forsøk på å manipulere statistikk.
22 dager siden
Konkurransetilsynet vurderer å tillate en prisportal for dagligvarer som viser historiske priser, men er skeptisk til sanntidsinformasjon, da de frykter dette vil redusere konkurransen mellom kjedene. Uten prisgjennomsiktighet er det vanskelig for forbrukere å sammenligne priser og vurdere tilbud. Konkurransetilsynet mener konkurransen i dagligvarebransjen er for svak og ønsker flere aktører på markedet, samt at tollvernet endres. Forbrukerrådet synes tilsynets signaler er interessante og ser potensiale i en slik løsning.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.
3 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
1 måned siden
Mester Grønn-sjef Erling J. Ølstad er kritisk til Postens avtale med den kinesiske nettgiganten Temu. Han mener avtalen gir Temu konkurransefordeler og truer tradisjonelle butikker, spesielt i distriktene, på grunn av forskjeller i fraktavgifter, husleie og toll. Ølstad frykter at mange butikker må legge ned. Posten forsvarer avtalen med at de er en av flere aktører som håndterer pakker fra Temu, og at nordmenns handlevaner er i endring. De understreker at avtalen er kommersiell og ikke påvirker deres tjenestetilbud. Posten fremhever også at de har fokus på bærekraftig transport.