Ryanair har strammet inn reglene og ilegger et gebyr på 100 euro for passasjerer som ankommer innsjekkingsskranken mindre enn 40 minutter før flyets avgang. I tillegg koster det 55 euro å sjekke inn på flyplassen dersom dette ikke er gjort online.
Passasjerer som glemmer å sjekke inn online og ankommer sent, risikerer dermed å betale 155 euro i gebyrer. Ryanair anbefaler passasjerer å sjekke inn online minst to timer før avgang og ankomme flyplassen i god tid for å unngå ekstra kostnader.
Flyselskapets gebyrer har møtt kritikk fra forbrukerorganisasjoner, som mener at selskapet bruker gebyrene for å øke inntektene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Ryanair har bedt europeiske myndigheter om å innføre en grense på to alkoholenheter per passasjer på flyplasser for å redusere forstyrrelser og kostnader knyttet til berusede passasjerer. Selskapet foreslår å bruke stempler på boardingkort for å håndheve grensen. Dette kommer etter flere hendelser, inkludert en omdirigering av et fly som kostet selskapet over 15.000 euro. Bransjeorganisasjoner påpeker at mange serveringssteder allerede har restriksjoner, og at ansvaret ligger hos alle som serverer alkohol på flyplasser. Data viser en økning i antall hendelser med forstyrrende passasjerer de siste årene.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende utfordringen med lange køer og potensielle forsinkelser på norske flyplasser, særlig Oslo Lufthavn, i forkant av høysesongen. Den advarer mot en ny trend der reisende forsøker å rekke flyet i siste liten for å dele det i sosiale medier, og understreker viktigheten av å møte opp i god tid før avgang. Flyplassen og SAS anbefaler å ankomme minst to timer før avgang for å unngå stress og problemer i sikkerhets- og passkontrollen. Økningen i antall reisende, spesielt turister med mye håndbagasje, bidrar til lengre ventetid. Reisende oppfordres til å være forberedt og beregne ekstra tid.
1 måned siden
Ryanair har besluttet å utsette innføringen av obligatorisk mobil innsjekking etter omfattende protester fra passasjerer. Det nye kravet, som innebar at alle reisende måtte benytte smarttelefon for innsjekking via Ryanair-appen, var opprinnelig planlagt å tre i kraft i mai, men er nå utsatt til november. Mange reisende har uttrykt bekymring for at dette vil ramme eldre og de som ikke har tilgang til smarttelefon. Ryanair begrunner utsettelsen med at en overgang til papirløse boardingkort vil forbedre reiseopplevelsen og være mer miljøvennlig. Flyselskapet har imidlertid ikke gitt klare svar angående eventuelle kostnader for passasjerer som trenger å skrive ut boardingkort på flyplassen.
3 måneder siden
Ryanair og den spanske flyplassoperatøren Aena er i konflikt om flyplassavgifter. Ryanair kutter 800 000 flyseter til og fra Spania i sommer og reduserer trafikken på flere spanske flyplasser, og begrunner dette med for høye avgifter fra Aena. Ryanair hevder at flyplassavgiftene i Spania er betydelig høyere enn i andre europeiske land, og at dette hindrer vekst. Aena avviser kritikken og påpeker at de har blant de laveste avgiftene i Europa. De mener også at Ryanairs offentlige klager kan være i strid med spansk lov og EU-regelverk. Ryanair signaliserer at de vil flytte fokus til andre markeder med lavere avgifter.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
3 måneder siden
Flyselskaper, med Ryanair i spissen, slår alarm om økende problemer med berusede passasjerer. De krever strengere alkoholregler på flyplasser, inkludert en grense på to enheter og salgsforbud før kl. 10. Flyplassene avviser forslagene som for strenge og mener de rammer alle reisende. Flyselskapene mener de urettferdig må håndtere konsekvensene av flyplassenes alkoholsalg, da vold og aggresjon om bord øker på grunn av alkohol.
4 måneder siden
Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser. Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene. I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.
3 måneder siden
Ryanair har foreslått en grense på maks to alkoholenheter for passasjerer på europeiske flyplasser, for å redusere problemer med berusede passasjerer. Forslaget innebærer bruk av boardingkort for å kontrollere salget. Dette kommer etter at et Ryanair-fly måtte nødlande på grunn av en beruset passasjer, som selskapet nå saksøker for 175.000 kroner. Norwegian erkjenner at uregjerlige passasjerer er et økende problem, men mener at alkohol ikke er hovedutfordringen og vil ikke innføre en enhetsgrense. De understreker at de har nulltoleranse for passasjerer som ikke følger anvisninger.
28 dager siden
Artikkelen omhandler de høye parkeringsprisene ved norske flyplasser, som genererer store inntekter for både statseide Avinor og private aktører som Onepark. Kritikken fra kunder går på at parkering har blitt en melkeku, der prisen ofte overstiger selve flybilletten. Avinor forsvarer prisnivået med at inntektene bidrar til å finansiere norsk luftfart. Samtidig innrømmer de å lytte til tilbakemeldinger om dynamisk prising og vil vurdere justeringer dersom prisene ikke er tilstrekkelig opplyst.