Ferske tall fra landets største kinokjeder viser at flere nordmenn velger å gå på kino alene, til tross for at det totale kinobesøket har gått ned. Hos Odeon Kino har enkeltbillettsalget økt fra 5 prosent i 2019 til 17 prosent i 2025, mens Nordisk Film Kino har sett en økning fra 6,9 prosent i 2022 til 10,2 prosent i 2025.
Trendanalytikere og sosialantropologer mener det har blitt mer akseptert og trendy å gjøre ting alene, blant annet på grunn av økt synlighet i sosiale medier. Psykologer oppfordrer til å utfordre seg selv ved å gjøre aktiviteter alene, da det kan styrke mental helse og redusere frykt for ensomhet.
Flere opplever alenetid som positivt og frigjørende, og det har blitt en økende sosial trend i Norge.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Treningssentre i Norge rapporterer om en betydelig økning i besøk og nye medlemmer ved inngangen til 2025, med en økning på 10-15% sammenlignet med fjoråret. Styrketrening og løping er populære aktiviteter, men det er også en økende interesse for trening som fokuserer på mental helse, som meditasjon og yoga. Mange søker personlig trening for å få hjelp med å etablere gode treningsvaner og for å sikre at de holder ut over januar. Personlige trenere understreker viktigheten av å sette realistiske mål og unngå å starte for hardt, da dette kan føre til at man gir opp. Det er også en økende bevissthet rundt viktigheten av å balansere fysisk og mental helse for varige resultater.
2 måneder siden
Nye tall fra SSB viser at antall leietakere i Norge har passert én million i 2024, en økning på 130.000 siden 2015. Leieandelen har økt i de fleste aldersgrupper, særlig blant unge. Andelen leietakere er mer enn dobbelt så høy blant innvandrere sammenlignet med den øvrige befolkningen. Økningen i leieandel henger sammen med at husholdningene blir mindre og at flere bor alene, ifølge SSB.
3 måneder siden
Treningssentre i Norge opplever en markant økning i besøk etter nyttår. Sats rapporterer om en økning på 20 prosent i besøk fra desember til januar, og 12 prosent sammenlignet med januar i fjor. Fresh Fitness har sett en økning på over 10 prosent i januar sammenlignet med 2024, og beskriver januar som sin høysesong. Evo har hatt en økning på 23 prosent i besøkende fra desember til januar, og melder om den høyeste treningsfrekvensen noensinne blant sine medlemmer. Alle de tre store treningskjedene melder om økt aktivitet og positiv utvikling.
4 måneder siden
En ny trend blant unge viser et ønske om å redusere mobilbruk, drevet av en følelse av avhengighet og et ønske om mer tilstedeværelse. Forskning viser at mange opplever varsler fra sosiale medier som invaderende og at de går glipp av hverdagsglede ved å være for mye på skjerm. Samtidig øker den sosiale aksepten for å logge av, noe som gjør det lettere å redusere skjermtid. Psykologer understreker viktigheten av å være til stede i øyeblikket og oppfordrer til å reflektere over hvordan man ønsker å bruke tiden, spesielt i sosiale sammenhenger. Ensomhet blant unge knyttes også til skjermbruk, og det oppfordres til å se opp og rundt seg for å skape kontakt med andre.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser økt optimisme rundt nordmenns personlige økonomi for 2025. Sammenlignet med fjoråret, er det en markant økning i andelen som forventer bedre økonomi, mens færre frykter en forverring. Spesielt aldersgruppen 25-45 år er positive, mens de yngre er mer bekymret. Undersøkelsen indikerer også en sterk tro på boligprisvekst, særlig i Oslo, samt en økende sparevilje. Forventninger om lavere inflasjon, gode lønnsoppgjør og lavere rente bidrar til optimismen. Likevel er det fortsatt en del som sliter økonomisk.
3 måneder siden
Stadig flere nordmenn deltar i isbading, og arrangementer på Fløyen i Bergen er svært populære. Deltakere rapporterer om positive effekter som bedre humør og søvn, selv om forskningen på de helsemessige fordelene er begrenset. Fastlege Didrik Espeland forsker på isbading og ser potensielle fordeler for mental helse, men advarer mot å bade alene eller ved visse helseproblemer. Isbading beskrives som en sosial aktivitet som gir en følelse av mestring og glede, og deltakerne opplever det som en positiv opplevelse.
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende trenden med å ta en alkoholfri måned, spesielt i januar, ofte kalt «hvit januar». En undersøkelse viser at 11 prosent planlegger dette i 2025, med hovedmotivasjon om bedre helse. Artikkelen fremhever de positive effektene av å avstå fra alkohol, som bedre søvn, økt energi og lavere blodtrykk. Samtidig belyses det sosiale aspektet, der mange opplever drikkepress og ubehag ved å takke nei. Det oppfordres til å støtte de som velger alkoholfritt, og viktigheten av en inkluderende drikkekultur understrekes. Økt salg av alkoholfri drikke, særlig blant unge, viser en positiv utvikling.
8 timer siden
En ny rapport viser at netthandelen øker kraftig i Norge. Spesielt eldre handler nå langt mer på nett enn tidligere.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til ultraløping blant unge, med fokus på profiler som Mia Walsøe Lehn og Synne Myhre som deler sine løp på sosiale medier. Disse utøverne inspirerer andre til å prøve seg på lange distanser, og de bruker mye tid på trening. Medisinprofessor Jan Helgerud påpeker at ultraløp ikke er den mest effektive måten å oppnå helsegevinster, men anerkjenner at trening generelt er bra. Interessen for ultraløp har økt betydelig, med en 35% økning i antall startende i år sammenlignet med i fjor. Flere ultraløp selger ut startplassene raskt, som Bislett24 som solgte ut på 13 minutter.