Frp og Sp ønsker å fjerne flypassasjeravgiften i Norge, inspirert av Sveriges beslutning om å avskaffe den samme avgiften. Begge partiene mener avgiften er skadelig og uten miljøeffekt.
Frp fremhever at den rammer distriktene og er en ren inntektskilde for staten. Arbeiderpartiet kritiserer Frp for å ha støttet innføringen av avgiften tidligere.
NHO Luftfart støtter fjerningen og mener den er feilslått miljø- og skattepolitikk. Flypassasjeravgiften i Norge er for tiden 60 kroner for innenlandsreiser og 342 kroner for utenlandsreiser.
2 måneder siden
Frp og Sp har gått sammen om å fjerne flypassasjeravgiften før valget til høsten. Begge partiene var med på å innføre avgiften, men mener nå at den er for høy og uten miljøeffekt. Sverige fjerner også avgiften fra 1. juli. Avgiften ble innført i 2016, men ble satt på pause under pandemien før den ble gjeninnført i 2022. I dag er avgiften 60 kroner for innenlandsreiser og 342 kroner for utenlandsreiser. MDG og Venstre ønsker å øke avgiften.
2 måneder siden
Sverige avskaffer flypassasjeravgiften, noe som fører til at Frp og Sp ønsker å fjerne den samme avgiften i Norge. Frp mener avgiften er en ren inntekt for staten og at den rammer distriktene, spesielt i Nord-Norge. Sp har tidligere signalisert at de ønsker å fjerne avgiften. Arbeiderpartiet kritiserer Frp for å være utroverdige, siden de selv var med på å innføre avgiften. NHO Luftfart støtter fjerningen og mener avgiften er feilslått miljø- og skattepolitikk, og at den ikke legger til rette for reduserte klimagassutslipp.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Sverige avskaffer flypassasjeravgiften, noe som fører til at Frp og Sp ønsker å fjerne den samme avgiften i Norge. Frp mener avgiften er en ren inntekt for staten og at den rammer distriktene, spesielt i Nord-Norge. Sp har tidligere signalisert at de ønsker å fjerne avgiften. Arbeiderpartiet kritiserer Frp for å være utroverdige, siden de selv var med på å innføre avgiften. NHO Luftfart støtter fjerningen og mener avgiften er feilslått miljø- og skattepolitikk, og at den ikke legger til rette for reduserte klimagassutslipp.
3 måneder siden
Senterpartiet foreslår å fjerne flypassasjeravgiften i sitt nye partiprogram, da de mener den er en belastning for både bransjen og passasjerer. NHO Luftfart støtter forslaget og mener avgiften er feil både skatte- og miljømessig. Samtidig er Avinor i en økonomisk krise, og det er bekymring for at en fjerning av flypassasjeravgiften kan føre til økte flyplassavgifter. Frp har også foreslått å fjerne avgiften, mens Venstre og MDG ønsker å øke den. Senterpartiets forslag kommer fra Nordland, som ønsker å styrke konkurransevilkårene for norsk luftfart.
3 måneder siden
Det er uenighet mellom de borgerlige partiene om strømstøtten. KrF og Frp vil innføre en makspris på 50 øre per kilowattime og doble statens utgifter til strømstøtte. Høyre ønsker å videreføre dagens ordning. Venstre vil i utgangspunktet avvikle strømstøtten, men åpner for å videreføre en ordning ved høye priser, uten makspris. KrF vil også vurdere støtte til næringslivet. Uenigheten gjør det usikkert hvordan strømstøtten vil se ut dersom de borgerlige vinner valget.
3 måneder siden
De borgerlige partiene er uenige om strømstøtte. Høyre vil beholde dagens ordning, mens Venstre vil fjerne den. KrF og Frp ønsker en makspris på strøm og full kompensasjon for priser over 50 øre per kWh. De vil også vurdere støtte til næringslivet. Uenigheten kan bli viktig i neste valg. Frps forslag koster 4,7 milliarder kroner ifølge deres alternative budsjett.
3 måneder siden
Senterpartiet ønsker å fjerne all moms på vann og avløp dersom de fortsetter å styre landet etter høstens valg. Nestleder Anne Beathe Tvinnereim sier at dette er en avgift som rammer alle husholdninger. Forslaget er en del av partiets nye valgprogram som skal vedtas på landsmøtet til våren. Regjeringen har tidligere i år redusert momsen på vann og avløp fra 25 til 15 prosent. Frp har også tidligere tatt til orde for å fjerne momsen på vann, avløp og renovasjon.
1 måned siden
Flere fylkeslag i Senterpartiet ønsker å fjerne det omstridte normprisrådet for lakseskatt, til tross for at Senterpartiets sentralstyre ønsker å beholde det. Nordland Senterparti fronter forslaget om å avvikle rådet, med støtte fra Møre og Romsdal og Troms, og mener rådet er en belastning for mindre oppdrettere. Sandra Borch (Sp) forventer en svært jevn avstemning på landsmøtet. Geir Pollestad (Sp) forsvarer rådet, men ser at det ikke er ideelt og åpner for evaluering.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
3 måneder siden
Naturvernforbundet og NHO Luftfart har inngått en uventet allianse for å stoppe planene om Nord-Norgebanen. De argumenterer for at jernbaneutbyggingen vil ha for store naturinngrep og klimakostnader, og at det er mer miljøvennlig å satse på fossilfri luftfart. En rapport viser at jernbanen vil koste mellom 256 og 309 milliarder kroner. NHO Luftfart mener at man for en brøkdel av denne prisen kan gjøre all luftfart i Nord-Norge fossilfri. Naturvernforbundet understreker at de ikke er for mer flytrafikk generelt, men mener at kortbanenettet i nord er viktig og bør prioriteres for bærekraftig biodrivstoff.
4 måneder siden
Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser. Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene. I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.
3 måneder siden
Flere populære ferieland i Europa og Asia øker eller innfører turistskatt, noe som kan gjøre ferien dyrere for nordmenn. I Hellas kan en ukes ferie koste over 650 kroner ekstra per person, mens Thailand vurderer en engangsavgift på 100 kroner for flyturister. Portugal og Spania øker også sine skatter. Turistskattene begrunnes med behovet for å dekke kostnader knyttet til turisme og beskytte lokale ressurser, men møter motstand fra reiselivsnæringen.