Ryanair og den spanske flyplassoperatøren Aena er i konflikt om flyplassavgifter. Ryanair kutter 800 000 flyseter til og fra Spania i sommer og reduserer trafikken på flere spanske flyplasser, og begrunner dette med for høye avgifter fra Aena.
Ryanair hevder at flyplassavgiftene i Spania er betydelig høyere enn i andre europeiske land, og at dette hindrer vekst. Aena avviser kritikken og påpeker at de har blant de laveste avgiftene i Europa.
De mener også at Ryanairs offentlige klager kan være i strid med spansk lov og EU-regelverk. Ryanair signaliserer at de vil flytte fokus til andre markeder med lavere avgifter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Ryanair har bedt europeiske myndigheter om å innføre en grense på to alkoholenheter per passasjer på flyplasser for å redusere forstyrrelser og kostnader knyttet til berusede passasjerer. Selskapet foreslår å bruke stempler på boardingkort for å håndheve grensen. Dette kommer etter flere hendelser, inkludert en omdirigering av et fly som kostet selskapet over 15.000 euro. Bransjeorganisasjoner påpeker at mange serveringssteder allerede har restriksjoner, og at ansvaret ligger hos alle som serverer alkohol på flyplasser. Data viser en økning i antall hendelser med forstyrrende passasjerer de siste årene.
1 måned siden
Ryanair har strammet inn reglene og ilegger et gebyr på 100 euro for passasjerer som ankommer innsjekkingsskranken mindre enn 40 minutter før flyets avgang. I tillegg koster det 55 euro å sjekke inn på flyplassen dersom dette ikke er gjort online. Passasjerer som glemmer å sjekke inn online og ankommer sent, risikerer dermed å betale 155 euro i gebyrer. Ryanair anbefaler passasjerer å sjekke inn online minst to timer før avgang og ankomme flyplassen i god tid for å unngå ekstra kostnader. Flyselskapets gebyrer har møtt kritikk fra forbrukerorganisasjoner, som mener at selskapet bruker gebyrene for å øke inntektene.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
3 måneder siden
Flyselskaper, med Ryanair i spissen, slår alarm om økende problemer med berusede passasjerer. De krever strengere alkoholregler på flyplasser, inkludert en grense på to enheter og salgsforbud før kl. 10. Flyplassene avviser forslagene som for strenge og mener de rammer alle reisende. Flyselskapene mener de urettferdig må håndtere konsekvensene av flyplassenes alkoholsalg, da vold og aggresjon om bord øker på grunn av alkohol.
3 måneder siden
En konflikt har oppstått i regjeringen mellom Ap og Sp angående implementeringen av tre EU-direktiver om energi. NHO mener konflikten er overdrevet og at direktivene ikke omhandler Acer eller økte strømpriser. Sp truer med å forlate regjeringen dersom direktivene blir innført. De aktuelle direktivene omhandler fornybar energi, bygningsenergi og energieffektivisering. NHO påpeker at Norge har et etterslep i implementeringen av EUs fornybardirektiv, noe som skaper problemer for blant annet flyselskaper. Venstre støtter direktivene og mener samarbeid med EU er viktig.
3 måneder siden
Spania har innført nye regler for korttidsutleie som krever at utleiere registrerer seg, søker om tillatelse og samler inn sensitive personopplysninger fra gjester. Utleiere som bryter reglene risikerer bøter på opptil sju millioner kroner fra 1. juli 2024. Airbnb kritiserer de nye reglene og hevder de vil føre til tap av arbeidsplasser og inntekter. Den spanske regjeringen forsvarer tiltakene med at de er nødvendige for å bekjempe boligmangel og misnøye med masseturisme. Det nye regelverket har skapt usikkerhet blant utleiere, og det er forventet at Spania kan oppleve lignende konsekvenser som Amsterdam, som har innført lignende regler.
23 dager siden
Artikkelen belyser økende protester mot overturisme i Spania, spesielt på Mallorca, hvor lokalbefolkningen demonstrerer mot høye boligpriser og leiekostnader som de mener skyldes turisme. Samtidig forbereder Mallorca seg på å ta imot et stort antall britiske turister i påsken. Protestgrupper retter kritikk mot hotelleiere og investorer, og beskylder dem for å ødelegge øya. Eiendomsbransjen på sin side fordømmer hærverk mot deres kontorer og avviser anklager om å være ansvarlige for boligkrisen. En turismeforsker foreslår at folk bør vurdere å feriere nærmere hjemme for å redusere presset på populære turistmål.
3 måneder siden
Ryanair har foreslått en grense på maks to alkoholenheter for passasjerer på europeiske flyplasser, for å redusere problemer med berusede passasjerer. Forslaget innebærer bruk av boardingkort for å kontrollere salget. Dette kommer etter at et Ryanair-fly måtte nødlande på grunn av en beruset passasjer, som selskapet nå saksøker for 175.000 kroner. Norwegian erkjenner at uregjerlige passasjerer er et økende problem, men mener at alkohol ikke er hovedutfordringen og vil ikke innføre en enhetsgrense. De understreker at de har nulltoleranse for passasjerer som ikke følger anvisninger.
1 måned siden
Britiske flyplasser står overfor en sommer med store forsinkelser grunnet mangel på flygeledere, noe som kan ramme opptil 30 millioner reisende fra juni til august. Ryanair-sjef Michael O’Leary advarer om at situasjonen kan forverres sammenlignet med fjoråret. Reisende til Storbritannia må søke om elektronisk reisetillatelse (ETA) minst tre dager før avreise. ETA koster ti pund og er gyldig i to år.
2 måneder siden
Norwegian kan spare betydelige summer etter at Senterpartiet forlot regjeringen, noe som åpner for innføring av EUs fornybardirektiv. Uten dette direktivet ville Norwegian blitt pålagt å betale utslippskvoter for bruk av dyrere, miljøvennlig drivstoff, noe som ville gitt dem en konkurranseulempe sammenlignet med europeiske konkurrenter. Dette kunne ha kostet selskapet 400 millioner kroner i 2024 og 1,3 milliarder kroner i 2030. NHO Luftfart mener at direktivet vil sikre like konkurransevilkår, mens Norwegian selv understreker at de er avhengige av å forholde seg til samme regelverk som sine europeiske konkurrenter. En luftfartsekspert påpeker at regelverksutjevning vil være positivt for Norwegian på ruter der de konkurrerer med utenlandske selskaper.