Flyselskaper, med Ryanair i spissen, slår alarm om økende problemer med berusede passasjerer. De krever strengere alkoholregler på flyplasser, inkludert en grense på to enheter og salgsforbud før kl.
10. Flyplassene avviser forslagene som for strenge og mener de rammer alle reisende.
Flyselskapene mener de urettferdig må håndtere konsekvensene av flyplassenes alkoholsalg, da vold og aggresjon om bord øker på grunn av alkohol.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Ryanair har bedt europeiske myndigheter om å innføre en grense på to alkoholenheter per passasjer på flyplasser for å redusere forstyrrelser og kostnader knyttet til berusede passasjerer. Selskapet foreslår å bruke stempler på boardingkort for å håndheve grensen. Dette kommer etter flere hendelser, inkludert en omdirigering av et fly som kostet selskapet over 15.000 euro. Bransjeorganisasjoner påpeker at mange serveringssteder allerede har restriksjoner, og at ansvaret ligger hos alle som serverer alkohol på flyplasser. Data viser en økning i antall hendelser med forstyrrende passasjerer de siste årene.
3 måneder siden
Ryanair har foreslått en grense på maks to alkoholenheter for passasjerer på europeiske flyplasser, for å redusere problemer med berusede passasjerer. Forslaget innebærer bruk av boardingkort for å kontrollere salget. Dette kommer etter at et Ryanair-fly måtte nødlande på grunn av en beruset passasjer, som selskapet nå saksøker for 175.000 kroner. Norwegian erkjenner at uregjerlige passasjerer er et økende problem, men mener at alkohol ikke er hovedutfordringen og vil ikke innføre en enhetsgrense. De understreker at de har nulltoleranse for passasjerer som ikke følger anvisninger.
2 måneder siden
Rune Aanderaa ble nektet å fly med Widerøe etter å ha drukket en pils på flyplassen i Kristiansund. Aanderaa mener han ble urettmessig behandlet og hevder at kabinpersonalet trakasserte ham. Widerøe hevder at Aanderaa ble bortvist grunnet aggressiv oppførsel under ombordstigning, ikke på grunn av alkoholinntak. Politiet ble tilkalt og foretok en promilletest som viste 0,34 i promille. Aanderaa har engasjert advokat og klaget til flyselskapet. En kollega som var til stede bekrefter Aanderaas versjon av hendelsen.
2 måneder siden
Lavprisflyselskapet Spirit Airlines har innført strengere kleskoder, og passasjerer kan nektes ombordstigning eller bli fjernet fra flyet dersom de har på seg avslørende, støtende eller upassende klær. Flyselskapet vil heller ikke tolerere beruselse, narkotikabruk eller sterk kroppslukt. Passasjerer som blir kastet av flyet mister refusjon og andre rettigheter. I motsetning til Spirit Airlines har de norske flyselskapene Norwegian og SAS ingen spesifikke kleskoder, men forventer at passasjerene viser respekt for medpassasjerer og ansatte. De understreker at passasjerer kun nektes adgang ved upassende oppførsel eller sikkerhetsrisiko.
3 måneder siden
Flere flyselskaper, som Spirit Airlines, strammer inn kleskodene for passasjerer. Spirit Airlines nekter nå passasjerer med lite dekkende klær, som gjennomsiktige plagg, eller klær og tatoveringer som er støtende. Brudd på kleskodene kan føre til nektet ombordstigning eller fjerning fra flyet. Andre selskaper, som Hawaiian Airlines, Southwest Airlines og American Airlines, har også regler mot bare føtter, avslørende eller støtende klær. Delta Air Lines kan fjerne passasjerer dersom antrekk, atferd, hygiene eller lukt skaper problemer. Qatar Airways forbyr shorts, sportsklær og avslørende klær. Norwegian har ingen spesifikke kleskoder, men oppfordrer til respekt for medpassasjerer.
4 måneder siden
Nordmenn synder ofte mot flyselskapenes bagasjeregler, spesielt når det gjelder innsjekket bagasje. Mange tar med seg elektronikk med litiumbatterier, som er strengt forbudt på grunn av brannfare. Alkoholholdige drikker er også et problem, da de kan lekke og skade annen bagasje. Flyselskapene opplever også at passasjerer tar med for mye håndbagasje. Dette fører til forsinkelser og ekstra kostnader. Flyselskapene forbereder seg nå på julerushet og iverksetter tiltak for å håndtere bagasjeutfordringene.
1 måned siden
Ryanair har strammet inn reglene og ilegger et gebyr på 100 euro for passasjerer som ankommer innsjekkingsskranken mindre enn 40 minutter før flyets avgang. I tillegg koster det 55 euro å sjekke inn på flyplassen dersom dette ikke er gjort online. Passasjerer som glemmer å sjekke inn online og ankommer sent, risikerer dermed å betale 155 euro i gebyrer. Ryanair anbefaler passasjerer å sjekke inn online minst to timer før avgang og ankomme flyplassen i god tid for å unngå ekstra kostnader. Flyselskapets gebyrer har møtt kritikk fra forbrukerorganisasjoner, som mener at selskapet bruker gebyrene for å øke inntektene.
1 måned siden
Unge Høyre ønsker å tillate skjenking til klokken 06 for å snu trenden med konkurser i serveringsbransjen. De mener dagens regler fører til nachspiel og hardere drikking, og viser til at andre europeiske land har et mer avslappet forhold til alkohol. Helsepolitiker i Høyre, Erlend Svardal Bøe, er skeptisk til forslaget, men åpner for mer liberalisering i alkoholpolitikken, som blant annet direkte utsalg fra bryggerier og enklere alkoholreklame for norskproduserte produkter. Unge Høyre har fått støtte fra flere fylkeslag.
4 måneder siden
Amerikanske flyselskaper har innført bonusordninger for ansatte som avdekker passasjerer som forsøker å ta med håndbagasje uten å betale. Dette har ført til sterk kritikk fra amerikanske senatorer, som mener gebyrene er urettferdige og at flyselskapene utnytter kundene. Enkelte flyselskapsledere har omtalt passasjerer som prøver å unngå gebyrer som «butikktyver». Senatorer har fremmet lovforslag for å forby slike bonusordninger. Norske flyselskaper, som Norwegian og SAS, sier at de ikke har planer om å innføre lignende ordninger.
3 måneder siden
Ryanair og den spanske flyplassoperatøren Aena er i konflikt om flyplassavgifter. Ryanair kutter 800 000 flyseter til og fra Spania i sommer og reduserer trafikken på flere spanske flyplasser, og begrunner dette med for høye avgifter fra Aena. Ryanair hevder at flyplassavgiftene i Spania er betydelig høyere enn i andre europeiske land, og at dette hindrer vekst. Aena avviser kritikken og påpeker at de har blant de laveste avgiftene i Europa. De mener også at Ryanairs offentlige klager kan være i strid med spansk lov og EU-regelverk. Ryanair signaliserer at de vil flytte fokus til andre markeder med lavere avgifter.