En finsk Tesla-eier, Joni, opplevde at batteriet på hans nesten ti år gamle bil sluttet å fungere. Merkeverkstedet krevde 15 000 euro for å bytte batteriet, men Joni valgte en kreativ løsning.
Etter å ha undersøkt på internett, fant han ut at kondens i batteriet var problemet. Ved hjelp av en skotørker fra Biltema og forsiktig arbeid klarte han å reparere batteriet selv.
Reparasjonen kostet ham rundt 1000 euro, en brøkdel av verkstedets pris. Joni advarer imidlertid andre mot å utføre elektrisk arbeid uten tilstrekkelig kunnskap.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Mange opplever startproblemer med bilen i kulden, spesielt elbiler med flatt 12-volts batteri. Dette batteriet er nødvendig for å starte systemene som forsyner elmotoren med strøm. En startbooster fungerer som en powerbank og kan gi nok strøm til å starte bilen. Disse koster fra rundt tusenlappen, men det er viktig å sjekke at den er kraftig nok for din bil. Vedlikeholdslading av batteriet hjemme kan forebygge problemer. Hvis batteriet er seks-syv år gammelt, kan det være lurt å sjekke tilstanden.
3 måneder siden
Hilde Merete Innhaug kjøpte en brukt Jaguar i-pace for nesten 600.000 kroner, men bilen har vist seg å være et mareritt. Etter kort tid begynte bilen å få problemer med bremsene, lading og batteri, og har vært mye på verksted. Verkstedet har hatt utfordringer med kommunikasjon og deler, og en kostbar reparasjon ble delvis dekket av forsikring. Bilekspert mener Innhaug har vært ekstremt uheldig, og at Jaguar har hatt problemer med deler og batteri. Innhaug er usikker på om hun tør å bruke bilen etter reparasjon på grunn av brannfare, og ønsker helst å slippe å ta den tilbake. Hun har også fått tilbud om å bytte den inn i en nyere bil, men dette vil gi et stort verditap.
4 måneder siden
Christoffer Hellenes kjøpte en ny Nissan Leaf i 2022, men har siden opplevd vedvarende problemer med bilens bomveiassistent, som ikke kan deaktiveres. Til tross for ti verkstedsbesøk og bytte av kjørecomputer, er problemet fortsatt uløst. Hellenes har også opplevd problemer med Bluetooth og DAB-antenne, som ble reparert. Etter å ha kontaktet forbrukerrådet, forsøkte han å heve kjøpet, men bilforhandleren avviste dette og hevdet at det ikke er en feil. Nissan bekrefter at det er en feil og beklager situasjonen, men mener saken er løst etter siste verkstedsbesøk. Forhandleren har ikke kommentert saken.
21 dager siden
130 Jaguar I-Pace elbiler, som kostet rundt én million kroner da de var nye, skal vrakes på grunn av brannfarlige batterier. De fleste bilene er 2019- og 2020-modeller. Totalt er 270 biler i Norge og over 2000 globalt berørt av problemet. Noen eiere har ventet på nytt batteri, mens andre har solgt bilene tilbake til importøren. En bileier opplevde at bilen begynte å brenne og ble totalskadd. Bilopphoggeriet Bil1Din har kjøpt de 130 bilene for å demontere dem.
1 måned siden
Gunnar Hemming fra Namdalen vant en rettssak mot Tesla etter å ha klaget på dårlig lakkvalitet på sin Tesla Model Y. Trøndelag tingrett ga Hemming medhold og dømte Tesla til å betale et prisavslag på over 111.000 kroner, i tillegg til erstatning og dekning av saksomkostninger. Hemming oppdaget lakkskadene bare tre måneder etter kjøpet og fikk først medhold i Forbrukerklageutvalget, men Tesla valgte å saksøke ham. Retten fant ingen bevis for Teslas påstand om uaktsom kjøring eller "ekstrem steinsprut", og konkluderte med at lakken var dårligere enn forventet for en bil i denne prisklassen. Dommen kan potensielt skape presedens for andre Tesla-eiere med lignende problemer.
2 måneder siden
Steinar Hauvik fra Vestnes oppdaget alvorlige feil med understellet kort tid etter kjøp av en brukt Tesla Model X fra 2017 hos Car4Sale. Reparasjonskostnadene er estimert til nesten 150.000 kroner. Car4Sale avviser Hauviks reklamasjon og hevder at dette er slitedeler, samt at reklamasjonsfristen er overskredet. Hauvik har klaget saken inn for Forliksrådet. Forbrukerrådet støtter Hauviks krav og mener reklamasjonsplikten gjelder fra tidspunktet feilen ble bekreftet av verkstedet. Car4Sale mener kjøper burde reklamert tidligere basert på symptomer som dårlig sporing og klunkelyder.
2 måneder siden
Bilbergingsselskaper rapporterer om mange utrykninger på grunn av flate batterier, spesielt i kalde perioder. Hyppig småkjøring tapper batteriet, og mange elbileiere er ikke klar over at deres biler også har et lite startbatteri som kan svikte. Eksperter anbefaler å ta jevnlige langturer for å lade batteriet, vedlikeholdslade det et par ganger i vinterhalvåret, eller investere i en startbooster for nødsituasjoner. Ved gjentatte problemer bør batteriet sjekkes og eventuelt byttes ut.
25 dager siden
Toni Bibaj leide en bil fra Hertz og ble fakturert 25.000 kr for en skade på mediaskjermen. Bibaj hevder at skaden var der før han leide bilen, men Hertz krever full betaling fordi han ikke meldte fra om skaden ved henting. Forbrukerrådet støtter Bibaj og sier at Hertz må bevise at skaden oppstod under hans leieperiode. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, ble deler av beløpet refundert. Bibaj har reparert den gamle skjermen for 185 kr.
21 dager siden
En Jaguar I-Pace brant ned i Setesdal, og eieren uttrykte lettelse over at brannen ikke startet ved hytteveggen om natten. Totalt 130 Jaguar I-Pace skal nå vrakes i Norge på grunn av brannfarlige batterier. De fleste bilene er 2019- og 2020-modeller, som kostet rundt en million kroner da de var nye. Importøren har kjøpt tilbake bilene, og et bilopphoggeri demonterer dem nå. Totalt er 270 biler i Norge berørt av batteriproblemet.
1 måned siden
Flere Nissan Leaf-eiere har opplevd plutselig og dramatisk batterisvikt under kjøring, noe som kan føre til farlige situasjoner. NAF mener dette er et kjent og trafikkfarlig problem, spesielt ved kjøring i høy hastighet eller i motbakke. Nissan er klar over problemene, men hevder at den utvidede batterigarantien ikke dekker slike plutselige batterifall, noe NAF bestrider. Bileiere som opplever dette, risikerer høye kostnader for batteribytte, anslått til mellom 200.000 og 250.000 kroner.